| کد خبر ۳۰۵۹۹۱
کپی شد

◄ بی اثر شدن اسنپ بک با راه اندازی کریدور ریلی چین–ایران

راه اندازی کریدور ریلی چین – ایران در کشاکش بازگشت تحریم های شورای امنیت، نشانگر ضعف ساختاری و کم اثر بودن تحریم ها بر دامنه فعالیت های تجاری ایران به حساب می آید که چین نقش ویژه ای در این مسیر ایفا می کند.

بی اثر شدن اسنپ بک با راه اندازی کریدور ریلی چین–ایران
تین نیوز |

راه اندازی کریدور ریلی چین – ایران در کشاکش بازگشت تحریم های شورای امنیت، نشانگر ضعف ساختاری و کم اثر بودن تحریم ها بر دامنه فعالیت های تجاری ایران به حساب می آید که چین نقش ویژه ای در این مسیر ایفا می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ریل ایران،  راه اندازی قطار کانتینری میان چین و ایران را باید یکی از مهمترین تحولات ژئوپولیتیک در منطقه اوراسیا و غرب آسیا دانست. دکتر ذاکری، مدیرعامل راه آهن نیز در جریان برگزاری نشست سالانه حسابرسی این شرکت، از پیشنهاد «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین برای تاسیس و راه اندازی شاخه جنوبی پروژه کمربند و جاده (BRI) از مسیر ریلی ایران خبر داد.

راه اندازی این کریدور ریلی همزمان با فعالسازی مکانیسم ماشه یا همان اسنپ بک و بازگشت تحریم های شورای امنیت که پیشتر ذیل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام ملغی شده بود، اهمیت ویژه ای به آن بخشیده است؛ تحریم هایی که چین و روسیه صراحتا با آنها مخالفت کرده و غرب را به سیاسی یازی پرونده هسته ای ایران متهم کرده اند.

در همین راستا، نشریه «اسپشال اوراسیا» با انتشار گزارشی تحلیلی از کریدور ریلی چین – ایران، آن را رخدادی مهم در تقابل دو کشور با تحریم های وضع شده علیه ایران دانسته است. بنا بر این گزارش، راه اندازی کریدور ریلی یاد شده، نشانگر بی اثر بودن بازگشت تحریم های شورای امنیت بر دامنه فعالیت های تجاری جمهوری اسلامی ایران است. در ادامه، متن کامل این گزارش تقدیم حضور می گردد.

راه اندازی کریدور ریلی چین – ایران، تحولی بزرگ در ترانزیت شرق – غرب

در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۴ (۲۵ مه ۲۰۲۵)، نخستین قطار باری از شهر «شی آن» چین وارد بندر خشک «آپـرین» ایران شد و بدین ترتیب آغاز رسمی خط مستقیم ریلی میان دو کشور رقم خورد. این مسیر جدید زمان حمل ونقل کالا را از حدود ۳۰ تا ۴۰ روز مسیر دریایی به نزدیک به ۱۵ روز کاهش داده و تأثیر مستقیم بر هزینه های حمل خواهد داشت. بندر خشک در واقع پایانه ای بین راهی و داخلی است که از طریق خطوط ریلی یا جاده ای به بنادر دریایی متصل بوده و به عنوان مرکز ترانشیپمنت کالا به مقاصد داخلی فعالیت می کند. در نتیجه، محموله های چینی از مسیر ریلی تازه می توانند به شکلی مؤثر به مسیرهای بین المللی دریایی متصل شوند.

اهمیت ژئوپلیتیکی کریدور جدید

پیش از هر چیز باید گفت که راه اندازی کریدور ترانزیتی میان چین و ایران، صرفاً تجاری نیست. این مسیر ریلی از گلوگاه های دریایی آسیب پذیر و تحت کنترل بازیگران متخاصم عبور نکرده و برای تهران و پکن امکان دور زدن تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را فراهم می سازد. ناپایداری در مسیرهای دریایی، از جمله افزایش ۲۵۰ درصدی هزینه های حمل در دریای سرخ، نشان می دهد که کانال سوئز، تنگه مالاکا و تنگه هرمز تا چه اندازه برای تجارت جهانی حساس و شکننده هستند.

