پروژه ریلی رشت - آستارا با مشارکت جمهوری آذربایجان در مدت 18 ماه به پایان می رسد
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان برای مشارکت در پروژه خط آهن رشت - آستارا اعلام آمادگی کرده است،گفت: مدت اجرای پروژه سه سال برآورد شده بود که با تغییر برنامه و انتخاب سه پیمانکار به جای یک پیمانکار و تقسیم کل مسیر به سه بخش، امیدواریم این پروژه طی 15 تا 18 ماه به پایان برسد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان برای مشارکت در پروژه خط آهن رشت - آستارا اعلام آمادگی کرده است،گفت: مدت اجرای پروژه سه سال برآورد شده بود که با تغییر برنامه و انتخاب سه پیمانکار به جای یک پیمانکار و تقسیم کل مسیر به سه بخش، امیدواریم این پروژه طی 15 تا 18 ماه به پایان برسد.
اصغر فخریه کاشانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: مهمترین پروژه ایران با جمهوری آذربایجان، کریدور شمال - جنوب است که جنوب آسیا را به شمال اروپا وصل می کند و مهمترین بخش این کریدور که هم اکنون قطع می باشد، خط آهن رشت - آستارا است، خط آهن تهران - قزوین - رشت تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و فقط خط آهن رشت - آستارا می ماند.
** ایران با تکمیل کریدور شمال -جنوب سالیانه یک میلیارد دلار درآمد کسب می کند
برای اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا، جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده و قرار است این پروژه با مشارکت طرف آذری انجام شود.
وی افزود: کریدور شمال - جنوب برای ایران و جمهوری آذربایجان و به طور کلی کشورهای منطقه بسیار مهم است، بر اساس برآورد طرف آذری در صورت تکمیل این کریدور ، ایران در سال یک میلیارد دلار از محل درآمدهای ترانزیتی در آمد کسب خواهد کرد، جمهوری آذربایجان نیز 300 میلیون دلار در سال منتفع خواهد شد.
فخریه کاشان گفت: برای تکمیل کریدور شمال - جنوب نیاز بود که کارهایی مانند احداث پل قطار رو انجام شود که این پروژه سال گذشته اجرا شد، همچنین برای بهره برداری از این کریدور لازم بود پایانه و انبار برای بارهایی که از جمهوری آذربایجان، روسیه و سایر کشورها حمل می شد، ساخته شود که طرف آذری ساخت چهار پایانه و احداث 1.4 کیلومتر خط ریلی تا رسیدن به داخل ایران را با 60 میلیون دلار سرمایه گذاری و به شکل اجاره 25 ساله، پذیرفت و هم اکنون عملیات آن در جریان است و تا اواخر امسال به پایان خواهد رسید.
**تقاضای طرف آذری برای ایجاد جاده کمربندی آستارا
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: آذری ها یک تقاضای دیگر هم از ایران برای تسریع در تردد کامیون ها و تبدیل مسیر آستارا - آستارا به یک جاده ترانزیتی دارند و آن احداث یک جاده کمربندی بین آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است تا کامیون ها با تردد از این کمربندی مجبور نباشند وارد شهر آستارا بشوند.
فخریه کاشان افزود: مذاکراتی در مورد احداث این جاده کمربندی شده است، ولی باید در تهران مسائل فنی آن بررسی و در این مورد تصمیم گیری شود.
** برقراری پروازهای ایران ایر به باکو در دستورکار است
قائم مقام وزیر راه و شهر سازی در مورد زمان برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) به باکو گفت: یکی از برنامه های ایران ایر، استقرار یکی از هواپیماهای کوچک آی تی آر ( که به تازگی خریداری شده اند) در تبریز است، برنامه این هواپیما پوشش شهرهای اطراف تبریز و از جمله باکو است، ولی زمان آن مشخص نیست .
وی با اشاره به این که ایران ایر هم اکنون یک هواپیما ای تی آر در بندرعباس مستقر کرده که این هواپیما به تهران پرواز نمی کند و فقط به مناطق اطراف سرویس می دهد، افزود: قرار است یک هواپیما هم در رشت یا ساری مستقر شود و به مناطق پیرامونی این شهر و حتی کشورهای نزدیک پرواز کند، برنامه بعدی ایران ایر، استقرار یک هواپیما در تبریز و ارومیه است که این هواپیما نیز به شهرهای اطراف و کشورهای همجوار مانند باکو و عراق پرواز خواهند داشت .
فخریه کاشان در مورد زمان برقراری پروازهای ای تی آر به باکو و عراق و کشورهای همجوار گفت: این موضوع مستلزم ورود مابقی هواپیماهای آی تی آر به کشور می باشد که قرار است تا ماه دسامبر - آذر ماه - دو هواپیمای کوچک آی تی آر وارد ناوگان ایران ایر شود ، 12 فروند هواپیمای دیگر را نیز سال 2018 تحویل می گیریم .
با تحقق این خریدها پروازهای ایران ایر به کشورهای همجوار مانند جمهوری آذربایجان و عراق نیز برقرار خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.