| کد خبر: 260524 |

◄ نمی توانیم هواپیمای مسافری بسازیم/ ساخت ایرباس و‌ بوئینگ لاف بود+ فیلم

فعلا بر روی کره زمین در دو نقطه هواپیمای مسافربری متوسط و بزرگ ساخته می شود، آمریکا و اروپا.

تین نیوز

وعده ساخت هواپیمای ایرانی حداقل از روی کار آمدن دولت سیزدهم بارها مطرح شده است اما گویا این وعده ، محقق شدنی نیست. این را معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفته است.

به گزارش تین نیوز، محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی یکی از افرادی است که چندین بار این وعده را مطرح کرده است.

او در یکی از مصاحبه های خود با ایسنا در شهریور سال گذشته، تاکید کرد که امروز هم قسم شدیم تا چرخه ساخت هواپیما را راه بیاندازیم و کنسرسیوم آن را تشکیل دادیم، وزارت راه شهرسازی، وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت این مسئولیت رابرعهده گرفتند، مشکلاتی که در گذشته در این زمینه (در نوع بهره برداری، تولید و مصرف) وجود داشت، آسیب شناسی شده است و تفکیک وظایف صورت گرفته و هم اکنون در حال نهایی کردن بخش استانداردی آن هستیم.

گزارش مهم روز را بخوانید؛

◄ جان مسافران بازیچه دست مسئولان بی کفایت/ خروج قطار مسافری از خط در ایستگاه اندیمشک

وی همچنین عنوان کرد: با کاری که در مجموعه « هسا » اصفهان به عنوان مرکز تولید هواپیما انجام شد، خط شروع خوبی برای ورود به این عرصه است و جمهوری اسلامی ایران به باشگاه کشورهای تولیدکننده هواپیما می پیوندد. این قول را به مردم می دهیم مجموعه «هسا» با دانش تخصصی خوبی که در آن وجود دارد، می تواند ریل خوبی برای تحقق این هدف یعنی ساخت هواپیما باشد.

محمدی بخش افزود: پلتفرم های مختلفی مدنظر است و هواپیمای ایران ۱۴۰ و سیمرغی که امروز به عنوان یک بازطراحی در دستور کار قرار گرفته، شروع مجدد خوبی در مجموعه اصفهان است. با هم افزایی که وجود دارد به زودی از آن مجموعه خبرهای خوبی به گوش می رسد و می توانیم مردم را در این بخش خوشحال کنیم.

تیر ماه امسال نیز وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از مجموعه هسا، گفت: امید است هرچه سریعتر بتوانیم هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می توانیم با تامین دیگر زیرساخت ها، هواپیمای ایرانی کاملا داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم ها را در این بخش نیز بی اثر کنیم.

البته همزمان با این اظهارات مقامات دولتی برخی کارشناسان به غیر عملی بودن آن اشاره داشتند برای نمونه می توان به یادداشت غلامرضا مصدق کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود اشاره کرد که در این یادداشت نوشت:  سازمان هواپیمایی کشور، سازمانی فوق تخصصی  است که رئیس آن در یک وضعیت نرمال یا باید از میان خلبانان با تجربه و یا از بین افراد با تخصص بالا در صنعت هوانوردی انتخاب شود. اینکه رئیس فعلی این سازمان مدعی ساخت ایرباس و بوئینگ در ایران است از دو حالت خارج نیست، یا اینکه ایشان از ابتدایی ترین الزامات و پیچیدگی های صنعت ساخت هواپیمای مسافربری  بی اطلاع هستند که وامصبیتا و یا اینکه مطلع است، اما برای خوشایند مسئولان لاف صد من یه غاز می زند که واویلا.

وی افزود: جهت اطلاع رئیس سازمان هواپیمایی، فعلا بر روی کره زمین در دو نقطه هواپیمای مسافربری متوسط و بزرگ ساخته می شود، آمریکا و اروپا. آمریکا با اینکه پیشرفته ترین کشور صنعتی دنیاست با این حال در پروسه ساخت هواپیماهای بوئینگ از کمک بیش از ۳۵۰۰ شرکت غیر آمریکایی در سراسر دنیا بهره می گیرد، به طوری که بخش زیادی از قطعات این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته می شود....

اکنون محمد دلاوری خبرنگار صدا و سیما،  گفت و گویی با روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری وزارت صنایع در مورد وعده ساخت هواپیمای مسافری انجام داده که در این گفت و گو دهقانی فیروزآبادی سخنان کارشناسان این حوزه را مبنی بر عدم امکان ساخت هواپیمای مسافری در ایران تایید می کند.

فیلم را ببینید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 42 5

    این حرفهای انحرافی که معمولا برای مشهور شدن ، پست گرفتن و بودجه گرفتن مطرح میشود غالبا توسط آقای منوچهر منطقی مطرح شده است و ریشه انحرافات بخاطر ایشان هست.
    آقای منطقی در وزارت دفاع و وزارت صنعت و معاونت علمی پست های بالایی داشته و با این حرفها باعث گمراهی مسؤلین در این وزارتخانه های کشور شده است.

    • ناشناس 11 1

      منطقی فرصت طاب درجه یک مثل علی لاریجانی

    • تفکر 2 22

      به افاد کاری نداریم، اما ایران نشون داده که تولیداتی که جهان با همکاری چندین کشور انجام میدن، اسران یک تنه وارد شده و موفق بوده!
      الان مگر در صنعت پزشکی و موشکی و نانو و هسته ای چطور پیش رفتیم؟! تحریم بودیم و هستیم!! اما رتبه های برتر جهان رو داریم.
      پالس منفی ممنوع!!
      ما می توانیم

    • ناشناس 3 0

      درست می‌گویند می‌توانند درست کنند مگر کرونایاب اختراع نکردند و مردم را نجات دادند ؟بودجه ای کلان گرفته شد .هواپیما ساختن که برایشان آسانتر است.ان کارت لعنتی نمی صرفد والا سوپر سونیک را میگویند ساختند.

