پروازهای کوچک، تحولی بزرگ برای اتصال مناطق محروم ایران
سازمان هواپیمایی کشوری با یک راهبرد جدید، توسعه «ناوگان هوایی کوچک» را در دستور کار قرار داده تا مناطق کم برخوردار، مرزی و جزایر را به شبکه پروازی کشور متصل کند.
در یک تغییر راهبردی، سازمان هواپیمایی کشوری توسعه «ناوگان هوایی کوچک» (هواپیماهای زیر ۱۹ نفره) را به عنوان راهکاری عملیاتی و آینده نگر در دستور کار قرار داده است.
به گزارش تین نیوز، حسین پورفرزانه، معاون وزیر راه و شهرسازی، هدف از این اقدام را اینگونه تشریح کرد: اتصال هوایی شهرهای کوچک و کم برخوردار به هاب های بزرگ منطقه ای، استفاده از ظرفیت مرزهای آبی با بهره گیری از هواپیماهای کوچک و دوزیست و ترسیم افق تازه برای توازن منطقه ای و رونق اقتصادی محلی.
مدل کانون و پیرامون (Hub & Spoke): چگونه عمل می کند؟
در این مدل، ناوگان هوایی کوچک مانند یک شبکه مویرگی، مسافران را از مناطق کم تردد به فرودگاه های مرکزی (هاب) منتقل می کند. سپس مسافران با استفاده از هواپیماهای بزرگ تر به مقاصد نهایی در سراسر کشور پرواز می کنند. این راهکار، بهره وری ناوگان بزرگ تر را افزایش داده و امکان پرواز با فرکانس بالا در مسیرهای کوتاه (کمتر از ۵۰۰ کیلومتر) را فراهم می سازد.
اقدامات عملی و حمایت ها:
- تسهیل تأمین ارز برای ورود هواپیماهای کوچک با همراهی بانک مرکزی
- عملیاتی شدن نخستین پروازهای ایرتاکسی در مسیرهایی مانند کرج-قزوین و کرج-زنجان
- حمایت از شرکت های فناور در حوزه طراحی، ساخت و تعمیرات
- فعال سازی پروژه های ملی برای ساخت هواپیماهای جت منطقه ای و پهن پیکر
این گزارش تأکید می کند که توسعه ناوگان هوایی کوچک، پلی برای یکپارچه سازی شبکه پروازی کشور و ترسیم آینده ای پایدار و متوازن برای صنعت هوانوردی ایران خواهد بود.
سلام متاسفانه حرف های قلیه و سلمبه خوبی در خصوص ایر تاکسی و شرکت هایی با هواپیماهای کوچک برای مسیرهای نزدیک و فرودگاه های دور افتاده از سوی مدیران شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشوری زده شده و تاکنون به جرأت می توان گفت هیچ اقدامی صورت نگرفته است، اما چون مدیران بابت حرف های دهن پر کن ،تکراری و ایجاد امیدهای کاذب مورد سوال و رصد نیستند در دوران مسئولیت سخنرانی می کنند وکیک و آب میوه ای میخورند و میروند،کسی به کسی نیست،واز آنان تنها ضرر و زیانی می ماند که بابت کیک و آب میوه به دولت زده اند