| کد خبر: 251954 |

◄ کلید حل مشکل بهره وری پایین راه آهن، در دست بخش غیردولتی است

بهره وری پایین شبکه ریلی، نشانه وجود ساختار حکمرانی ناکارآمد است.

تین نیوز

بهره وری پایین شبکه ریلی، نشانه وجود ساختار حکمرانی ناکارآمد است.

به گزارش تین نیوز، مرکز بهره وری ژاپن، بهره وری را حداکثر سازی استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و تجهیزات به نحو عالی، کاهش هزینه های تولید، گسترش بازار، افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی به طوری که منافع کارکنان، مدیریت و عموم مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد، تعریف کرده است.

به گفته کارشناسان، براساس این تعریف و شاخص های عملکردی، راه آهن وضعیت نامساعدی در حوزه بهره وری دارد زیرا به رغم اهداف چشم انداز سند توسعه ششم، سهم 30 و 20 درصدی حمل بار و مسافر کشور توسط صنعت حمل و نقل ریلی هنوز تحقق نیافته است. از طرفی، به گفته مدیرعامل سابق شرکت راه آهن، حداقل 150 میلیون تن بار ریل پسند وجود دارد که در بهترین حالت (سال 1397)، 50 میلیون تن از آن با ریل حمل شده است.

به اعتقاد کارشناسان، وضعیت نامساعد بهره وری شبکه ریلی که از ساختار حکمرانی ناکارآمد فعلی نشات گرفته است، منجر به رقابت نابرابر حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جاده ای شده است. در صورتی که حمل و نقل ریلی مزایای بیشتری از جمله مصرف سوخت پایین، کاهش آلودگی، ایمنی بالا و ... را به همراه دارد. در دنیا به طور عموم، هزینه حمل و نقل ریلی ۵۰ درصد هزینه حمل و نقل جاده ای است و مزیتی نسبی برای استفاده از این نوع حمل و نقل وجود دارد. اما در ایران، صاحبان بار (کارخانه ها، معادن، فولادسازان و ..) تا زمانی که مجبور نشوند به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی نمی روند زیرا حمل بار با کامیون و توسط جاده، هزینه و اتلاف وقت کمتری را برای آن ها در پی خواهد داشت.

مطابق جدول زیر، حداکثر نسبت حمل بار ریلی به جاده ای در  پنج سال اخیر، 10 درصد بوده است که بیانگر رقابت نابرابر با وجود مزیت حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای است.

آمار ریلی

ورود بخش غیردولتی، اصلاح ساختار حکمرانی ناکارآمد فعلی را تسهیل می کند

کارشناسان معتقدند؛ راه آهن با ساختار حکمرانی ناکارآمد خود در کنار این که میزان بهره وری پایینی دارد، قادر به تامین منابع مالی برای توسعه و بهبود شرایط فعلی نیست و نمی تواند از پس هزینه ها و مخارج خود بربیاد و فعلا به کمک یارانه های دولتی، در حال فعالیت است. این در صورتی که بسیاری از راه آهن های سرآمد دنیا از جمله ژاپن، راه آهن خود را سودآور و مستقل کرده اند. ورود بخش غیردولتی به حوزه ریلی، سرمایه و انگیزه لازم را به این حوزه وارد می کند و رشد عملکردی حوزه ی ریلی در تمامی شاخص ها از جمله تناژ بار خالص حمل شده، تعداد مسافر، حمل ترانزیت و ... را در پی خواهد داشت.

در واقع، عدم ورود بخش غیردولتی به فعالیت های ریلی به واسطه مهیا نبودن شرایط ورود و مقاومت سیاست گذاران برای اصلاح ساختار غلط راه آهن، منجر به کاهش عملکردی شبکه ریلی کشور شده است. انتقال بهره برداری به بخش غیردولتی و ورود سرمایه توسط آن ها، موجب افزایش بهره وری خطوط ریلی، افزایش خدمات و بهبود کیفیت آن، ایجاد رقابت در میان شرکت های بهره بردار و بازار ریلی، انتقال و هدایت نقدینگی کشور به حوزه حمل و نقل، بهره برداری از موقعیت تراز اول ایران در نقشه جهانی، افزایش تراتزیت و افزایش دائمی تولید ناخالص ملی (GDP) در شرایط تحریمی حال حاضر می شود.

واگذاری تصدی گری به بخش غیردولتی، تنها راهکار بهبود وضعیت فعلی راه آهن

به اعتقاد کارشناسان؛ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به واسطه تعدد وظایف در حوزه توسعه و نگهداری از زیرساخت های ریلی، بهره برداری از شبکه ریلی و ناوگان ریلی و همچنین تنظیم گری بین بخش های مختلف دخیل در این صنعت، تا کنون نتوانسته است به سطح قابل قبولی از بهره وری برسد. همان طور که گفته شد، مهمترین چالش راه آهن برای دستیابی به عملکرد مناسب حمل ریلی مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه، ساختار حکمرانی غلط آن است.