  • پدرام محب نیا 21 5

    سلام و ارادت. تکیه بر توانائی های برتر برای هر کشور می تواند مزیت و برتری نسبی به همراه آورد. برای ما نیز همین گونه است . در همین حال می توان ظرفیت ورود به صنایع هوایی را نیز سنجید و البته نیازمند تعامل گسترده با جهان. متشکرم

    • ناشناس 4 4

      انشا تکراری

  • محمد رضا اصفهان 29 3

    حرف درستی زد.ساخت هواپیما حاصل تلاش چند کشور مثل بوئینگ و ایرباس

  • اسکندری 16 52

    آقای دلاوری عزیز
    مگه سیمرغ ایرانی پرواز نکرد
    خب با تغییر کاربری میشود همین سیمرغ را با کاربری مسافربری استفاده کرد
    بجای اینکه بگیم نمیشود و نمی‌توانیم باید بگیم میتوانیم اما به تنهایی مقرون به صرفه نخواهد بود و باید با کشورهای دیگر و توانمند بصورت مشترک اینکار را انجام داد

    • ناشناس 7 2

      عمو جان مگر در کشور به چند دستگاه هواپیما نیاز است؟؟؟؟؟سرمایه گذاری در ساخت صنایع هواپیما سازی؟؟؟؟؟دانش؟؟؟؟؟تکنولژی؟؟؟؟؟و......نهایت چه؟؟؟؟؟

    • Alireza 16 4

      میشه یه لحظه فکر کنی؟
      سیمرغ که مال صد سال پیشه هنر کردن آقایون داخلی سازی کردم بعد تو برو هواپیما مسافربری رو ببین اونوقت میای میگی میشه سیمرغو تغییر کاربری داد کرد هواپیما مسافربری ؟
      به نظرت توهین به شعور مسافر این نیست؟ البته تو که نمی فهمی

    • چرت و پرتی! 28 6

      مگر سیمرغ ایرانی پرواز نکرد😂
      اوکی اولین مسافرتی این دستاورد ملی پس ایشالا شما و خانواده محترم.
      حاجی بیا بورو... پرایدتو سوار شو کم چرت بگو.
      شما رو زمین صاف یه ماشین استاندارد نساختین واسه ملت! یه پیام رسان ملی گرفتید دستتون زایید زیرش باز از رو نمیرین؟!
      اول یه کارت ملی رو بومی تولید کنید بعد لاف بزنید آخه!

    • علی 4 0

      دانشمند ایرانی شاید بتونه
      اما این حکومت عمرا بتونه
      کارت ملی بسازه
      اصلا در نوشابه بسازه کارت ملی پیشکش

      راستی پراید جدید چی ساخته ۱۶۵ یا ۲۷۸ یا ۳۲۶
      رو که نیست سنگ پا ست

  • ناشناس 15 24

    کسی نمی گه و نگفته ساخت هواپیما سادس ، همه هم می دانند که فقط ایرباس و بوئینگ سازنده های واقعی و تکمیل هواپیما هستند و انحصار ساخت موتور مطمئن و کم مصرف در اختیار انگلیس (رولزرویس) ، کانادا (پرت اند ویتنی) و آمریکاست (پرت اند ویتنی و جنرال) ، حتی روس ها که دهه ها تلاش داشتند نهایتا در بدنه موفقیت داشتند اویونیک را تا حد زیادی بومی کار کردند ولی هنوز در این بخش وابستگی دارند و در موتور هم تلاش می کنند به موتورهای غربی دسترسی داشته باشند چون موتورهای روسی خیلی مطمئن نیستند خصوصا برای هواپیمایی که می خواهد در یک مسیر سخت پرواز کند یعنی سرما گرمای زیاد ، رطوبت بالا ، ارتفاع پست ، مسیر کوهستانی ، طوفان ها و ... که گاها یک هواپیما با چند مورد از این لیست در یک مسیر هوایی درگیر می شود خب این ها حقایق ساده و واضح است که خود این هایی که می گن هواپیما بسازیم هم قبول دارند اما اینجا بحث نگرش کلی مسئولین ارشد مملکت مطرح است ما در ایران ۲ نگرش کلی داریم نگرش اول می گوید علم سنگینیه انحصاریه اقتصادی نیست توانشو نداریم نمی توانیم و ... دنبال تامین باشیم نگرش دوم می گوید سخت است ؟ انحصاری است ؟ لب مرزیه ؟ اقتصادی نیست ؟ می فهمیم اما در راستاش حرکت می کنیم برای مهندسی معکوس ، برای بومی سازی حداکثری و اصلا ساخت کامل در کشور تا در درجه اول کشور لنگ نماند و بعد بحث اقتصادی اش را حل کنیم ، ببینید کشور ما در بعضی حوزه ها دست نگرش اوله و کشور در این حوزه ها کماکان وابستس و در بعضی حوزه ها دست نگرش دومه تا حداقل بخش هایی بومی سازی شده باشد وابستگی کشور کم بشه مسئولان ارشد مملکت اگر قرار بود تو استایل فکری و نگرش اول قرار بگیرند امروز ما در هسته ایی ، هوافضا ، انرژی و گاز و نفت ، برق و آب و تجهیزات وابسته ، ساخت تجهیزات صنعتی سبک و سنگین ، مخابرات و ارتباطات ، ساخت امثال لکوموتیو و قطار مترو و ماشین آلات راهسازی معدنی و ... پزشکی ، نانو ، لیزر ، علوم دفاعی و ... صفر می بودیم و کاملا وابسته یعنی دقیقا در مورد همه این ها می شود اینطوری فکر کرد که نمی شود اما شد ! شما ۲۰ سال پیش فکر می کردین که ایران به فضا ماهواره بر و ماهواره بفرستد ؟ الان قصه هواپیماسازیه ادعایی برای ساخت هواپیمای پهن پیکر وجود ندارد داریم تاتی تاتی می کنیم خورد خورد جلو می ریم برای ساخت و حداقل بومی سازی حداکثری هواپیمای مسافربری ۷۰ نفره و بله بشود با ۴ ۵ کشور جلو رفت چه بهتر اما نمی شود هم بشینیم تا چنین شرکت بین المللی تشکیل شود .

    • ناشناس 0 7

      آخرش چه شد؟؟؟؟؟بدنبال ساخت برویم؟؟؟؟؟؟بدنبال ساخت نرویم؟؟؟؟؟؟؟

    • فقط لاف 12 6

      حاجی بی‌زحمت دستت از ساخت هواپیما آزاد شد اون کارت ملی رو هم ملی کن که ۲ سال ۲ سال ملت سرکار نباشن براش😂

    • س 9 6

      توی تک تکشون وابسته ایم تشریف ببرید تحقیق کنید فقط قطعات و ادوات ابتدایی و مکانیکی رو میتونیم بسازیم که البته برای سازنده های خارجی صرفه اقتصادی ندارد له همین دلیل روش ساختشو به ما دادن تازه ما با نازلترین کیفیت میسازیم ولی قطعاتی که نیاز به تکنولوژی دارن رو نمیتونیم بسازیم شما نکاه کنید تو تمام زمینه ها نهایتا ۱۰ درصد بتونیم تولید کنیم بقیش وابسته ایم

    • ناشناس 4 5

      همین قطعات ساده ایی که شما می گید ما ساختیم یا همین ۱۰ درصد بومی سازی ادعایی شما در شاخه های مختلف را هم در نظر بگیریم حاصل همین نگرش است که تو راستای تولید و ساخت قرار بگیریم و الا اگر با نگرش اول که اشاره شد جلو می رفتیم به همین حدی که شما گفتید هم نمی رسیدیم درواقع اگر قطعات مصرفی هم به بومی سازی برسد کشور ۱ قدم حرکت کرده و در تامین نیازهایش وضعیت بهتری خواهد داشت ضمن اینکه هر قطعه این پازل تکمیل شود می تونه کمک بده به تکمیل کردن پازل بعدی .
      و شما دوست خودباخته و به فنا رفته عزیز که از لاف زدن حرف می زنید اگر واقعا باور دارید کشوری که امثال هسته ایی را بومی سازی کرده و ماهواره به فضا می فرستد نمی تواند کارت ملی تولید کند دیگر باید دنبال حل مشکل خود باشید ! شما نظر من را کامل نخواندین و الا می فهمیدین تفاوت ۲ نگرش و خروجی ۲ نگرش چیا بوده و هست فقط خواستید سریع جواب بدین که ما چقدر بدبختیم ! خیر ایرانی بدبخت نیست بعضی مردم ما مثل شما خودشونو باختن .

