| کد خبر: 255254 |

ورود هواپیماهای کارکرده نو به خطوط پروازی

در حالیکه این روزها سازمان هواپیمایی کشوری تحت فشار اعلام نرخ های جدید بلیت هواپیما از سوی ایرلاین ها قرار گرفته است در برخی از خطوط پروازی هواپیماهای کارکرده و در حد نو خودنمایی می کنند.

تین نیوز

در حالیکه این روزها سازمان هواپیمایی کشوری تحت فشار اعلام نرخ های جدید بلیت هواپیما از سوی ایرلاین ها قرار گرفته است در برخی از خطوط پروازی هواپیماهای کارکرده و در حد نو خودنمایی می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، بر همگان مشخص است که این روزها ناوگان مسافری هوایی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه در بدترین وضعیت خود طی چند دهه اخیر قرار دارد و هر از گاهی نیز مسوولان دولتی از خرید چند فروند هواپیمای مسافری دست دوم خبر می دهند.

محمد محمدی بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در دی ماه پارسال از ورود پنج فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور خبر داده و گفته بود که این هواپیماها از مدل ایرباس و بوئینگ است؛ برخلاف تحریم ها، ناوگان هوایی کشور درحال نوسازی و پوست انداختن است. به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری میانگین سن هواپیماهای جدید ۱۵ سال است؛ این ۵ فروند هواپیما به زودی در ۳ شرکت هوایی داخلی پرواز و به هموطنان خدمات دهی می کنند.

براساس نیازسنجی های وزارت راه و شهرسازی، ایران تنها برای پوشش تقاضای سفرهای داخلی به بیش از ۵۵۰ هواپیمای مسافری نیاز دارد در حالی که هم اکنون تعداد ناوگان فعال مسافری ایران کمتر از ۱۶۰ فروند است.

علاوه بر این با توجه به ظرفیت فرودگاهی کشور ، ظرفیت استفاده از فرودگاه های کشور کمتر از ۶۵ درصد است. علاوه بر این سن ناوگان هوایی کشور نیز بالای ۲۰ سال است. با آغاز به کار دولت سیزدهم ، محمد محمدی بخش از سوی مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی برای مدیریت و سیاستگذاری امور حمل و نقل هوایی، به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انتخاب شد.

محمدی بخش نیز در برنامه های پیشنهادی خود، نوسازی ناوگان هوایی، اجاره یا خرید هواپیما، افزایش مقاصد پروازهای داخلی و خارجی و توجه به صنعت گردشگری را از جمله برنامه ها و راهکارهایی بیان کرد که موجب افزایش سهم حمل و نقل هوانوردی در جابجایی بار و مسافر می شود.

وی همچنین مهمترین برنامه عملیاتی و اجرایی خود را برای بالا بردن کیفیت خدمات هواپیمایی هما، نوسازی ناوگان هما بیان کرد.

حال آنطور که برخی از مسافران پروازی در این چند روز با آن مواجه شده اند وجود برخی هواپیماهای نه چندان نو اما با کارکرد پایین در برخی خطوط هستند.

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تایید این مطلب گفت: خریداری به آن معنا نه اما هواپیماهای جدید وارد کرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که از کدام کشور و یا از کجا؟ ادامه داد: تا شنبه هفته آینده صبر کنید اطلاعات جدید اعلام می شود. فعلا به هیچ عنوان نمی توانیم در خصوص تعداد آنها نیز اطلاعاتی ارائه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این هواپیماها نقدا خریداری شده است؟ گفت: شنبه تمام آمار را اعلام می کنیم.

نگاهی به آمار رسمی نشان می دهد در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد مسافران پرواز های داخلی به نسبت سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است که البته این کاهش تا حدودی به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا و البته گران شدن نرخ بلیت بود.

در ۱۵ مهر ماه سال گذشته ، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های داخلی خبر داده بود: با وجود ۲۰ ایرلاین، در حال حاضر ۱۱۵ فروند هواپیما در ناوگان فعال هستند. هر چند که طبق اعلام سازمان هواپیمایی ۱۷۳ فروند هواپیمای فعال در ناوگان وجود دارد البته از این تعداد عملا ۱۱۵ فروند هواپیما توانایی پرواز دارند. دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما بین ۱۵ روز تا یک ماه رسیده است و به نوعی بلیت گیر نمی آید.

به نظر می رسد با ورود هواپیمای کم کارکرد می تواند گامی مهم در نوسازی ناوگان هوایی در این روزهای سخت و دشوار به لحاظ سیاسی و اقتصادی باشد. قطعا ورود هواپیماهای نو می تواند دوره انتظار برای خرید بلیت را نیز کاهش و خدمات دهی به مسافران را بهبود ببخشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.