◄ عقبماندگی ترانزیت ریلی از برنامه بالادستی
ترانزیت ریلی در 9 ماهه اول سال جاری 61 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
ترانزیت ریلی در 9 ماهه اول سال جاری 61 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. حسین عاشوری رئیس کمیته ترانزیت راهآهن با اعلام این خبر افزود: در این مدت یکمیلیون و 150 هزار تن کالا از طریق ریل ترانزیت شده است و تا پایان سال این میزان به یکمیلیون و 600 هزار تن افزایش خواهد یافت.
به گزارش تیننیوز، حسین عاشوری که در تماس تلفنی با برنامه گزارش ویژه خبری شبکه دو سیما صحبت میکرد افزود: طبق برنامه تا سال 1400، ترانزیت ریلی باید به پنج میلیون تن برسد که از برنامه عقب هستیم.
عاشوری افزود: اعتمادسازی در صاحبان بار و ایجاد زیرساختها از جمله مسائل مهم برای رسیدن به اهداف برنامه تا سال ۱۴۰۰ است.
او گفت: مطالعات طرح جامع حملونقل از ۱۰ سال پیش آغازشده و تاکنون به آن نتیجه اصلی نرسیده است.
عضو هیأت مدیره راهآهن افزود: برای ارتباطات ریلی بهتر با کشورهای همسایه و ایجاد کریدورها نیازمند حمایت دولت و به اوژه وزارت امورخارجه هستیم.
سایه بروکراسی بر سر ترانزیت
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم در این برنامه گفت: بین سالهای ۹۳ تا ۹۵ ترانزیت در کشور ۲۸ درصد کاهش یافت.
شهرام آدمنژاد افزود: بروکراسی از مشکلات ترانزیت در کشور است و نگاهمان به این صنعت سودآور نیست.
او گفت: ظرفیت کنونی ترانزیت در کشور بدون نیاز به سرمایهگذاری جدید ۵۰ میلیون تن است اما مشکلات نرمافزاری مانع استفاده از این ظرفیت است.
شهرام آدمنژاد افزود: ۳۰۰ هزار کامیون در حملونقل جادهای کشور وجود دارد که ۹۰ هزار از این تعداد بالای ۲۵ سال عمر دارند و این هم بخشی از مشکلات حملونقل و ترانزیت در کشور است.
او گفت: قرارداد نوسازی ۶۵ هزار دستگاه از ناوگان حملونقل جادهای در سال جاری بستهشده است.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور افزود: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا؛ مهمترین مشکل در بخش حملونقل جادهای و کامیونداران است.
شهرام آدمنژاد گفت: دو دهه است که در حال مطالعه درباره حملونقل و صنعت ترانزیت هستیم اما این مطالعات تاکنون به اجرا نرسیده است.
او افزود: صدور بارنامه، الکترونیکی شده است و تا اول خرداد سال آینده همه دستگاههای مرتبط به این سامانه متصل میشوند.
بررسی سخت و زیانآور شدن شغل رانندگی کامیون در مجلس
یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۸۵ درصد ناوگان حملونقل کشور؛ خودمالکی است.
سیدحسن علاو افزود: ۱۳ هزار کیلومتر راهآهن در طول برنامه باید اجرا میشد که به علت کمبود بودجه ساخته نشد.
او گفت: کمبود منابع و نابسامانی در مدیریت از مهمترین مشکلات در ناوگان حملونقل و ترانزیت کشور است.
سیدحسن علاو افزود: ارائه نشدن طرح جامع حملونقل ازجمله مشکلات اساسی این بخش است.
او گفت: وجود مدیریتهای متعدد در بخش حملونقل سبب نابسامان شدن این صنعت شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زیانآور دانستن شغل رانندگان کامیون در مجلس بررسی مجدد خواهد شد.
مسئولان ترانزیت را صنعت درآمدزا نمیدانند
انوش رهام کارشناس ارشد حملونقل هم در این برنامه گفت: ترانزیت بهعنوان یک صنعت سودآور و پیشران در میان مسئولان جایگاهی ندارد.
او افزود: در مقایسه با کشورهای منطقه ازنظر ترانزیت بسیار عقب هستیم.
انوش رهام گفت: ۸۰ درصد واردات کشور از مسیر دریایی است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.