    • ناشناس 1 1

      بهترین حرف ایشون زد.ایران اگه میخواد سری تو سرا در بیاره باید هزینه کنه تا دستمون به ساختن هواپیما اشنا بشه واز این علم در خیلی از حوزه های دیگه استفاده کنیم.ایران و دانشمندان توانایی ساختش دارن اول با برنامه اصولی نه یک شبه دوم صرفه اقتصادی ان که با ازمون و خطا رفع میشه.ارزش هزینه داره

    • Amador 2 0

      خیلی زر زدی

    • ایرانی 2 1

      طبق اسنادی که موجود است محمدرضا شاه پهلوی پیشنهاد کاشت و تولید گیاه مارچوبه در خوزستان میده یکی از وزرا می گوید خیلی ها ناراضی ان و می گویند ما باید گندم بکاریم که بتوانیم نان بخوریم مارچوبه به چه درد می خورد که شاه ایران می گوید ما می توانیم با صادرات یک تن مارچوبه یکصد و پنجاه تن گندم وارد کنیم کدام اقتصادی و به صرفه است ؟

  • محمد 5 3

    بوئینگ بو نداره ها

    • چرت و پرت 13 4

      نه بو نداره، بو مال تپه‌های همین اطرافه که مسئولین زحمتشو کشیدن.
      دیگه دیدن رو زمین تپه ندیده نمونده می‌خوام برن رو ابرا ب...بینن چه خبره😂

  • روح الله 62 14

    ما به این وعده های تو خالی ۴۴ ساله عادت کردیم

  • ناشناس 42 13

    چرخ گاری یافورغون نمیتوانید

    • عباس 0 1

      برا شما چرخ گاری هم زیادیه

  • ناشناس 43 11

    تو موتورسکلت ماندین،داریم میبینیم

    • چرت و پرت 6 5

      اصلا هم اینطور نیست!
      اینهمه موتور مسازن! تازه ماشین هم میسازن! تازه حرف مفت هم زیاد میزنن!
      انصاف ندارید شما مردم!🤧

  • علی 23 32

    حالا که تونستیم هواپیمای ۵۰ نفره بسازیم. پروازم کرد. ایراد موتوری داشت که اونم اصلاح کردیم هواپیمای سیمرغ هم به سلامتی پرواز کرد. گواهینامه های صلاحیت پروازیشم بگیره بعد از میزان مناسب ساعت پروازی مسافریشم میتونیم بکنیم. این اقایون که میگن اقتصادی نیست اینو نمیگن که اقا بحث هواپیمای مسافری الان بحث هیثیتی است. چهل ساله به ما هواپیمای مسافری نمیدن ما رو تحریم کردن. پس معادله سود و فایده تو این بخش منتفی هست. محبوریم و باید بسازیم حتی اگر گرون تر دربیاد. تاره گرونم که در بیاد بازم خوبه. هواپیما ساختی. میدونی یعنی چی یعنی قله تکنولوژی یعنی قدرت برای ایران. الان که موتور هواپیما میتونیم بسازیم. اویونیک میتونیم بسازیم بدنه هواپیما میتونیم بسازیم. هواپیما رو میتونیم طراحی مجدد بکنیم مطابق با نیازمون خوب چرا نسازیم. تحریم هم که هستیم اگرم بخواهیم بهمون نمیدن. پس درست ترین کار ساخت هواپیمای مسافری ۵۰ و ۷۰ و ۱۰۰ نفره است. بریم جلو انشالله همه انگشت به دهن میمونن. خدا قوت بده به بچه های باهوش و نخبه ایرانی. شکار شیر سخته ولی اگه شکار کردی شیر شکار کردی.

    • چرت و پرتی محض 13 11

      باشه تو خوبی. راستی از کارت ملیت چه خبر بعد ۲ سال؟پیام رسانتم شنیدم بومی کردی آره؟
      آخه مردک متوهم شما اول یه ماشین استاندارد رو زمین صاف بسازید بعد گنده گو...یی مفت کنید. چقدر حرف مفت بی عمل میزنید آخه!

    • ابوالفضل 3 6

      اینو میگم برای سوزش اون عده که هی کارت ملی کارت ملی میکنن ، طی سه ماه قبل عید دوبار کارت ملی گرفتم سری اول بعد دو ماه اقدام اومد سری دوم هم گم کردم بعد دو ماه اومد .

  • ناشناس 28 13

    پراید بسمون بود. خدا بهمون رحم کنه، بیاید مشکلات کشور حل کنید نون گوشت مرغ،ممد نبودی ببینی هواپیما.....

    • ناشناس 7 0

      پراید همون فورد امریکایی هست که خط تولیدش داده کره و برای مصرف درون شهری و تیراژ پایین و رانندگان با فرهنگ بوده نه کسایی که میخوان با پراید سفر دور دنیا برن و سواری بوگاتی بگیرن

    • چرت و پرت 9 2

      امثال شما غرب زده ها هستن که نمیذارن اینا کشور رو پیشرفت بدن! چرا انقدر ناشکرید؟!
      اگر پراید ایمن نیست برای اینه که زودتر بتونیم از مال دنیا بی نیاز بشیم و بمیریم! چسبیدید به این مال دنیا واقعا؟!
      یقین دارم با هواپیمای ملی خیلی سریعتر میشه از مال دنیا دل کند و بی نیاز شد. انقدر الکی به مسئولین زحمتکشمون چی نگین.🤧

  • رضا 30 7

    ما می‌توانیم اما با کل دنیا قهریم و. همان اروپا و آمریکا که هواپیما می سازد صندلی هاشو یه کشور می‌سازه موتورش یه کشور دیگه باهاشون یه کشور دیگه سیستم بقیشو یه کشور دیگه و آخر میشه یه هواپیمای درجه یک اما ما می‌خواهیم با یک عدد چکش و آهن و موتور پراید یک هواپیما بسازیم که قطعا شدنی نیست حتی کار دستیش

    • چرت و پرت 11 3

      کی گفته؟! ما خودمون صدتا کشوریم و از پس هواپیما که چیزی نیست، فضا پیما ساختنم بر میایم.

