| کد خبر: 256825 |

◄ به بهانه پرواز سیمرغ

سیمرغ اولین پرواز خود را انجام داد، این خبر خوشحال کننده و مقداری غافلگیر کننده بود.

تین نیوز

سیمرغ اولین پرواز خود را انجام داد، این خبر خوشحال کننده و مقداری غافلگیر کننده بود. غافلگیر کننده از این جهت که معمولا وعده ها در رسیدن به مراحل کلیدی پروژه ها محقق نمی شود و این قبیل کارها هم با تبلیغات قبلی انجام می شود، اما در پرواز سیمرغ، هم وعده داده شده در زمان رونمایی در زمان معقولی محقق شد و هم این کار مهم گرفتار آفت تبلیغات غیر متعارف نشده بود.

مستقل از هر تحلیل دیگری، پرواز این هواپیما پس از تغییر بنیادین در سازه این هواپیما که به دلیل ماهیت آن، تغییرات دیگری را به زیر سیستم ها تحمیل می کند، قدم مهمی در رشد صنعت هواپیمایی ایران است. این واقعیتی است که هیچ تحلیل و حاشیه دیگری بر آن سایه نمی افکند.

بحث اقتصاد هوانوردی و صرفه و صلاح ساخت هواپیما به کنار و البته محترم، اما باید از این موفقیت به خودمان ببالیم و البته آفرین اصلی، سهم هسا و مدیران و کارکنان آن و سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح است که محوریت خود را در این حوزه در عمل نشان داده اند.

تعطیلی تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ خسارت بزرگی بود، روشن نگاه داشتن روشنایی آن و به ثمر رساندن آن در این زمان، غنیمت مهمی است که به همت متخصصان ساخت هواپیما به دست آمده است که از شنیدن انواع و اقسام تحلیل های نظری و بیرون از گود، ناامید نشدند و راه خود را ادامه دادند.

و دو خاطره:

یکی از بزرگان صنعت هواپیمایی تعریف می کرد که تحلیل عمیقی درباره عدم صرفه ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ نوشتیم و خدمت مرحوم هاشمی ارسال کردیم، ایشان در پاسخ نوشتند که هدف، دستیابی به توان فنی تولید هواپیما است و امروز بدون اغراق صنعت هوایی ما از این توانمندسازی ها فعال است.

در کارگروهی با موضوع فضایی عضو بودم، در دوره آقای احمدی نژاد، خیلی به فعالیت های عملیاتی فضایی بها داده می شد و پس از ارسال میمون فضانورد به زیرمدار و بازگرداندن آن، جزئیات جالبی از این روند به کارگروه ارائه شد که جذاب و ارزشمند بود. دولت عوض شد و همان فردی که اصرار بر ارزشمند بودن ارسال میمون به فضا داشت، رویکر کار را عوض کرد و پرسید که حالا یک میمون هم به فضا بفرستیم و سالم برگردد، چه چیزی عایدمان می شود؟ من عرض کردم، هیچ، یک میمون زنده، اما اگر بخواهیم خودرویی بسازیم که سرنشین آن با قطعیت بالایی از تصادف سالم بیرون بیاید، باید بتوانیم موجود زنده را به فضا بفرستیم و سالم بازیابی کنیم.

شاید امروز مشکل فوری ما، پرواز هواپیماهای موجود باشد، اما برای خوب پرواز دادن این ها، باید گروهی خارج از روزمرگی، یک هواپیمای ترابری متوسط را بسازند و پرواز دهند.

نه برای اینکه محتاج خرید هواپیما از خارج نباشیم، بلکه برای اینکه بتوانیم این صنعت را از خود کنیم و دانش و مهارتمان اصیل باشد و نه عاریتی.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 5 0

    از نویسنده و اینکه تین نیوز این مطلب را منتشر کرده صمیمانه متشکرم
    مطلبی بی ادعا و البته فارغ از هیاهوهای پر رنگتر از متن
    مجددا بابت انتشار این مطلب سپاسگزارم
    انسان ها را خداوند باوجدان آفریده و لذا مطالب نزدیک به فطرت بسیار راحت قابل پذیرش هستند

  • کوروش 1 1

    سلام. دنبال ساخت هواپیما نباشید
    بروید دنبال مهارت تعمیرات و نگهداری