| کد خبر: 254537 |

◄ راه آهن شلمچه به بصره، حلقه اتصال ایران به اردن و سوریه است

اگر راه آهن شلمچه به بصره متصل شود و تملک زمین در اختیار ایران قرار گیرد از طریق آن ایران به کشور اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه متصل می شود.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از انجام توافق جامع با عراق در حوزه حمل ونقل ریلی، جاده ای و دریایی خبر داد و گفت: اگر راه آهن شلمچه به بصره متصل شود و تملک زمین در اختیار ایران قرار گیرد از طریق آن ایران به کشور اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه متصل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، درباره توافقات انجام شده با عراق به ویژه در موضوع عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره، با اشاره به اهمیت روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق گفت: ۵ استان ایران و عراق هم مرز هستند و چندین گذرگاه با عراق داریم.  مهم ترین گذرگاه شلمچه است.

ابهام در سرنوشت راه‌ آهن شلمچه بصره

ساخت راه آهن کرمانشاه-خسروی-بغداد به صرفه تر از خط آهن شلمچه-بصره

◄ بودجه ۲۳۰ میلیون دلاری عراق برای اجرای خط ریلی اتصال به ایران

گزارش تصویری | نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق

 

وی افزود: سال های زیادی است که تلاش شده اتصال شبکه ریلی از شلمچه به بصره محقق شود و از این طریق به کربلا متصل شویم و با امضای تفاهمنامه با مسئولان عراقی، پروژه راه آهن شلمچه-بصره ظرف مدت یک سال و نیم انجام می شود. 

وی افزود: این طرح به طول ۳۲ کیلومتر و دارای پل۸۸۰ متری آسانسوری است و اگر این شبکه ریلی متصل شود و تملک زمین در اختیار ایران قرار گیرد از طریق آن به کشور اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه متصل می شویم. در دراز مدت با تکمیل شبکه ها اتصال ها فراهم می شود و حجم بالایی از زائران می توانند از این خط ریلی استفاده کنند، از سوی دیگر ۴۰ سال است این پروژه به درازا کشید ولی این بار جدی تر مطرح است.

افندی زاده درباره تامین هزینه ساخت این خط ریلی توضیح داد: ساخت پل بر عهده ایران و سایر مسیر ها بر عهده عراق و یا به صورت مشترک است. همچنین مین روبی هم بر عهده ایران خواهد بود.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی به انجام توافق جامع همکاری حمل و نقلی در بخش های مختلف ریلی، جاده ای، دریایی با دولت عراق اشاره کرد و گفت: قرار است یک طرح جامع تنظیم شود تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود. 

وی افزود: لایروبی اروند و جاده خسروی به بغداد وتسهیل ترانزیت بین دوکشور، لایروبی کشتی های مغروقه و سایر لایروبی های موردنیاز از جمله توافقات دیگر نشست مشترک بین دو کشور ایران و عراق بود و مقرر شد تا این موضوعات در کمیته مشترک پیگیری شود.

مذاکره با عراق برای تسهیل سفر زائران اربعین

افندی زاده همچنین به انجام توافقاتی در حوزه حمل ونقل هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در اربعین حجم زیادی از زائران جابه جا می شدند، با طرف عراقی در حوزه سقف پروازها صبحت شد،  در حال حاضر  ۱۲۰ سقف پروازی در هفته است که  پیشنهاد شد که به ۲۰۰ سقف پروازی در هفته برسد و  بحث زیر ساخت و امکانات مطرح شود و سازمان هواپیمایی قرار شد هماهنگی لازم صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر ترددها در اربعین از طریق پایانه مهران است و اگر بتوانیم مدیریت تقاضا برای سایر پایانه ها داشته باشیم بخش زیادی از مشکلات برطرف می شود. برای شلمچه،  چزابه و پایانه خسروی  امکانات و تجهیزات زیادی فراهم شد. به کشور عراق پیشنهاد شد که ایران امکانات خود را در پایانه های کشور عراق فراهم کند تا زائران از امکانات بیشتری برخودار شود.

افندی زاده تاکید کرد: ازسوی دیگر این مرزها اهمیت خاص خود را دارد چرا که برخی از این مرزها، مرزهای ترانزیتی ما هستند. 

وی ادامه داد: از آنجایی که موضوع ترانزیت مربوط به وزارت اقتصاد و مالیه عراق است، مقرر شد تا از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع ترانزیت کامیون های باری دنبال شود.

افندی زاده توافق با عراق در زمینه راه آهن شلمچه-بصره را دارای اهمیت زیاد در حوزه مسافری و در بخش بار دانست و گفت: با اتصال به شبکه عراق در آینده در بخش مسافری وباری موثر خواهد بود.

وی با اشاره به توافقات انجام شده با عراق در حوزه دریایی نیز گفت: در حوزه لایروبی اروند جهت اتصال به کشور عراق صحبت و رایزنی های زیادی با طرف عراقی انجام شد که این اقدام  نقش بسیار موثری در حوزه سرمایه گذاری مشترک دارد و در حوزه حمل یک سره هم  این  سرمایه گذاری بسیار  مفید خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    جناب اقای دکتر افندی زاده
    با سلام
    از شما تعجب میکنم به عنوان یک انسان فرهیخته ودانشمند شما چرا چنین اطلاعاتی را بدون برسی اعلام می کنید اولا پل مسیر شلمچه به بصره بر روی رودخانه اروند(شط العرب) 770 متر است نه 880 متر ثانیا ساخت این پل که می بایست دهانه بازشو داشته باشد در بهترین شرایط عرض می کنم بهترین شرایط حداقل دو سال تا دو سال نیم زمان می برد چرا مطرح می کنید یک سال ونیم که شدنی نیست در ادامه آیا برای چنین پروژه ای در حال حاضر ردیف اعتباری مشخص برون مرزی در سازمان مدیریت تعهریف شده است که به این راحتی صحبت از اجرا می زنید؟زیرا تمام این پروژه خارج از خاک ایران قرارداد یادتان باشد که ایران تا مرز شلمچه را 16 سال پیش خط کشید