      فقط ببخشید این ساقی منو ندیدین کجا رفت؟!🤢

  • حمید 24 8

    ایکاش‌ بادبادک‌ را‌ا زچین‌ وارد‌ نمی کردیم‌. شرم‌ هم‌ خوب‌ چیزیه‌ البته‌ درخانواده‌ای‌ بزرگ‌ شدن‌ ک‌ نان‌خشکی‌و میوه‌ فروشی‌ شغلشان‌ بوده‌ و هی‌داد‌ م یزدن‌ نان‌ خششششکی‌و....والان‌ مسئول‌شدن‌ هی‌داد‌ میزنن‌ و مردمو‌ نمیذارن‌ اعصاب‌ داشته باشن‌ آهای‌ نان‌خشششک‌

  • انامیس 32 6

    سوزن خیاطی نمیتونید بسازید . کدوم نخبه کدوم دانش علم و دانش شما دزدی و اختلاس و دروغگویی هست

    • ناشناس 4 0

      بپرس المان ژاپن امریکا سوزن میسازن.صرفه نداره مصرفش کمه.علم ساختش هست.حالا میفهمم انگلیس چرا بی بی سی میسازه و میلیون میلیون خرج میکنه.دویست ساله غرور ملی نداریم همه چی به بازی میگیریم.کدوم ادم حسابی حاضر برای این جماعت دهن بین پا جلو بزاره

  • حسین 27 5

    کی جرات میکنه تو هواپیماتون بشینه وجدانن؟؟ خواهشا بجای هواپیما رو اتومبیلهای مهندسی معکوستون نهایت دقت رو بکنید بلکه ی فرجی بشه

  • رضا 21 5

    کاره هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر می‌خواهد و مرد کهن

    • چرت و پرت 5 7

      اینا خودشون یک طویله هر هستن پس شک نکن مثل تمام پروژه های دیگه اینم می...رن انجامش میدم😂
      فقط نمی‌دونم بین اینهمه گنده...گویی چرا کارت ملی ما نمیاد😂🤧🥴

  • ناشناس 22 4

    بعداز ساخت خودروی تمام ایرانی پرایدحالانویت به ساخت هواپیمای تمام ایرانی ایران۱۴۰رسیده است!

    • حسن 6 2

      اگه هواپیما سازی رو بدهند دست خودرو سازامون که واویلا ولی اگه دست موشک سازامون باشه همانطور کم کم پیشرفت میکنه

  • حسام 11 26

    ما رو با کیا شدیم ۸۰ میلیون
    قطعا ۹۰ درصد اونهایی که اینجا پیام گذاشتن یا هواپیما سوار نشدن یا درک درستی از مسائل فنی ندارن...چیزی که امریکاییها و اروپا ۴۰ سال پیش ساخته رو ما الان نمیتونیم بسازیم؟؟؟ قطعا میتونیم ولی ی عده همیشه هستن که فازشون نمیتونم و ولش کنه.پراید بلد نیستیمُ.گوشت منجمدُ.اختلاسُ.قیمت ارز چه ربطی به مباحث فنی داره اگر از چیزی سررشته نداری اظهار فضل نکن بذار اهل فن حداقل نلاششون رو بکنن شد چه عالی نشدم فدای سرشون

    • یوسف 6 5

      رفتم یه شرکت که ببینم چجوریه که میگن یخچال ایرانی لباسشویی ایرانیه ولی دوستان همه دستگاه ها ایتالیایی بودن و قالب ها هم از چین میاد بخدا فقط کارگرها اپراتور بودن که دستگاه کارشو انجام بده دوباره کارگرا استارت کنن. اصلاً باورم نمیشد اینقد بدبختیم ساخت هواپیما مگه کشکه اینجا ایرانه سرزمین دلال بازی

    • مهران 7 4

      خدا امواتتون رو بیامرزه...من نمی دونم اینها که فاز منفی دارن دارای کدام تخصص هستن که مدام بحث پراید رو پیش میکشن

  • خالو 13 4

    دقیق اونجا کجاست.به نظرتون آشیانه هواپیما است.دقیق نگاه کنید مثل سگ دروغ تحویل میدن.سالن تعمیرات خودرو هستش

    • علی فتاحی 4 3

      از جیب بابات میبخشی؟پرایدتون شده عرابه مرگ.اونوقت میخواهی هواپیما بسازی؟بیخیال ممد.بادکنک بساز

  • محمد 2 1

    وقتی نمیشود پس چرا اینقدر خودروی رده خارج گرانتر به ملت خودمون میفروشیم در مونتاژ کارارو تخته کنید واردات آزاد

  • Javad 1 0

    چرا به صرفه نیست آقا مگه ما نباید همینو با دو برابر قیمت بخریم وقتی خودمون تولید کنیم پولش میره توی جیب تولید کننده داخل مگه ما ملت یه پراید آشغال چند برابر پول اضافه می دهیم که ای کاش کیفیت داشتندهواپیما هم روش ولی یه چیز با کیفیت مشتری پسند اگه همین ماشینهای ما هم به روز بودند فکر میکند مشتری براشون نبود

  • احمد 4 0

    وقتی یک آدم بی تجربه و غیر متخصص را رئیس هواپیمایی کشوری منصوب می‌کنند نتیجه همین می‌شود که اظهارات غیر واقعی و غیر عملی می‌کند

  • یک ایرانی 3 1

    این جور لاف زن های دروغگو باید سخت مجازات شوند.

  • محمدعلی کاظمی 2 2

    مطمئنا اگر روز اول با جنابعالی راجع به انرژی هسته ایی، سلول های بنیادی ،ماهواره ،موشک های مافوق صوت و.....مصاحبه می‌کردند و نظر خواهی می‌کردند لابد میگفتید:ما ما ما ما بتوانیم از اینا بسازیم .بابا جان اونا خارجی اند آمریکایی اند اروپایی اند و قس علی هذا .مثل هم این افاضات که تحویل مردم داده اید .قبول داری خداوکیلی؟

  • ناشناس 2 2

    ای بابا دروغ که خناق نمیاره از ان گذشته مسئولان خدوم ما اگه در طول روز سه بار درو غ نگویند شب خوابشان نمی بره ٠

  • .... 2 1

    این در مورد موشک و پهباد و ماهواره هم صادقه وقتی اونا رو تونستیم بسازیم هواپیما رو هم به یاری خدا میسازیم سخته ولی شدنیه

  • مهران 3 1

    چرا نتوانیم؟ اگر کار کنیم و بهایش را هم بدهیم( بوئینگ و ایرباس صدها هواپیمایشان سقوط کرد تا به اینجا رسیدند). هیچ دستاوردی بدون بها نیست. اما بزرگترین بها گفتن نمی توانیم هست

  • علیرضا 2 2

    ماشیناشون روی زمین درست حسابی راه نمیره وای به هواپیمای روی هواشون.

