| کد خبر: 154833 |

عضو هیات مدیره راه آهن خبر داد :

راه اندازی مجدد کریدور استانبول – اسلام آباد

عضو هیات مدیره راه آهن با تاکید برافزایش حجم ترانزیت ریلی بار میان ایران و ترکیه تا یک میلیون تن، از راه اندازی مجدد کریدوراستانبول - اسلام خبر داد.

تین نیوز

عضو هیات مدیره راه آهن با تاکید برافزایش حجم ترانزیت ریلی بار میان ایران و ترکیه تا یک میلیون تن، از راه اندازی مجدد کریدوراستانبول - اسلام خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛حسین عاشوری درخصوص جلسه دوجانبه راه آهن های ایران و ترکیه گفت: این جلسه شامل دو بخش بود یکی جلسه دوجانبه ای که بین مسئولین راه آهنهای ایران و ترکیه برگزار شد و در راستای ادامه جلساتی بود که طی ماههای گذشته بین دو طرف برای توسعه حمل و نقل بین المللی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در جلسات گذشته توافقاتی در زمینه کاهش مشکلات مسیر، اتصال سیستم های نرم افزاری دو راه آهن، کاهش تعرفه ها ، راه اندازی مجدد قطار مسافری بین دو کشور بدون مشکلات امنیتی و برنامه ریزی برای احداث مرز ریلی جدید بین دو راه آهن انجام شد.

عضو هیات مدیره راه آهن با بیان اینکه این موضوعات مجدداً در این جلسه نیز مورد بررسی قرار گرفت اظهار داشت: علاوه به بررسی مسائل دوجانبه ، جلسه ای نیز با تجار و فورواردرهای ایرانی که در مسیر ترکیه و اروپا فعالیت می کنند، برگزار کردیم.

عاشوری افزود : در این جلسه نیز بیشتر به دنبال این مسئله بودیم که تجار و فورواردرها به صورت چهره به چهره با مسئولین راه آهن ایران و ترکیه مسائل و مشکلات خودشان را مطرح و خواسته های خود را بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه تبادل اطلاعات مفیدی در این جلسه نیز صورت گرفت، گفت: همچنین در این جلسه مسئولین راه آهن ایران و ترکیه توضیحاتی در مورد مشکلات موجود و رفع آن دادند و قرار شد برخی از پیشنهادات موثر در ادامه جلسات دو جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات مدیره راه آهن تاکید کرد : راه آهن ایران و ترکیه در صدد هستند تا سقف حمل بار بین دو راه آهن را به یک میلیون تن برسانند و در همین زمینه راه آهن ایران از ابتدای امسال رشدی ۵۴ درصدی در جابجایی بار داشته است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به هدف یک میلیون تن بار لازم است که دو طرف تلاش بیشتری را انجام دهند، خاطر نشان کرد: مجموع دو جلسه مذکور (جلسه دو جانبه راه آهن ها و جلسه با فورواردها و تجار) کمک موثری برای رسیدن به این هدف است.

عاشوری با یادآوری اینکه طی سال ۲۰۱۷ ساختار راه آهن ترکیه تغییر کرده و به دوبخش زیر ساخت و حمل و نقل بار و مسافر تقسیم شده است، گفت: طرف ترک توضیحاتی را در مورد خصوصی سازی و ساختار جدید راه آهن ترکیه داد و برای کاهش تعرفه ها اعلام آمادگی کرد تا جذابیت حمل بار راه آهن ترکیه را افزایش دهد.

وی افزود: همچنین مقامات ترکیه ای در این جلسه از پیشنهاد ایران برای راه اندازی قطار اروپا، استقبال کردند و قرار شد تا ماه آینده در آنکارا برای راه اندازی قطار از اروپا به ایران جلسه ای بین راه آهن ایران و راه آهن ترکیه و شرکتهای حمل ونقلی آلمانی برگزار شود.

عضو هیات مدیره راه آهن با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده تعرفه های سال ۲۰۱۸ تعیین می شود، در مورد کاهش تعرفه های دو طرف برای سال ۲۰۱۸ نیز اظهار داشت: کلیات در این باره مورد بحث قرار گرفت و در جلسه آینده جزئیات آن بررسی می شود.