کارشناسان معتقدند راهکار اصلی برای بهبود شرایط فعلی و اصلاح ساختار توام با افزایش بهره وری در شبکه حمل و نقل ریلی کشور، بازگشت به آیین نامه تعیین سهم بهینه بخش دولتی و غیردولتی از فعالیت های راه و راه آهن، مصوب سال 1388 شورای اقتصاد است که مطابق با آن، راه آهن می تواند 100 درصد فعالیت های تصدی گرایانه خود شامل بهره برداری از کشنده های ریلی و بهره برداری از محورهای ریلی را به بخش غیردولتی واگذار کند، البته این موضوع مشروط بر آن است که مالکیت خطوط در اختیار راه آهن باقی بماند. با این واگذاری، اولا راه آهن بر نقش تنطیم گری خود متمرکز شود، دوما تامین سرمایه لازم برای طرح های ریلی صورت می گیرد، سوما انگیزه و دغدغه بخش غیردولتی اعم از مردم و بخش خصوصی، کیفیت خدمات راه آهن را بالا می برد و در نهایت نرخ بهره وری موجود، رشد و ارتقا پیدا می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 1

    تصدی بخشی از امور ریلی هم اکنون هم به بخش غیردولتی واگذار شده اما از این واگذاری هم آبی گرم نشد. بخش غیر دولتی فعلی در بخش ریلی همان ساختار نا کار آمد راه آهن را دارد و در واقع فرزند آن است. فقط تابلو اش خصوصی ست. بخش غیر دولتی ریلی هم مثل دولتی ها با سرمایه یامفت نهاد ها و نظامیان و بنیاد ها و غیره کار میکنند. با پول زحمت خودشان که پشت میز بخش غیر دولتی ننشسته اند. مدیران غیر دولتی با پول نهاد ها و بنیاد ها و صندوق ها همان کاری را میکنند که راه آهن با بودجه بیت المال میکند. لذا از این غیر دولتی ها انتظاری خیلی بیش از راه آهن نداشته باشید. اگر از شرکت های متعلق به صندوق راه آهن یا بن ریل یا مهتاب سیر ( نیروی انتظامی) یا شرکت های متصل به سپاه و فولاد مبارکه انتظاری کار آمدی و بهره وری بیش از راه آهن دارید جسارتا سخت در اشتباه هستید.

    • حمیدرضا 1 0

      آنچه تا کنون رخ داده، اصلا خصوصی سازی نبوده. در واقع مالکیت بخشی از دارایی های فیزیکی به شکل واگن و لکوموتیو، به عهده بخش خصوصی گذاشته شده اما مدیریت آنها صرفا تا حد بازاریابی برای حمل بار و مسافر به مالکان واگن واگذار شده و اصلی ترین بخش مدیریت که مدیریت سیر و بهره برداری است، همچنان در اختیار دولت است. وضع برای مالکان خصوصی لکوموتیو حتی از این هم بدتر است طوری که در انتخاب مشتری هم حقی ندارند. بنابراین لطفا ملاحظه بفرمایید که بخش اصطلاحا خصوصی در این دو دهه، با دست های با طناب به گردن آویزان و چشمان نیم بسته و پاهای به زنجیر کشیده شده داشته کار می کرده. هر چند در همین مدت هم بخش خصوصی حتی به این شکل ناقص و به قول شما ملازم رانت و موصوف به خصولتی بودن، بهتر از بخش دولتی کار کرده، اما روشن است که در این شرایط، نمی توان ارزیابی عادلانه ای از عملکرد این بخش داشت. اگر خصوصی سازی کامل می شد، قطعا بهره وری رشد می کرد، حتی به فرض که بخش خصوصی، همه این ایرادات گفته شده را در ساختار سهام خود داشته باشد.

  • فرداد فرهودی 1 0

    باسلام قطعا واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی می تواند تا حد بسیار زیادی مشکلات فعلی صنعت ریلی کشور را حل کند لیکن تجربه سالهای گذشته نشان داد مانند دیگر بخشهای دولت در راه آهن هم واگذاری ها غیر اصولی وبعضا هم رانتی انجام شد وعملا نه تنهاد کمکی به مجموعه ریلی کشور نکرد بلکه بر مشکلات بیش از پیش اضافه کرد اول از اینکه قوانینی برای واگذاری ها تدوین نشد ولذا بخش خصوصی با از بین بردن سرمایه های ریلی کشور باعث فرسوده شدن خطوط و تجهیزات راه آهن شد بدون اینکه بابت آن متحمل هیچ جریمه ای شود بخش خصوصی به دلیل نداشتن قوانین سخت در سالهای اخیر تنها جیب خود را پر کرد واز کارکنان خود بیگاری کشید بد نیست نگاهای هم به شرایط همین چند بخش خصوصی وخصولتی که در 20 سال گذشته بر به شما تصدی گری راه آهن حکومت کردند بیاندازید خواهید دید که همگی از کنار پروژه های راه آهن با اخذ وام های کلان ریالی ارزی برای خرید مثلا واگن ولوکوموتیو ویا ماشین اآلات خطی به سرمایه های خود افزوده اند وحالا همگی داری وضعیت مطلوب زندگی هستند لیکن کارگران ایشان همگی سالها است که برای اخذ حداقل حقوق می نالند در واقع اگر قرار است اینگونه باشد که متاسففانه می بینیم بهتر است همه چیز همان دولتی بماند اما در صورتی که رانتها برداشته شود وواقعا با قانون واگذاری ها انجام شود قطعا استقبال خواهد شد شما اگر همین حالا ئنگاه کنید بیشتر مدیران این بخش های خصوصی فعلی خود زمانی مدیران ارشد مجموعه راه اهن بوده اند و در زمان مدیریت به همین بخش خصوصی هنا به راحتی امکانات تزیرق کرده اند البته می توان اسم برد اما در این رسانه اسم بردن افراد وشرکت ها صحیح نیست اینکه چندین نفر خاص جیب خود را پر کنند وزحمتکشان واقعی راه آهن که در سرما وگرما در ایستگاهها وبین ایستگاهها زحمت بکشند وحق واقعی خود را دریافت نکنند را صلاح نمی بینم وبهتر است ابتدا قوانین وضع شود سپس بخش خصوصی مطرح شود البته بخش کاملا خصوصی نه این شرکتهای خصولتی ورانتی موجود.