  • بی نام 1 0

    تپه های زمینی را که با تولید سایپا وایران خودرو در نوردیده اید حالا نوبت آسمان شده تورا خدا بی خیال ساخت هواپیما باشید بیشتر از این ملت وکشور را مضحکه خاص وعام نکنید

  • ناشناس 2 1

    یک انسان احمق هم میدونه که این حرف که هواپیما می‌سازیم .. خوردنی بیش نیست

  • ناشناس 0 0

    دوستان معلومه فیلمو ندبدن یا دقیق بحث تکنلوژی نیست بحث اقتصادی بودنش هست

  • Farhad 1 0

    روسیه با اون دبدبه و کبکبه نمیتونه به تنهایی هواپیمای مسافربری بسازه و اقتصادی هم نیست بعد شماها با کدوم تکنولوژی میخوایین اولا بویینگ و ایرباس صدسال تجربه و تکنولوژی پشتش خوابیده هنوزم به شرکت های بین المللی وابسته ن دوما بحث تنکنولوژی مواد اولیه س مثل آلیاژ آلومینیوم آلیاژ استیل و ....که کار هر کسی نیست سوما نخبه میخواد که همه شون در حال فرار به کشورهای اروپایی و آمریکایی ن چون بهشون بی توجهی میشه ،قضیه اون شاه قجریه که به ولیعدش وصیت میکنه که از افراد ....تو ...استفاده کن تا زنده بمونی و مملکت داری کنی که متاسفانه هنوزم این قضیه ادامه داره ،کارخونه هسا هم تاریخچه ش ۵۰ سال پیش واسه ساخت بالگرد بود که با یه حادثه تاریخی منحل شد و فقط یه ساختمون و چند تا ت تجهیزات ازش موند که اونم باز بحث علم و تکنولوژی مواد اولیه میخواد که تو آسیا هم پیدا نمیشه چه برسه به ایران

    • ایرانی 1 0

      آقا این چه حرفیه ما که نگفتیم به تنهایی ، با کمک دوستان مان ، بورکینافاسو و جزایر قمر وگینه استوایی و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و برادران طالبمان همکاری می کنیم و می سازیم مگه زیر دریایی که ساختیم ندیدی اینم مثل اونه ولیکن نرخش گرونه.

  • کیوان 3 0

    بنظرم آقای مصدق هم یه غرب گرا هستند ودوست دارن هیچ وقت منافع آمریکا واروپا توی این مملکت آسیب نبند خیلی‌ها مثل ایشان همیشه میگفتن ایران یه تفنگ سر پر نمیتونه بسازه ولی الان باز هم سنگ اندازی میکنن ما انتظار نداریم ایران بوئینگ ایرباس بسازه حداقل همون فوکر ۱۰۰ بسازه برای نیاز داخلی خودش باعث سریلندی ماست ایشون مثل اونهایی که دانشگاه آزاد ساختن بیمارستان خصوصی ساختن آموزش پرورش خصوصی ساختن پتروشیمی وفولاد را برای خودشان ساختن ومملکت ایران رو خام فروش کردن یادشان رفته که مملکت یه روز به اندازه ۲۰ موشک هم از لیبی قرض گرفت ویه موشک هم نداشت که به طرف عراق شلیک کنه
    تو نترس ایران اگه هواپیمای یه نفره هم بسازه باعث افتخاره منه حتی حاضرم برای تستش من براش بمیرم

  • ناشناس 1 0

    برای مشکلات امروز چه راهکاری دارید؟تقریبا ناوگان هوایی فرسوده است،برای اینکه تعداد بیشتری مسافر جابجا بکنند، آنقدر فاصله صندلی ها را کم کرده اند که نشستن سخت است. واقعا پرسنل ایرلاین ها شهدای زنده هستند.

  • اصغر 0 5

    توی ساخت سوزن خیاطی موندیم.توی خودروسازی موندیم. توی سرو سامان به اقتصاد موندیم.‌در زمینه مبارزه با فساد موندیم .حالا می خوایم تیاره درست کنیم. خخ

  • حسام الدین 2 0

    اگه نمیتونی پس. لایق. این. سمت. نیسی.
    یا ب قول. خودمونی. کننده. کار. نیسی .

  • امیر 1 0

    بابا جان وقتی میتونیم به خدا میتونیم با این مثال وقتی مسولین عمدتا تو فضا هستن ودر کرات دیگر سیر می‌کنند اونم با علمی که نیاز به فضاپیما ندارن قطعا ساخت هواپیما که کاری نداره فقط باید از تکنولوژیش خوب حفاظت بشه که دسته کسی نیوفته

  • شهرام 1 1

    مثل پراید درست کنید با کیفیت

  • ناشناس 1 1

    اگر دیگران تونستن بسازن ماهم میتونیم. بله تا سال اینده نمیشه شاید ۲۰ سال طول بکشه اما در نهایت خواهیم توانست امریکای ها هم یکی دو ساله نساختن سالها کار کردن و زحمت کشیدن ما هم سالها کار میکنیم و زحمت میکشیم‌. گاهی ۴۰ سال تلاش میکنیم زحمت میکشیم اما بعد از ۴۰ سال بالاخره موفق میشیم.
    ما مینونیم و لاید بتونیم باید روز شب تلاش کنیم باید هزینه کنیم برنامه مدون داشته باشیم

  • محمد 2 3

    همونطور که تو این ۴۴ سال تونستیم هواپیمای باربری سیمرغ، موشک هایپرسونیک، زیردریایی، تانک ذولفقار، پهپاد شاهد، ماهواره خیام، ماهواره نور، ناو جنگی مکران،تونل البرز، سامانه باور۳۳، سامانه سوم خرداد، غنی سازی۶۰٪اورانیوم، علم نانو، واکسن کرونا و .... رو تو شدیدترین شرایط تحریمی بسازیم هواپیما مسافربری هم می سازیم، ساخت آفتابه و تایر گاری و فرغون و سوزن ته گرد و سنگ پا و ... و ازین قبیل اجناس بی اهمیت رو هم می‌سپاریم به اروپا و آمریکا و از کشورهای دیگه وارد میکنیم،
    حرفی هست بسم الله

  • احمد علی 0 0

    ما اصلا تولید کننده علم نیستیم .فقط مهندسی معکوس میکنیم .این مساله به عوامل زیادی مربوط هست .اول از همه هوش متوسط نسبت به پیشرو هاست .

