| کد خبر: 239967 |

◄ تکمیل خط راه آهن رشت- آستارا از نان شب واجب تر است

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بر راه اندازی و تکمیل هر چه سریعتر کریدور شمال جنوب تاکید کرد و گفت: تنها خلاء این مسیر در کشورمان خط راه آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر است که در رایزنی با مسئولان متولی بارها اعلام کرده ام که تکمیل این مسیراز «نان شب هم واجب تر» است.

تین نیوز

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با تاکید بر ساخت سریع خط آهن رشت آستارا که ارتباط اقتصاد ایران را از شرق به غرب مرتبط می کند، گفت: تکمیل این خط آهن برای کشور بسیار ضروری و حیاتی است چون بعد از ساخت تحول شگرفی در اقتصاد ایران روی خواهد داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی در باره اهمیت این گذرگاه ریلی که از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد اشاره کرد و گفت لازم است قطعه رشت به آستارا  هم ساخته شود چرا که این خط تا فنلاند در اروپا هم ادامه دارد و با تکمیل این قطعه می توانیم شاهد رشد یکباره اقتصادی با روسیه باشیم.

جلالی تصریح کرد: بارها به برخی  به مسئولان تاکید کرده ام که ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور از نان شب هم واجب تر است چرا که اگر این قطعه ساخته شود شاهد ارتقا فراوانی در روابط اقتصادی با روسیه و اتحادیه اوراسیا خواهیم بود .

وی اظهار داشت این خط آهن از چین به سمت هند از هند به پاکستان و  از پاکستان به ایران ادامه دارد  اما خلاء آن در کشور راه آهن رشت به آستارا است که باعث می شود ایران از کریدور اقتصادی چین تا فنلاند بی نصیب باشد.

وی با بیان اینکه امروزه مفهوم امنیت با مفهوم توسعه گره خورده است، تصریح کرد: وقتی کریدوری از درون کشور ما بگذرد برای امنیت و اقتصاد کشورمان مهم است بنابرین ضروری است نسبت به تکمیل این خط راه آهن اهتمام جدی بورزیم.

جلالی اظهار داشت: حقیقتا کشورها تعجب می کنند با وجود اینکه این خط رآه آهن درون ایران کشیده شده ولی برای ۱۶۴ کیلومتر انجام نشده آن اهتمام جدی نداریم که آن را نهایی کنیم.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه در دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان و ولادیمیر پوتین در مورد کریدور شمال به جنوب رایزنی و بر اتمام هرچه زودتر آن تاکید کردند، افزود: امیدواریم این راهگذر در دولت سیزدهم نهایی و اجرایی شود.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران بارها در باره اهمیت گذرگاه ریلی که از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت تاکید کرده است و بر همین اساس می گوید: لازم است قطعه رشت به آستارا  هم ساخته شود چرا که این خط تا فنلاند در اروپا هم ادامه دارد و با تکمیل این قطعه می توانیم شاهد رشد یکباره اقتصادی با روسیه باشیم.

وی گفت: اهمیت این خط آهن برای روسها هم مشخص شده است و لذا خواهان جدی برقراری این خط هستند.  جلالی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم به خاطر اهمیت حیاتی این کریدور برای کشورمان از منابع داخلی نسبت به تکمیل و راه اندازی ان اقدام کنیم.

جلالی خاطرنشان کرد: اصولا کریدورهای حمل و نقلی در جهان بر اساس معیارها و ملاک هایی انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه به ضرورت تسهیل و تسریع در حمل و نقل و انتقال کالا میان کشورها و مناطق مختلف جهان ایجاد مسیرهای ارزانتر و مقرون به صرفه تر از نظر اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی همواره مورد توجه شرکتها و کشورها قرار داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0


    در اهميت و ضرورت احداث راه آهن رشت آستارا شك نيست و جناب سفير درست مي گويند. با اينحال ساخت آن چند سال طول مي كشد و در اين فاصله زماني چه بايد كرد؟

    فعالیت کریدور شمال جنوب نیز مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست و در وضعیت کنونی با حمل دریایی در خزر میتوان بارهای هند به اروپا و بارهای روسیه به خلیج فارس را از طریق این کریدور و با همکاری ایران با روسیه جابجا نمود و تفاهم ایران و روسیه برای رونق دادن به کریدور شمال جنوب هم مهم است و هم عملی. براي تشريح بحث يك مثال عيني ارائه مي شود :

    کریدور شرقی غربی تراسیکا شامل شاخه های میانی، شمالی و جنوبی نسبت به دریای خزر می باشد که با احداث و فعالیت خط باکو تفلیس قارص شاخه میانی که ضعیفتر بود، تاحدودی تقویت شد. زیرا شاخه میانی تراسیکا فعال شده و بار زیادی از میانه دریای خزر از بندر ترکمن‌باشی به باکو با کشتی‌های رو-رو منتقل میشود. درسی که میتوان گرفت که برای داشتن یک کریدور فعال‌، لازم نیست تمام آن ریلی باشد و میتواند به صورت حمل ترکیبی باشد.

  • کوروش 0 0

    اشتباه میفرمایید جناب سفیر
    راه آهن دور غور آباد از نان شب واجب تر است

  • سعید قصابیان 0 0

    با سلام. اگر این راه آهن از نان شب واجب تر است پس تاکید بر اتمام راه آهن اردبیل – میانه و میانه - تبریز و شیراز - بوشهر را کجای دلمان بگذریم؟
    با شندر غاز بودجه عمرانی چند هندوانه را میخواهید بغل کنید؟

  • مهندس مهراب لاهیجانی 0 0

    بسیار مناسب است از ارز های ازاده شده به جای کنترل قیمت ارز با اثار مخرب ان . در زیر ساخت های ریلی و بندری و در راستای تبدیل ایران به هاب تجارت استفاده شود. تا ضمن درامد امنیت کشور ارتقا یابد.