| کد خبر: 234924 |

افزایش سرعت ساخت راه‌آهن ایران و عراق

درپی سفر نخست وزیر عراق به ایران موضوعات مهمی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آن‌ها سرعت بخشیدن مراحل ساخت و راه‌اندازی خط ریلی شلمچه –بصره بود که رییس‌جمهور هم به آن اشاره کرد.

تین نیوز

احداث خط ریلی شلمچه_ بصره که در سال‌های گذشته قرار بود توسط بنیاد مستضعفان و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بنیاد راه‌اندازی شود با مصوبه سال گذشته هیئت دولت با تغییراتی مواجه شده و سرمایه‌گذار آن تغییر کرد.  

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بر این اساس، هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، پیشنهاد تغییر سرمایه گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه - بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تامین مالی پروژه به تصویب رساند که به موجب این مصوبه، شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایه گذار و تأمین کننده مالی صد درصدی اجرای پروژه مذکور تعیین شد.

همچنین پس  از گذشت حدود هشت ماه از تغییر سرمایه‌گذار، عملیات اجرایی و احداث این خط ریلی آغاز شد، خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی- خرداد ماه امسال به ایسنا اینگونه توضیح داد که در جلسه‌ای که چندی پیش به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با نخست‌وزیر عراق برگزار شد، تفاهم‌نامه خط آهن شلمچه - بصره به طرف مقابل ارائه و گزارشاتی در این‌باره داده شد.

وی افزود: برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره، ایران درخواست تحویل زمین و بستر ریل را ارائه داد که نخست‌وزیر عراق اعلام کرد برای آنکه امور مربوط به این خط ریلی پیش برود و عراق با ایران در مورد این خط ریلی همکاری کند، باید مصوبه این خط ریلی در دولت عراق به تصویب برسد که این مصوبه چندی پیش از سوی هیأت وزیران عراق تصویب و به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ ‌شد.

از سوی دیگر نیز سرمایه‌گذار جدید این خط ریلی ۳۵ کیلومتری وعده داده بود که به زودی عملیات احداث راه‌آهن شلمچه-بصره را با سرمایه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون یورو آغاز خواهد کرد.

حالا با سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق و مطرح شدن این مسئله و صحبت درباره واگذاری اراضی مورد نیاز برای احداث این خط ریلی به نظر می‌رسد که راه‌آهن شلمچه بصره وارد مراحل جدی‌تری شده است چرا که روز گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان پس از دیدار با الکاظمی اعلام کرد که اراده ایران و عراق توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره است که با دستور نخست وزیر این کشور قرار است به سرعت انجام شود و این موضوع با پیگیری وزیران مربوطه در ایران و عراق به سرعت دنبال می‌شود.

همچنین مجتبی یوسفی - عضو هیات رئیسه مجلس و نایب رئیس گروه دوستی ایران و عراق- با اشاره به دیدار دیروز (۲۱ شهریور ماه) با نخست وزیر عراق و خواسته‌های مطرح شده در نشست وین، به ایسنا گفت: نهایی کردن تفاهم‌های دوجانبه برای اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره و اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عراق یکی از پروژه‌های مهم است که باید به نتیجه برسد و در این دیدار پیرامون آن صحبت خواهد شد.

وی افزود: ما روابط ایران و عراق را نه فقط از دریچه روابط دو دولت بلکه از نگاه دو ملت هم کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنیم و خواستار توسعه آن هستیم که در نشست وین نیز بر آن تاکید شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    راه اهن کرمانشاه به خسروی بهترین راه از نظر زمانی و مسافت به جنوب عراق و شمال بسوی سوریه و مدیترانه و از طرفی راه اهن سنندج به سوی مرز باشماق راحت ترین روزنه به سوی اروپا است

    • ناشناس 1 0

      راه اهن خسروی تا بخواد ساخته بشه موهای ما سفید شده !!

      اجداد ما حرف خوبی زدند سنگ بزرگ نشانه نزدن هست ، ما هنوز راه اهن ۳۰ کیلومتری بصره شلمچه که خیلی اسانتر و راحتتر هست نمیتوانیم افتتاح کنیم بعد چند تا هندوانه دیگر مثل راه اهن خسروی و باشماق اضافه میکنیم !

      کلا ۲ تا دست بیشتر نداریم نمیشه ۸ تا هندوانه برداشت ، منابع و بودجه کشور محدودیت دارد و بایدما بودجه براساس هدف و تحقق صرف کنیم ،

      راه اهن خسروی حتی از سمت عراق تکمیل نیست ! باشماق هم همینطور ،

      درحالیکه عراق راه اهن شلمچه و بصره با کمترین فاصله با اکراه انجام میده ،

      خب از کجا مطمئنیم عراقی ها راه اهن خسروی و باشماق مایل به متصل شدن باشند؟؟!

      ما الان راه اهن هرات افتتاح کردیم الان بی استفاده مانده افغانستان نتوانسته ادامه اش بسازد .


      معقول ترین و بهترین و راحت ترین پروژه اتصال ریلی همان راه اهن شلمچه بصره هست حتی طرف عراقی راه اهن با ۳۰ کیلومتر فاصله به کندی در ساختش اقدام میکنه با چه فکر و دلیلی تصور میکنیم صدها کیلومتر خط اهن اتصال سمت مرز خسروی ما را بسازد؟

      ما باید انرژی مان رای روی همین خط اهن بصره شلمچه بگذاریم که از لحاظ امنیت بهترین مسیر هست الان ما در کردستان عراق درگیری داریم گروه های معاند خرابکاری میکنند

      در حالیکه بصره شیعه نشین هست از لحاظ امنیت بهترین مسیر در مقایسه با سایر خطوط اتصالی ما با عراق هست

  • اکبر 0 0

    سلام
    برای اتصال راه آهن ایران به عراق تاریخی مشخص نشده چرا؟!