  • ناشناس 3 0

    هواپیما بسازید اما برای تست مسئولان سوار شوند و برای مسافرت‌های خارجی واستانی

  • ایثارگر 0 0

    اینکار درست هست باید در دستور کار باشد نه با مردمی که برای انقلاب ونظام خدمت کرده وهیچ ندیدن ولی عده‌ای خاص با خانواده در سیستم باز ناز ونعمت بزرگ شودن وباز آنها حالشون ببرن وامثال ماها رنگ چیزی را ندیده‌ایم وراحت هم از دنیا برویم وای وای وای بر چی بگم شماهاحالشون ببرید پس این ملت چی انقلاب ملت کجا رفت با بازیافت ورفته ملت کارکرد نه برای سرمایدارها

  • ناشناس 1 0

    هر وقت هر وقت هر وقت در کشور ما هرکسی جای خودش قرار گرفت و تونستیم نخبه هامونو نگرداریم ازشون حفظ و حراست کنیم بیسوادها رو راضی کنیم برن خونه بشینن کامل حقوقشونو بگیرن ما از امریکا هم قویتر میشیم ولی مگه استعمار با مسئولین بیسواد اجازه این کارو میدن

  • ناشناس 2 1

    همچنان که مستعان۱۱۰ راساختیم ودنیابه ماخندیدانشاا.. هواپیمای مسافربری مایه خنده دنیاخواهیم ساخت

  • امید 3 0

    ماباید روزی هواپیما بسازیم که افتخاری است برای ایرا ن.اما انتخاب یک مسول بی کفایت در هر زمینه ای کاری است احمقانه که الان ما گرفتار آن هستیم

  • ناشناس 1 1

    بسه بسه بسه.. بابا. من با ۷ میلیون نمیتونم. دختر دم بخت. عروسی کنم. وبرم یک دکتر چکاب کنم. فکری به حال من. کارمند. بکنید. هواپیما. تو سرم بخوره. ...

  • ناشناس 0 0

    خخخخخخخخخخخخخخخخ

  • فدایی رهبر 0 4

    مطمئنا نظر منو منتشر نمی کنید
    ولی حداقل خودتون بخونید و از خودتون خجالت بکشید
    نمی‌دونم جیره بگیرِ کدوم گروه یا کشور هستید که دائم میخواید اعتماد به نفس ملت و بیارید پایین تا برگردیم به زمان قاجار و پهلوی ولی یادتون باشه به کوری چشم دشمنان ایران و انقلاب و شما خائنهای اجنبی پرست و مواجب بگیر غرب این کارو هم انجام می دیم 🤮

  • ناشناس 1 0

    پس تا میتونیم رکعت شمار میسازیم تا یادمون نره رکعت چندمیم

  • ایرانی 1 0

    امیدواربودیم بتوانیم هواپیماسازی بهرحال حرف ساخت هواپیما برای ما مردم محل رویاپردازی وتحمل سختی‌های روزگاربود وبرایرامثال منطقی ومیرسلیم واذناب و وابستگان محل کسب درآمد حلال!!!

  • رضا 0 0

    من حرف مقام دولتی درباره ماشین که گفت اصلا قبول ندارم.. همین الان اگه ثبت نام پژو پارس بشه بیش از یک میلیون می‌نويسن. ماشین خوب بساز مردم ایران ده میلیون می‌خرن. آمریکا رو هم تحریم کن

  • ناشناس 1 0

    سالهاست که عده ای به بهانه .استقلال پیشرفت ورقابت باغرب وازاین دست عنواین بودجه های کلانی رامیگیرند و مصرف میکنند .ودست اخر این تکنولوژیها عمدتا ناتمام وبلامصرف رهامی شوند .بدون اینکه دست اندرکاران ان پاسخگو باشند .پشت واژه های احساسی غرب ستیزانه پنهان میشوند.

  • س 1 0

    شما در پراید موندید و دارید مونتاژ می کنید. گیریم که هواپیما هم ساختید، کدوم خری میاد سوارش بشه؟

  • اکبر 0 0

    ساختن هر چیز خوبه حتی فرغون ولی اگه شرکتهای آمریکایی و اروپایی تو ساخت هواپیما از جاهای مختلف کمک میگیرند باید حوزه های تولید مختلف بوجودبیارند نه مثل تولیدات ایران خودرو و سایپا که بجای خرید قطعه از تولید کنندگان داخلی از چین وارد میکنند؟؟ انور قضیه رو هم باید سنجید که چه کسانی فردا سودشو به جیب میزنند؟؟؟

  • ب 0 0

    شما لطف کنید
    پراید بهتر کنید
    طیاره زحمت زیاد داره
    نمیشه به مردم قالب کرد

  • لوبیا 0 0

    وقتی واسی ی ملت دروغ گفتن ی عادت روزانست از دولتشم نمیشه توقع بیشتری داشت
    وقتی هرچی به اسم ماشین میدن ماهم استقبال میکنیم توقع هواپیمای دروغینم داریم
    تا خود ملت این کاررزشتشو کنار نزار داستان همین چه الان چه ۵٠ سال دیگه

  • شاپور 0 0

    این ازون حرف هست ؟شما اگر تو صنعت ریلی کشور کار می‌کردید الان با درآمد اون هم جبران صنعت هوای میشد اصلا طرحهای اقتصادی که ندارید فقط میخوایدریاست پست تون نگه دارید نه چرخ اقتصاد؟

  • میثم 0 4

    این لجن پراکنی ها تازگی نداره! احمق کسیه که خودش رو تحقیر کنه.
    یه روزایی هم ساخت موشک و پهپاد رو مسخره می کردید و می گفتید فتوشاپه. الان دنیا تو صف خرید تسلیحات ایرانیه و انگشت به دهن از سطح بالای فناوری اونها. هواپیما هم خواهیم ساخت و البته ( زمستان خواهد رفت و رو سیاهیش به زغال میمونه).

  • ناشناس 1 0

    شما در ساختن یک چیز ساده و معمولی ماندید وبعد بولوف می‌زنید هواپیما می خواهیم بسازیم والله به خدا رور را ببین

  • ابراهیم 1 0

    شما مسول که میگی می خواهیم هوا پیما بسازیم پلاستیکی هم نمی تونی بسازی خودت هم می دونی لاف نزن

