| کد خبر: 252980 |

◄ هواپیماهای ATR را گران خریدیم؟

هواپیمای ATR در نوع خود یکی از هواپیماهای بسیار خوب و کارآمد منطقه ای است و رقم پرداختی 28 میلیون دلار برای هر فروند در مقایسه با قیمتی که برای خرید دیگر هواپیماهای دست دوم ایرلاین های خصوصی از سوی واسطه های سازمان فاکتور شده است، بسیار مناسب تر است.

تین نیوز

به اعتقاد برخی کارشناسان هوانوردی  شرکت ایران ایر براى ١٣ فروند هواپیماى ATR مبلغ ٢٦٠ میلیون دلار نقدا پرداخت کرد، که رقم بالایی بود و به صرفه نبود.

به گزارش تین نیوز ، به گفته آنان پروژه خرید هواپیماى ATR  حتی قبل از برجام که توسط هواپیمایى آسمان خریدارى شده بود از نظر اقتصادى یک پروژه شکست خورده بود و در مجموع تعریف خرید هواپیما در چارچوب برجام، یک اشتباه استراتژیک بود و هست چرا که تعداد زیادی هواپیما در طول تحریم خریدارى شد.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز نظری موافق با این دسته کارشناسان دارد به طوری که حتی در این زمینه گفته است: خرید هواپیما در دوره برجام به خصوص ATR هوشمندانه نبود. اولویتی نداشت با توجه به اقیلم و شرایط مان بعد از برجام، ATR بخریم. 

اما شماری از کارشناسان نیز معتقدند هواپیمای ATR در نوع خود یکی از هواپیماهای بسیار خوب و کارآمد منطقه ای است و رقم پرداختی 28 میلیون دلار برای هر فروند در مقایسه با قیمتی که برای خرید دیگر هواپیماهای دست دوم ایرلاین های خصوصی از سوی واسطه های سازمان فاکتور شده است، بسیار مناسب تر است.

این کارشناسان در عین حال عنوان می کنند اما از ابتدا به دلیل آن که ایران ایر سال ها بود که از هواپیماهای سبک (کامیوتر) در ناوگان خود استفاده نمی کرد، خرید 13 فروند شاپرک خوش پرواز برای استفاده در مسیرهای استانی مورد انتقاد قرار گرفت و حتی مدیرعامل  هواپیمایی آسمان نیز این نوع هواپیما را مناسب برای خطوط پروازی آسمان می دانست. البته تغییر مدیریت هما هم باعث شد تا مدیران تازه وارد تحت تاثیر همین تفکرات و القائات غیر منطقی قرار گیرند و اظهارات نا امید کننده ای در باره ATR های موجود ایراد کنند.

به اعتقاد این کارشناسان ایران ایر برای استفاده بهینه و اقتصادی از شاپرک های خود باید همان تز مدیریت هما در زمان خرید ATR ها را انجام دهد یعنی تاسیس یک شرکت بهره بردار درون سازمانی در هما برای پروازهای کوتاه برد استانی و بیس قرار دادن این هواپیماها در چند مرکز استان مناسب مانند بندرعباس، اصفهان، شیراز، یزد، مشهد و ... برای پوشش های منطقه ای با پرسنل عملیاتی جدا از بدنه کنونی هما.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 2

    هواپیمایی که پشتیبانی صفر داشته باشد دیگر سنش مهم نیست درواقع شما هواپیمای نو هم بخرید تهش مجبور خواهید شد که با هزار شامورتی بازی , هواپیمای 20 25 ساله از رده خارج را از یکجایی که باید چند دست بچرخد بخرید بیارید و به عنوان انبار قطعه استفاده کنید یعنی موتور 20 ساله را ببندین روی هواپیمای نو , خوب این تهش چی شد ؟ ایمنی پروازش مناسب است یا غیراستاندارد ؟ متاسفانه کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند دیدشون مسلط و از بالا به پایین نیست از مقابل و حتی پایین به بالا قضیه را نگاه می کنند شما همین 260 میلیون دلار را آن موقع روی ریل سرمایه گذاری می کردین امروز شاید 2 هزار کیلومتر بیشتر خط ریلی نرمال می داشتیم درواقع نقشه راه لازم داریم که پراکنده و سلیقه ایی جلو نریم برای مسافت های کوتاه باید ریل نرمال توسعه پیدا کند و برای مسافت های بلند , قطارهای پرسرعت و البته قطارهای هتلی هم راه بیفته که قطعا مورد استقبال مردم خواهد بود در مورد بخش هوایی ما نهایتا چاره ایی جز تلاش برای ساخت هواپیمای بومی زیر 100 نفر نخواهیم داشت هر چند جوری سخت است که حرف زدن ازش هم یک چالش به حساب بیاد , آب ما هم با غرب تو یک جوب نخواهد رفت چون آن ها همشو می خوان تا ایران کاملا زیر پرچمشون نره ول کن نیستند ما هم نمی توانیم دست از استقلال خود بکشیم .

  • علی 0 0

    طیاره فقط بومی خوبه از نوع کاغذیش. ۱۳ تا نو بهتره تا اینکه مسافرها با هل دادن قدیمی ها رو روشن کنند.ضمنا ۲۶۰ میلیون دلار معادل یک ایرباس a380 با ۵۱۰ صندلی هست. البته قیمت فابریکیش ۳۱۰ میلیون دلار هست. حالا برای شما تخفیف ویژه نوروزی، بعد بگین من بدم.