وی درعین حال درمورد راه اندازی مجدد کریدور ایران- پاکستان و ترکیه تصریح کرد: کریدور استانبول - اسلام آباد کریدوری است که توافق آن حدود ۵ سال پیش صورت گرفت اما به دلیل همکاری نکردن راه آهن های ترکیه و پاکستان برای بکارگیری این قطار در این مسیر، استفاده زیادی از آن صورت نگرفت .

عاشوری افزود: در جلسه سه ماه گذشته که در پاکستان برگزار شد، راه آهن سه کشور برای استفاده از این کریدور مجدداً اظهار علاقه کردند و قرار شد که با کاهش تعرفه های این مسیر ما برای فعال سازی این کریدور کمک کنیم.

وی با اشاره به استقبال شرکتهای بخش خصوصی از راه اندازی کریدور استانبول – اسلام آباد ادامه داد: شرکتهای خصوصی نیز فعال سازی این کریدور را دنبال می کنند و تلاش می کنیم تا ظرف یک ماه آینده با تعیین تعرفه این کریدور برای سال ۲۰۱۸ کمک کنیم تا قطار باری استانبول – اسلام آباد به صورت جدی به حرکت درآید.

استقبال ترکیه از حضور بخش خصوصی ایران

عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به خصوصی سازی در راه آهن ترکیه آن را فرصتی مناسب و مغتنم برای حضور شرکتهای ایرانی دانست و گفت : طبق برنامه ریزی که دولت ترکیه برای راه آهن این کشور تدوین کرده است موضوع درآمد زائی و حمل بار و مسافر در یک دوره ده سال و بلند مدت مورد توجه قرار گرفته است و طرف ترک در این حوزه مشتاق به همکاری بیشتر با شرکتهای ایرانی است.

حسین عاشوری با تاکید بر تبادل اطلاعات میان شرکتهای ایرانی و مسئولان راه آهن ترکیه افزود : این امر موجب ارتباط مستقیم شده و راه آهن ایران نیز از این ارتباط مستقیم در راستای توسعه تبادلات ریلی حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه شرکتهایی که در ترکیه فعال هستند می توانند خود راساً یا با مشارکت شرکت های ترک در خصوصی سازی راه آهن ترکیه فعال باشند خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر جلسات بسیاری را با راه آهن ترکیه برای توسعه حمل و نقل ریلی برگزار کرده ایم .

عضو هیات مدیره راه آهن با بیان اینکه همکاری های راه آهن ایران با راه آهن های کشورهای منطقه به دو شکل دوجانبه و کریدوری صورت می گیرد پیشنهاد داد : لازم است جلساتی به شکل ماهانه با حضور تجار و فورواردرها و مسئولین مرتبط راه آهن برگزار شود تا بتوانیم ضمن ارائه فعالیت های صورت گرفته در یک ماه گذشته ، برای توسعه راه آهن اقدامات بیشتری انجام دهیم.

تلاش راه آهن ترکیه برای افزایش سهم بار

همچنین «محمت اوراس»، معاون مدیرعامل راه آهن ترکیه نیز در این جلسه گفت : سالانه حدود ۷۰۰ میلیون تن بار در ترکیه جابجا می شود که سهم راه آهن ترکیه از این جابجایی ۴ درصد آن است و در نظر داریم تا سهم راه آهن را به ۱۵ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه اکنون میزان جابجایی بار ۴۴۰ هزار تن است و تلاش داریم تا آن را یک میلیون تن بار برسانیم افزود: در حال حاضر پروژه هایی به ارزش ۷۰ میلیارد لیر در راه آهن ترکیه در حال اجراست که ز جمله می توان به ساخت قطار پرسرعت، بازسازی خطوط موجود و احداث خط دوم در مسیرهای پرترافیک اشاره کرد.

گفتنی اجلاس دوجانبه راه آهن های ایران و ترکیه روز گذشته در راستای افزایش حمل و نقل و ترانزیت ریلی بار میان دو کشور در تهران برگزار شد و این اجلاس امروز به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    با سلام تشکر، این اقدامات به رونق تجارت ایران و رونق راه اهن ایران می انجامد.

    مطمئنا راه اندازی قطار برلین استامبول تهران خود باعث رونق گردشگری و ترانزیتی میشود.

    همینطور انتظار هست که ترکها راه اهن و خط اهن قارص متصل به مرز بازرگان کنند. اینگونه با ساخت بندرخشک در مرز ایران، از مشکلات ترافیک کامیون هم راحت میشویم راه اهن میتواند حداقل پنجاه درصد انتقال بار بعهده گیرد