  • ناشناس 0 2

    اینایی که می گن نه ما نمی توانیم
    اینا همونایی هستند که می گفتند پهبادهای ایرانی فتوشاپه و بعد قدرت و توانایی این پهبادها چنان بین المللی شد که چین ، کره جنوبی و کلی کشور قدرتمند شرقی و غربی از روی امثال شاهد ، کپی کردند خود ژنرال های ارشد آمریکایی از قدرت پهبادهای ایرانی می گن حالا اینایی که تا دیروز بلبل بودند امروز سکوت کردند
    اینا همونایی هستن که می گفتند ایران نمی تواند چرخه بومی و کامل هسته ایی را داشته باشد تا دیروز بلبل بودند امروز سکوت کردند
    اینا همونایی هستند که تا دیروز هوافضای ایران را مسخره می کردند امروز که ایران می تواند ماهواره به فضا بفرستد این بلبل های سابق حالت سکوت کردنو
    این ها همونایی هستند که ایران تو هر شاخه لب مرزی و انحصاری صنعتی ، عمرانی ، پزشکی ، نظامی و ... قرار گرفت ابتدا شروع کردند به مسخره کردن و بلبل می شدند و خود را تحقیر می کردند مدتی بعد اما سکوت کردند تا جای دیگه ایی را بیابند و ریشه خود را مسخره کنند و بعد دوباره در همان شاخه سکوت کنند ! این ها یکسری بدبخت خودتحقیر و ذلیل هستند که با ترند روز حرکت می کنند هر چی اینستا بگه! هر چی ماهواره بگه ! بیان همونو تکرار کنند ! بیخیال
    شماها همین سیمرغ را هم مسخره می کردین همین سیمرغ ایرادهایی برطرف شود می تواند حدودا ۱۵ کاربری غیرنظامی و نظامی داشته باشد و ستون فقرات یک کشور شود و به کشور در حوزه های مختلف ، قدرت دهد همین تجربیات ، تهش می رسه به ساخت هواپیمای مسافربری ۷۰ نفره جایی که باز مجبور می شید سکوت کنید ! همین اورهال کامل پهن پیکرها در همین ایران انجام می شه شما مغز نخودی های اینستازیست می دونید همین حد چقدر کار بزرگیه ؟
    ما هواپیمای مسافربری هم خواهیم ساخت تهش قوی و باشخصیت ، قوی و باشخصیته و ذلیل و خودتحقیر ، ذلیل و خودتحقیر باقی می مونه .

  • حامد 2 0

    ی دوچرخه بساز خخخخ

  • مرتضی 0 2

    می‌سازیم بهترین می‌سازیم غربزده ها هم بمیرن

  • سید کاظم شاه جهان پور 2 0

    تنها کسانی که حرفهای بی اساس و دستورات آبکی رئیسی را در خصوص ساخت هواپیما باور کرده بودند و خیلی هم توی بوق کرده بودند مهندسین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ هستند وگرنه شعور و درک مردم از مسائل جاری مملکت خیلی بالاتر از این اراجیف است

  • Ghorbani 0 0

    دوران مانمیتوانیم تمام شده این کارشناس مثل وزرای دوران قاجار فکرمیکنه که خودتحقیری‌ داره

  • ایرانی 0 0

    سلام هواپیما را می‌سازیم ولی اون ۷۲ سرنشین را نمی‌توانیم بسازیم

  • علی 1 0

    مشکلی نیست ایران هم از کشور های دوست کمک می گیرد مثل جیبوتی. تنزانیا. سوریه. یمن. ونزولا

  • شعبان 1 0

    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است ، با دوستان مروت با دشمنان مدارا ....ما باید با با آمریکا و اروپا و کشورهای صنعتی دنیا دوست باشیم و ارتباطات سیاسی قوی برقرار کنیم ، چنانچه این مهم میسر گردد ایران هواپیما که هیچ ، با فضا رفت و آمد می‌کند، با رفاقت با دنیا بصورت برد برد ما می‌توانیم به تکنولوژی ساخت هرچیزی برسیم ، ایرانی سزاوار رشد و پیشرفت و داشتن همه جور امکانات میباشد ، به امید خدا

  • امیر 0 0

    خدا اموات و رفتگان شما را بیامرزد ولی فردا افرادی مانند سلیمی صبح از خواب بیدار می‌شود و به این نقطه و نظرات حمله ور می‌شود چو درآمدشان کور میشود

  • جوان ایرانی 1 0

    بله هواپیما که سهله ما هنوز نتوانستیم خودرو وکامیون بسازیم
    ......ما نمی‌توانیم ....

  • اسفندیار 1 0

    بعد از ۶۰ سال خودرو سازی ما هنوز نمی‌توانیم یک خودرو خوب و بروز بسازیم حال نوبت رسیده به هواپیما سازی!!!!!!!! البته که دارند بلف می زنند و در این زمینه هیچ اطلاعات علمی ندارند

  • امیر 0 0

    ما ایرانیها استعداد اول شدن در چنین زمینه هایی داریم ولی اگر سیستم سرکار اجازه بده استعدادها خودشونو نشون بدن .

  • ناشناس 0 0

    سینماها داره فیلم نگاه کنیم فیلمهای کمدی که به مقصد زوتر برسیم اگر نداره بلیط نگیریم

  • ابوالفضل 0 0

    فکر کنم نویسنده این مقاله ، وقتی پست تلگرامی !!! اون شخص به اصطلاح کارشناس رو دیده که میگه روی زمین تنها دو نقطه اروپا و آمریکا توان ساخت هواپیما هست در پوست خودش نگنجید 😵‍💫 فقط اگر ناراحت نمیشید هواپیما هم ساخت چنین و هم ساخت روسیه وجود داره که کمپانی های عظیمی هستن و هواپیما های مسافربری شون صرفاً یه سری قطعاتش در اروپا ساخته میشه و چند سالی هست که سنگین کار میکنن بومی کردن تمام هواپیما. ایران هم با روسیه برای ساخت جت مسافربری همکاری دارن . و در آخر فعالیت در صنعت هواپیما سازی حتی اگر منجر به ساخت هواپیمای تماما بومی نشه ، منجر به پیشرفت بسیار زیاد در صنایع مختلف میشه . پس الکی آسمون ریسمون نبافید

  • محمد 0 0

    هواپیما بوجه های کلان احتیاج دارد. آمریکا. اروپا. کل دنیا. را غارت می کنند تا بوحه این صنعت را. رونق بخشیدن. وگرنه خودشان. بودجه. فرقان هم نداشتند

  • ایرانی 0 0

    مننننن میییییدوووونمممم نمییشششه

  • حامد 0 0

    برای ساخت هواپیما اولین کار ازبین بردن بی عدالتی و گرفتن دزدان وغارتگران بیت المال است .مگه میشه با این همه اختلاسگر ودزد هواپیما ساخت . اول پاکسازی بعد ساخت

  • ناشناس 1 0

    هواپیما پیش کش هر موقع توانستید چوب بستنی تولید کنید حرف مفت بزنید

  • ناشناس 0 0

    مافیا درصدر کارقرار دارد که مانع همه چیزها میشود
    ما متونیم ۱۰۰ تا خراب کنیم ۱۰۱ کم را درست مکنیم

