| کد خبر: 238714 |

راه اندازی قطار باری اکو:

◄ زمان سیر قطار باری اکو؛ کمتر از نصف زمان مسیر دریایی

زمان سیر قطار در این مسیر ریلی، کمتر از نصف زمان جابجایی حمل کالا در مسیر دریایی برآورد شده است.

تین نیوز

پس از ۱۲ سال، قطار باری اکو در کریدور ریلی اسلام آباد - تهران - استانبول، راه اندازی و وارد ایران شد.

به گزارش تین نیوز، آن چنان که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده نخستین قطار کریدور ریلی اسلام‌ آباد - تهران- استانبول، پنجم دی ماه امسال از مرز میرجاوه وارد کشورمان شد و پس از انجام عملیات ترانشیپمنت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام می‌ شود.

همچنین طبق اعلام شرکت راه آهن، طول این کریدور ریلی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۱۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و ۱۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد.

زمان سیر قطار در این مسیر ریلی، کمتر از نصف زمان جابجایی حمل کالا در مسیر دریایی برآورد شده است.

بیشتر بخوانید:

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور در این مورد به ایرنا گفته که بخش نخست قطار باری اکو (اسلام آباد_ تهران_ استانبول) شامل هشت واگن ۲ محوره با ۱۵۰ تن سنگ نمک صورتی، بوده است.

حسین معصومی خاطرنشان کرد: آخرین رام قطار باری اکو در آگوست سال ۲۰۰۹ (شهریور سال ۱۳۸۸ش) از مبدا استانبول ترکیه از طریق راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به مقصد اسلام آباد پاکستان اعزام شده بود.

به گفته وی در مراسم افتتاحیه این قطار در پاکستان، وزیر امور خارجه این کشور تاکید زیادی به نقش بسیار مهم این کریدور ریلی در فعالیت اقتصادی منطقه داشت و ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری های موجود میان ۲ کشور قطار مسافری نیز در این مسیر راه‌ اندازی شود.

معصومی با بیان این که راه‌ اندازی منظم قطار اکو می تواند حجم تجارت و ترانزیت را میان سه کشور و حتی میان اروپا و آسیا افزایش دهد، مزایای راه‌ اندازی پروژه قطار کانتینری اکو را ایجاد اشتغال، افزایش حجم حمل کالا و خدمات تجاری برای کشورهای واقع در مسیر ذکر کرد.

حسن نوریان سر کنسول ایران در اسلام آباد نیز با بیان این که این خط ترانزیتی کالا برای مدتی تا سال ۲۰۰۹ فعال بود به خبرنگار مهر گفت: به دلایل تکنیکی و فنی این خط دچار وقفه شد و شاید یکی از دلایل این اتفاق، عدم اطلاع‌ رسانی دقیق به تجار و برخی مسائل فنی راه‌ آهن، ریلی و مسائل گمرکی بود که در آن زمان به طور کامل حل نشده بود؛ از سوی دیگر میزان حمل بار به اندازه‌ ای نبود که تردد در این خط استمرار داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه مقامات هر سه کشور اخیراً در خصوص راه‌ اندازی مجدد کریدور ITI به توافق رسیده‌ اند و دبیرخانه سازمان اکو هم در خصوص این موضوع فعالیت‌ ها و پیگیری‌ های ثمربخش و خوبی داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.