بنابراین، کریدور زمینی چین – ایران، ابزاری مقاوم در برابر فشارهای احتمالی نیروی دریایی غربی محسوب می شود؛ فشارهایی که به ویژه علیه صادرات نفت ایران با «نفتکش های پنهان» اعمال می شود. البته باید توجه داشت که حمل ریلی انرژی به ویژه نفت و گاز، با چالش های لجستیکی قابل توجهی روبه روست که باید تمهیدات ویژه ای برای آن اندیشیده شود.

افزایش هم گرایی منطقه ای

این پروژه ریلی بخشی از کریدور شرق–غرب است که چین را از طریق ایران به خلیج فارس، آفریقا و در نهایت اروپا متصل می کند. همزمان، ایران عضو «ابتکار کمربند و راه» چین بوده و در سال های اخیر به طور فعال بر ادغام خود در شبکه های حمل ونقل منطقه ای تأکید کرده است. نشست ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۲ مه ۲۰۲۵) در تهران با حضور مقامات ریلی ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه، بر توسعه شبکه ریلی قاره ای متمرکز بود؛ شبکه ای که می تواند معادلات ژئوپلیتیکی اوراسیا را دگرگون سازد.

این مسیر علاوه بر اتصال به کریدور شمال–جنوب (INSTC) که با حمایت روسیه به عنوان یکی از شرکای مهم آن دنبال می شود، به عنوان جایگزینی بالقوه برای کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (IMEC) نیز مطرح است. در حالی که چین سرمایه گذاری های گسترده ای در پاکستان انجام داده بود، اکنون تمرکز بیشتری بر ایران دارد؛ کشوری که شرایط داخلی آن نسبتاً با ثبات تر ارزیابی می شود.

رقابت چین و هند بر سر ایران

جمهوری اسلامی ایران همزمان میزبان دو کریدور اصلی است: کریدور شمال – جنوب (پیوند دهنده روسیه و هند) و کریدور شرق–غرب (پیوند دهنده چین و اروپا). چین و هند هر دو در پی نفوذ تجاری بر بنادر ایران هستند. در این میان، نگرانی اصلی هند تمرکز بر بندر چابهار است؛ پروژه ای که آن را «گوهر استراتژیک» خود در ایران می داند. با این حال، سرمایه گذاری های هند در این بندر تحت فشار آمریکا متوقف شده، در حالی که چین در چارچوب توافق ۲۵ ساله با ایران (امضا شده در سال ۲۰۲۱) به دنبال توسعه سرمایه گذاری در سواحل مکران و ایجاد حضور اقتصادی و حتی احتمالی دریایی در اقیانوس هند است. این شرایط می تواند ایران را به سمت همکاری بیشتر با چین سوق دهد که مبنای این همکاری، کاملا منطقی و واقع گرایانه محسوب می شود.

در شرایط جهانی دوقطبی و پرتنش کنونی، تحریم های غرب نه تنها کارآمدی محدودی داشته اند بلکه موجب نزدیکی بازیگران رقیب نظیر مسکو، پکن و تهران شده اند. موقعیت ژئوپلیتیکی ایران به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب، بار دیگر اهمیت خود را به نمایش گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر با پیگیری سیاست خارجی چندجانبه، تلاش کرده است تا از طریق عضویت در سازمان ها و کریدورهای منطقه ای، جایگاه خود را در شبکه حمل ونقل اوراسیا تثبیت کند.

به این ترتیب، ادغام روزافزون ایران در شبکه اقتصادی و لجستیکی اوراسیا می تواند تلاش های غرب برای انزوای سیاسی و اقتصادی این کشور را تضعیف کرده و حتی شرکای تجاری ایران را از عقب نشینی در روابط اقتصادی با تهران بازدارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.