| کد خبر: 262931 |

توافق ایران و بلاروس بر تردد معاف از مجوز ناوگان جاده ای طرفین

در پنجمین کمیته مشترک حمل ونقل بین المللی جاده ای ایران و بلاروس که در چارچوب شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به میزبانی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای برگزار شد، طرفین بر هماهنگی مناسبات اجرایی تردد معاف از مجوز ناوگان جاده ای طرفین به قلمرو یکدیگر و تسهیل در صدور روادید بدون نیاز به دعوتنامه طرف مقابل، توافق کردند.

تین نیوز

در پنجمین کمیته مشترک حمل ونقل بین المللی جاده ای ایران و بلاروس که در چارچوب شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به میزبانی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای برگزار شد، طرفین بر هماهنگی مناسبات اجرایی تردد معاف از مجوز ناوگان جاده ای طرفین به قلمرو یکدیگر و تسهیل در صدور روادید بدون نیاز به دعوتنامه طرف مقابل، توافق کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای در جریان این نشست دو جانبه و مذاکرات فشرده یک روزه دو کشور، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی و مذاکره کننده ارشد هیئت ایرانی با تقدیر و قدردانی از تعامل طرف بلاروسی اظهار داشت: در دور قبلی نشست به میزبانی مینسک در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی پانزدهم دو کشور در ماه جولای سال گذشته میلادی توافقاتی اساسی صورت پذیرفت که برای نخستین بار تحولی ریشه ای در همکاری های حمل ونقل جاد ه ای طرفین ایجاد کرد و با مرور مصوبات آن، خوشبختانه به نظر می رسد که غالب موارد اجرایی شده اند.
هدایتی با ذکر جزئیات آمار تردد ناوگان طرفین در قلمرو یکدیگر افزود: به رغم رشد سه برابری تجارت طرفین طی سنوات اخیر، بویژه باتوجه به قلمرو خشکی بست بلاروس، بازتاب آن در بخش حمل ونقل جاده ای نمود نیافته که لازم است دلایل مراتب به دقت مورد واکاوی قرارگیرد.
وی همچنین بر ضرورت هماهنگی دقیق تر و مستقیم مقامات حمل ونقل جاده ای طرفین جهت تسریع در پیاده سازی جزئیات توافقات لغو نظام مجوز تردد و کفایت معرفینامه تشکلهای صنفی ذیربط در جایگزینی دعوتنامه ، تاکید کرد.
در ادمه نشست آندری گلادکی مدیرکل حمل ونقل جاده ای کالا و مسافر بلاروس با تقدیر از میزبانی طرف ایرانی به رغم فرصت کوتاه هماهنگیهای ذیربط و صحه حداکثری بر آمار ارائه شده طرف ایرانی، بر ضرورت تعمیق مناسبات و تعاملات طرفین جهت همکاری های هرچه سازنده تر و تنگاتنگ تاکید کرد.
وی با تاکید بر این که هر دو کشور آمادگی های لازم برای گسترش همکاری های جاده ای را دارا هستند، افزود: جمهوری بلاروس امیدوار است تا ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور در راستای افزایش ترانزیت و حمل ونقل جاده ای طرفین منجر به شکوفایی و رونق هرچه بیشتر تجارت طرفین با یکدیگر و نیز با کشورهای ماورا شود.
گلادکی با یادآوری جنبه فشرده مذاکرات، ابراز امیدواری کرد که در نخستین فرصت، ضمن میزبانی از هیات حمل ونقل جاده ای ایرانی، ارتباط نظام مندی را بین تشکل های حمل ونقلی طرفین برقرار کره تا شرکت های بلاروسی بتوانند با جاذبه های حمل ونقلی و راهگذرهای عبوری از قلمرو ایران از نزدیک بیشتر آشنا شوند.
در ادامه نشست، نمایندگان بخش خصوصی طرفین، پاره ای جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین در قلمرو یکدیگر را برشمردند و از جمله برخی چالش های عدم پوشش بیمه ای کافی، مسائل سوختگیری، نوبت بندی های مرزی، نقل و انتقالات مالی، ضرورت توسعه ترانزیت از قلمرو یکدیگر به ویژه بهره مندی به مراتب بیشتر از بنادر جنوبی ایرانی برای ناوگان بلاروسی، حمل محمولات بلاروسی به مقاصد اروپای شمالی، توازن عمده بار برگشت از بلاروس، نمایندگان مرزی و نهایی سازی توافقات تشکل های طرفین، مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.