  • ناشناس 0 0

    این حرفها برای گمراه کردن ملت ایران هست. ملت از گرسنگی و بیکاری نابود شدم

  • ناشناس 0 0

    خدا قوت این همه بهم توهین نکنید عقب ماندگی ک داریم ریشه در سالیان دراز پنجاه وصد ساله دارد وگرنه خدایی دانشمندان ایرانی از همه دنیا بالا تر وبهتر کار کردن اگر مردم ومسؤلین پشت سرشون باشن وازشون حمایت کنن نخبگان خودمون هرچه دنیا داره میتونن بسازن مردم هوشیار باشن مسؤل خائن نیارن میدون مسؤل داسوز وکار بلد باشد ک از دانش نخبگان حمایت کند ب هودکفایی میرسیم ک هیچ قدرتی توانایی رقابت نداشته باشه ولی نه مسؤل خیانکار طمع کار پول جمع کن مسؤل با عزت واقتدار خواه باشه نه بفکر صفرهای حساب کارت بانکیش

  • Renew 0 0

    بابا شما ماشین درست حسابی هم نمیتونین بسازین الان وقتی داریم از خیابون رد میشیم علاوه بر اینکه باید مواظب باشیم ماشین نزنه بهمون باید مواظب باشیم یه هواپیما از اون بالا نیفته اسفالتمون کنه

  • رضا 1 1

    روزی میاد که که اومریکا دست گدایی به طرف ما دراز می‌کنه و میگه یک دانه هواپیما به خاطر رضای خدا به ما بدید سوارش بشیم.
    اون روز میاد

  • ایرانی 0 0

    علت تلاش مسئولین برای ساخت هر چیزی بهره مندی از بودجه اون کار هست.مدیری که میدونه نهایت چند سال سرکار هست و قرار نیست جوابی به کسی پس بده فقط فکر پولی که قراره از پروژه گیرش بیاده.تو کشور ما متاسفانه این افراد باعث عقب ماندگی و عدم خودباوری مردم هستند.مثلا کسانیکه میلیون ها دلار پول گرفتن برای ساخت واکسن کرونای برکت!!! ولی آخرش هممون واکسن چینی و کره ای و....زدیم.کو؟به کسی جواب دادن؟یا همین آقای منطقی که سالها تو ایران خودرو گند زد به صنعت خودروسازی.چی شد؟بعدش کلی پست و مقام گرفت.الانم کسی به این فکر نمیکنه که نیاز نیست هر کشوری تمام احتیاجاتش رو خودش بسازه.حتی پیشرفته ترین کشورها و شرکتهای دنیا هم با مشارکت همدیگه موفق میشن.ولی امان از مسئولین شعاری!

  • ناشناس 0 0

    لطفآ نظرات ماهم پخش کنید

  • سید محمد رضا حسینی 0 0

    سلام.
    من موافق با صحبت های مجری در رابطه با ساخت خودرو نیستم .
    ببینید الان شرکت رضوانی مگه چند تا خودرو در سال داره تولید می‌کنه . تعداد محدود.
    اما ببینید چه خودرو های که از همه جای دنیا برای تهیه محصول این شرکت صف کشیدن.
    شرکت های ایرانی فقط میخوام خودرو ی بی‌کیفیت تولید و سود بالا دریافت کنند. که این کار معلومه که به نتیجه نمی‌رسه.

  • سید محمد رضا حسینی 0 0

    آقای منطقی یکی از بی کفایترین مدیران در صنعت خودرو و در صنعت هواپیمای هستش.
    من دیدم در شرکت ایران خودرو چه گونه مدیری بود. ضعیف

  • خلیل 0 0

    آخه دلاوری عزیز آقا تنت می خواره ،داداش همه میگن می سازیم تو هم بگو آره می سازیم شنونده باید عاقل باشه.

  • امید 0 0

    متاسفانه سیاست مملکت بدنبال حمایت از مغزها و مخترعین و متفکرین نبوده و نیست ... هیچ قطعه الکترونیکی در ایران تولید نمیشه . هیچ آزمایشگاه تخصصی و قدرتمند در کشور وجود نداره .. با چی میخواید بسازید وقتی زیر ساختش محیا نیست . وقتی مغزها فراری ن ؟ با بیل و کلنگ ؟

  • مجید 0 0

    افرین بر معاون علمی

  • عباس 0 0

    ضرب‌المثل اگر آب از این چاه در نمیاد برای چاه کن پول درمیاد ؛ بودجه کلانی گرفتن بابت طرح کارشناسی و....گرفتن برای بعضی ها پول‌های باد آورده زیادی داشت مثل مستعان کرونا یاب و ساخت ده ها واکسن و...این هم جیب خیلی ها را پر کرد که بروند اروپا و آمریکا بگردن و گرنه ساخت هواپیما کیلویی چنده !!!

  • احمد 0 0

    چرا خودمون رو گول بزنیم؟همه میدونیم که ایران نه با آمریکا نه اروپا و نه کشورهای جهان اول و دوم برابر نیست و نخواهد بود!در برخی حوزه ها هم که میگویند ایران کشور ۱۳اینا هم خود در آوردیه!حداقل ۵۰کشور در همه ی زمینه ها جلوتر از ما وجود داره و همه میدونن و قبول میکنن

  • سعید 0 0

    اگر کمی به دور واطراف دقت کنیم میبینیم ما شاید تاحدی مونتاژ کارخوبی باشیم اما قطعه ساز نیستیم وکلا ۹۰درصد وارد کننده ایم پس نمیتوان گفت که ما سازنده هواپیمای مسافری هستیم بهتره حرف الکی نزنید

  • بهرام خدمتی 0 0

    کار با حرفای اون اقا ندارم ولی اونایی که میگن فرغون نمیتونید بسازید اشتباه میگن، باید بگن فرغون نمیتونیم بسازیم، فکر میکنن بچه ی امریکا هستن خودشون‌!! واقعا چی میزنید شما؟! من همه چی زدم ولی توهم اینطوری نداشتم

  • ۹ 0 0

    سلام راستی از دستگاه کرونا یاب چه خبر؟

  • ح 0 0

    سلام در حوزه فوتبال صنعت و موارد دیکه باید خوب نگاه کرد اونا چکار کردن بصورت حرفه ای انسان به هر چیزی که فکرشون بکنه میتونهدبرسه و قوی شدن در تمان حوزه‌ها لازم هست نگاه به کشورهای که توسعه یافته هستن میتونه گارساز باشه

  • ناشناس 0 0

    صحبت ایران از ساخت هواپیمای مسافری کوچک مقیاس حدود ۳۰ نفره بوده نه پهن پیکر . !!! )

  • بدون غرض 0 0

    ایرانیان لاف زن خوبی هستند /b>

  • حسن 0 0

    یادمون نره همین حالا هم روی قطعات پراید ساخت کره وساخت چین حک شده این حرفها آدم را یاد دستگاه کرونا باب می اندازه >

  • ناشناس 1 0

    شما یه آسفالت خوب درست کن و این چاله چوله های شهر بگیر ،ساخت هواپیما پیشکش شما

  • مسعود 0 0

    ما میتوانیم.
    زنده با مهندس هایی وطن دوست و وطن پرست.
    عشقین عشق

  • حاجی 0 0

    با هم قسم شدن کار دریت میشه در همه زمینه ها هم قسم شوید