| کد خبر: 157529 |

◄ عقب‌ماندگی ترانزیت ریلی از برنامه بالادستی

ترانزیت ریلی در 9 ماهه اول سال جاری 61 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

تین نیوز

ترانزیت ریلی در 9 ماهه اول سال جاری 61 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. حسین عاشوری رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن با اعلام این خبر افزود: در این مدت یک‌میلیون و 150 هزار تن کالا از طریق ریل ترانزیت شده است و تا پایان سال این میزان به یک‌میلیون و 600 هزار تن افزایش خواهد یافت.

به گزارش تین‌نیوز، حسین عاشوری که در تماس تلفنی با برنامه گزارش ویژه خبری شبکه دو سیما صحبت می‌کرد افزود: طبق برنامه تا سال 1400، ترانزیت ریلی باید به پنج میلیون تن برسد که از برنامه عقب هستیم.

عاشوری افزود: اعتمادسازی در صاحبان بار و ایجاد زیرساخت‌ها از جمله مسائل مهم برای رسیدن به اهداف برنامه تا سال ۱۴۰۰ است.

او گفت: مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل از ۱۰ سال پیش آغازشده و تاکنون به آن نتیجه اصلی نرسیده است.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن افزود: برای ارتباطات ریلی بهتر با کشورهای همسایه و ایجاد کریدورها نیازمند حمایت دولت و به اوژه وزارت امورخارجه هستیم.

سایه بروکراسی بر سر ترانزیت

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم در این برنامه گفت: بین سال‌های ۹۳ تا ۹۵ ترانزیت در کشور ۲۸ درصد کاهش یافت.

شهرام آدم‌نژاد افزود: بروکراسی از مشکلات ترانزیت در کشور است و نگاهمان به این صنعت سودآور نیست.

او گفت: ظرفیت کنونی ترانزیت در کشور بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ۵۰ میلیون تن است اما مشکلات نرم‌افزاری مانع استفاده از این ظرفیت است.

شهرام آدم‌نژاد افزود: ۳۰۰ هزار کامیون در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور وجود دارد که ۹۰ هزار از این تعداد بالای ۲۵ سال عمر دارند و این هم بخشی از مشکلات حمل‌ونقل و ترانزیت در کشور است.

او گفت: قرارداد نوسازی ۶۵ هزار دستگاه از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری بسته‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزود: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا؛ مهم‌ترین مشکل در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیون‌داران است.

شهرام آدم‌نژاد گفت: دو دهه است که در حال مطالعه درباره حمل‌ونقل و صنعت ترانزیت هستیم اما این مطالعات تاکنون به اجرا نرسیده است.

او افزود: صدور بارنامه، الکترونیکی شده است و تا اول خرداد سال آینده همه دستگاه‌های مرتبط به این سامانه متصل می‌شوند.

بررسی سخت و زیان‌آور شدن شغل رانندگی کامیون در مجلس

یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۸۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور؛ خودمالکی است.

سیدحسن علاو افزود: ۱۳ هزار کیلومتر راه‌آهن در طول برنامه باید اجرا می‌شد که به علت کمبود بودجه ساخته نشد.

او گفت: کمبود منابع و نابسامانی در مدیریت از مهم‌ترین مشکلات در ناوگان حمل‌ونقل و ترانزیت کشور است.

سیدحسن علاو افزود: ارائه نشدن طرح جامع حمل‌ونقل ازجمله مشکلات اساسی این بخش است.

او گفت: وجود مدیریت‌های متعدد در بخش حمل‌ونقل سبب نابسامان شدن این صنعت شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زیان‌آور دانستن شغل رانندگان کامیون در مجلس بررسی مجدد خواهد شد.

مسئولان ترانزیت را صنعت درآمدزا نمی‌دانند

انوش رهام کارشناس ارشد حمل‌ونقل هم در این برنامه گفت: ترانزیت به‌عنوان یک صنعت سودآور و پیشران در میان مسئولان جایگاهی ندارد.

او افزود: در مقایسه با کشورهای منطقه ازنظر ترانزیت بسیار عقب هستیم.

انوش رهام گفت: ۸۰ درصد واردات کشور از مسیر دریایی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.