| کد خبر: 158481 |

رضا نفیسی :

◄ بازگشایی مرز پرویزخان فقط با نظر سازمان راهداری نیست

بازگشایی مرز پرویزخان در حیطه وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیست و فعالیت یک مرز بستگی به تصمیم دستگاه‌های مسئول در کشور و همچنین توافق‌ها و آمادگی کشور مقابل دارد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ضمن توضیح در خصوص آخرین وضعیت ترانزیت کشور توضیحاتی در خصوص بازگشایی مجدد مرز پرویزخان ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز از هفته‌نامه حمل‌ونقل رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در خصوص آخرین وضعیت بازگشایی مرز پرویز خان که امکان تردد جاده‌ای بین دو کشور ایران و عراق را فراهم می‌کند، گفت: بیشترین عملکرد مرز پرویزخان در سال‌های اخیر در زمینه ترانزیت مواد نفتی کشور عراق بوده است که نفت منطقه اقلیم کردستان عراق از طریق این مرز جهت صدور به کشورهای مقصد آسیای جنوب شرقی و هند، به بندرهای جنوبی کشورمان حمل می‌شده است.

وی ادامه داد:اگرچه در سال‌های اخیر ناامنی‌های ایجادشده در بخش‌هایی از کشور عراق و کاهش تقاضا و رکود جهانی و همچنین برداشته‌شدن برخی از تحریم‌های بین‌المللی ایران بعد از برجام و افزایش صادرات نفت کشور، باعث کاهش ترانزیت مواد نفتی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران شده بود اما در همه این سال‌ها مرز پرویزخان بعد از بندر شهید رجایی همواره در رتبه دوم فعال‌ترین مرزها در ترانزیت ورودی به کشور بوده است.

پرویزخان

وی ادامه داد:به‌طوری‌که در سال ۹۳ از مجموع حدود ۱۲ میلیون ترانزیت کل کشور این مرز با عملکرد حدود ۳/۲ میلیون تن معادل ۲۶ درصد، در سال ۱۳۹۴ از مجموع حدود ۱۱ میلیون تن با عملکرد حدود ۲/۵ میلیون تن معادل ۲۳ درصد، در سال ۱۳۹۵ از مجموع حدود ۸ میلیون تن با عملکرد ۱/۲ میلیون تن معادل ۱۵ درصد و در هشت‌ماه اول سال ۱۳۹۶ از مجموع ۶/۵ میلیون تن با عملکرد حدود یک ‌میلیون تن معادل ۱۷ درصد، باوجود غیرفعال‌بودن آن در ماه گذشته به دلیل فعالیت قابل‌توجه این مرز در شش‌ماهه ابتدایی سال، در رتبه دوم بوده است و همین امر بیانگر نقش غیرقابل‌انکار مرز پرویزخان در افزایش و حتی کاهش حجم ترانزیت در کشور است.

نفیسی در خصوص زمان بازگشایی این مرز گفت:بازگشایی مرز پرویزخان در حیطه وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیست و فعالیت یک مرز بستگی به تصمیم دستگاه‌های مسئول در کشور و همچنین توافق‌ها و آمادگی کشور مقابل دارد.

نفیسی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با احداث پایانه مرزی پرویزخان، زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای تردد بین دو کشور آماده کرده است،ادامه داد:هر زمان که دستگاه‌های مسئول تصمیم به ازسرگیری فعالیت مجدد مرز بگیرند این سازمان آمادگی اجرای عملیات ترانزیت جاده‌ای از مرز پرویزخان را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط وضعیت ترانزیت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟گفت:کشور ایران از موقعیت ممتازی در ترانزیت کالا برخوردار است. استفاده از این قابلیت به عوامل متعددی نظیر روابط تجاری بین کشورها، مناسبات سیاسی کشورها، ضوابط و مقررات، موافقت‌نامه‌ها و پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های انواع شیوه‌های حمل‌ونقل دریایی، ریلی و جاده‌ای، هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در امر ترانزیت و همچنین نقش کشورهای رقیب بستگی دارد.

به گفته این عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آمار جابه‌جایی ترانزیت حداقل تا دو سال اخیر همواره از یک ‌روند صعودی برخوردار بوده است که در دو سال گذشته با کاهش روبرو شد و که خوشبختانه با پیگیرهای انجام‌شده و همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی در کشور به‌ویژه در بخش ترانزیت سوخت، بخشی از آن مرتفع شده است.

وی گفت:تمام تلاش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های مرتبط در ترانزیت بر این است که از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به‌خوبی استفاده شود و با شناسایی موانع و مشکلات دراین‌ارتباط نسبت به رفع آن اقدام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.