| کد خبر: 242236 |

◄ کامیون داران باز هم منتظر افزایش قیمت لاستیک باشند؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران از ارائه درخواست صدور مجوز افزایش قیمت لاستیک سنگین به مراجع مربوطه خبر داد.

تین نیوز

در روزهای اخیر برخی اعتراضات در فضای مجازی یا تجمعات رانندگان کامیون در برابر برخی دستگاه‌های دولتی در اعتراض به افزایش قیمت لاستیک، روغن موتور و قطعات یدکی و همچنین پایین بودن کرایه حمل کالا رخ داده بود.

به گفته برخی فعالان صنفی صنعت حمل و نقل جاده‌ای، قیمت لاستیک در سامانه «کالا» ی وزارت صمت با بازار آزاد بین ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر حلقه تفاوت دارد و برخی عاملان فروش اقدام به خرید گسترده حواله‌های لاستیک سنگین از سامانه وزارت صمت و فروش آن در بازار آزاد با قیمت‌های بالا می‌کنند.

برخی رانندگان خودروهای سنگین معتقدند بعضی از تولیدکنندگان لاستیک قبل از درج عناوین محصولات جدید خود در سامانه وزارت صمت، به تعدادی از عاملان فروش لاستیک، زمان صدور حواله را اطلاع می‌دهند عاملان فروش نیز بلافاصله اقدام به ثبت سفارش و دریافت حواله خرید لاستیک می‌کنند که با این روش، مصرف کنندگان واقعی لاستیک امکان ثبت سفارش محصول مورد نظر خود در سامانه را نخواهند داشت. با این حال تولیدکنندگان تایر سنگین و نیز وزارت صمت این ادعا را رد می‌کنند.

تفاوت آماری ۳۵۰ هزار حلقه‌ای سازمان راهداری با انجمن تایر در خصوص تولید داخل لاستیک سنگین

در حالی که انجمن صنفی صنعت تایر ایران از تولید ۸۳۶ هزار حلقه لاستیک سنگین مجموع اتوبوسی و باری در سال ۱۴۰۰ خبر داده است، اما داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۲۵ آذر سال گذشته در دیدار با استاندار اصفهان در محل استانداری این استان گفته بود: سالانه ۱.۲ میلیون حلقه لاستیک خودروهای سنگین معادل حدود یک سوم از نیاز کشور به این کالا در داخل تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت تهیه لاستیک سنگین در سامانه «کالا»

دبیر انجمن کامیون داران: رانندگان امکان دریافت حواله از سامانه کالا را ندارند

به گفته امانی، این میزان تولید داخل لاستیک سنگین در حالیست که سالانه بین ۳.۵ تا ۴ میلیون حلقه لاستیک خودروهای سنگین در کشور نیاز است و مابقی از خارج وارد می‌شود.

معاون وزیر راه (تیر ماه ۱۴۰۰): اگر رانندگان به سامانه کالا مراجعه نکنند، سهمیه لاستیکشان فروخته می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری تیر ماه ۱۴۰۰  درباره مشکل لاستیک خودروهای سنگین اظهار داشت: اوایل سال ۱۳۹۹ اعلام شد لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. با تمهیداتی که اندیشیده شد در کمیته پایش حمل و نقل که هر دو هفته یک بار به ریاست وزیر راه برگزار می‌شود، قرار شد ۲۷۰ هزار حلقه لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیه بندی شده و تا پایان سال در اختیار رانندگان قرار گیرد.

معاون وزیر راه تصریح کرد: در حال حاضر رانندگان خودروهای سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک بار سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آنها به صورت آزاد به فروش می‌رسد.

سخنگوی انجمن تایر: افزایش قیمت لاستیک سنگین از جانب عاملان فروش است نه تولیدکنندگان

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قیمت لاستیک سنگین به هیچ عنوان از سوی تولیدکننده افزایش نیافته گفت: ما هم خودمان به این موضوع اعتراض داریم که چرا اجازه افزایش قیمت لاستیک از سوی تولیدکننده داده نشده و خودمان هم به دنبال افزایش قیمت آن هستیم.

وی افزود: اگر فروشنده‌ای قیمت لاستیک سنگین را افزایش داده، اقدامش غیر قانونی است؛ وقتی دستمزد کارگر ۵۷ درصد افزایش می‌یابد یا مبنای حقوق گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ۲۳ هزار تومانی تغییر می‌کند، تولیدکننده از چه محلی باید این هزینه‌ها را جبران کند؟ وقتی در کشور تورم بالا داریم و هر چه می‌خواهیم بخریم از جمله ناهار کارگران، افزایش قیمت داشته است یا اینکه محصولات پتروشیمی به عنوان مواد اولیه تولید لاستیک افزایش داشته، آیا تولیدکننده می‌تواند با قیمت‌های فعلی به کار و تولید ادامه دهد؟

سخنگوی انجمن تایر ادامه داد: هنوز مجوز افزایش قیمت لاستیک به ما داده نشده و تا مادامی که مجوز آن را نتوانیم دریافت کنیم، با قیمت‌های فعلی اقدام به عرضه لاستیک سنگین در سامانه کالا خواهیم کرد. البته ۲ تا ۳ ماه است که کارخانه‌های لاستیک در حال تولید کالا با زیان هستند؛ با این وضعیت طبیعی است که به تدریج میزان تولید کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تایر باری و اتوبوسی مجموعاً ۸۳۶ هزار و ۵۷۴ حلقه تولید کرده‌ایم؛ این میزان تولید به لحاظ تعداد حلقه ۸ و به لحاظ وزنی ۶ درصد کمتر از سال ۱۳۹۹ بوده است. علت کاهش تولید، کاهش تقاضا از یک سو و نیز مشکلات متعدد تولید از سوی دیگر همچون قطعی برق تابستان قبل و امثال آن بوده است.

«تنها» درباره ادعای تبانی میان تولیدکننده و عامل فروش در هنگام درج محصول در سامانه کالا و سپس اقدام بری عاملان فروش به گران فروشی اظهار کرد: نظارت بر بازار وظیفه تولیدکننده نیست قرار نیست تولیدکننده پاسخگوی گرانفروشی واحدهای صنفی باشد؛ هیچ تبانی‌ای هم با فروشندگان لاستیک نداریم؛ تایرفروشان عمدتاً از عمده فروشان تهیه می‌کنند؛ تولیدکننده هم امکان خرده فروشی ندارد؛ وقتی سالی ۱۰ میلیون حلقه لاستیک در انواع مختلف تولید می‌کنیم که امکان خرده فروشی نداریم؛ ما به نمایندگان فروش می‌دهیم و آنها به خرده فروشان توزیع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر مشخص شود از اعضای انجمن صنفی صنعت تایر تخلفی داشته‌اند با آن برخورد می‌کنیم.

این فعال صنفی صنعت لاستیک سازی تصریح کرد: آخرین افزایش قیمت لاستیک سنگین در آبان سال گذشته با ۱۵ درصد رخ داد؛ برای سال جدید هم درخواست افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار داده‌ایم ولی امکان اعلام رقم آن فعلاً وجود ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.