| کد خبر: 250104 |

آغاز فرآیند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز فرآیند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی در مرکز تحقیقات خبر داد.

تین نیوز

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز فرآیند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی در مرکز تحقیقات خبر داد.

به گزارش تین نیوز ، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز فرآیند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی در مرکز تحقیقات خبر داد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی کشور (برون شهری و درون شهری) را عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن در حوزه روسازی برشمرد و گفت: این موضوع به طور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرآیند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راه آهن در جریان بهره برداری از سیستم ریلی تاثیر می گذارد.

حیدری ادامه داد: انتخاب مصالح نامناسب در دوره اولیه می تواند باعث بروز مشکلات عدیده ای همچون افزایش هزینه، کاهش زمان سرویس دهی و خطرات جبران ناپذیر در فرآیند بهره برداری و نیز نگهداری و تعمیر شود. مباحثی از جمله کاهش سطوح قابلیت اعتماد، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری و تعمیر و نیز کاهش ایمنی بهره برداری از زیرساخت ریلی را می توان از معضلات جبران ناپذیر این محدودیت عنوان کرد.

وی افزود: عدم وجود مراجع تخصصی دارای صلاحیت و معتبر در ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت مصالح روسازی راه آهن می تواند منجر به چشم پوشی از انجام برخی از آزمایش های مهم و یا ارسال نمونه ها به خارج از کشور جهت تایید کیفیت به صورت موردی و سلیقه ای شود. هرکدام از این رویکردها دارای معایب اساسی چون افزایش هزینه نگهداری و تعمیر، مخاطرات بهره برداری، برون رفت سرمایه ملی و عدم خودکفایی و وابستگی می شود.

حیدری توضیح داد: با توجه به اینکه پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاه های مرجع و صدور گواهینامه ای فنی در بخش حمل و نقل از سیاست های اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بارها توسط وزیر راه، مسکن و شهرسازی بر آن تاکید شده است و با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حمل و نقل ریلی (برون شهری و درون شهری)، ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. اقدامی که به پشتیبانی از تجهیز آزمایشگاه تخصصی خطوط راه آهن و مترو به منظور تایید کیفیت و ارائه گواهینامه یا نظریه فنی مورد نیاز به عنوان مرجع قابل استناد برای صنایع ریلی کشور منجر می شود. 

وی گفت: فرآیند صدور گواهینامه فنی در بخش ریلی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شده است و تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی مورد نیاز آزمایشگاه مرجع ریلی در حال پیگیری است. امید است این اقدام با حمایت و استقبال صنایع ریلی درون شهری و برون شهری به اهداف متعالی خود در آینده ای نزدیک دست یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.