| کد خبر: 221887 |

◄ آینده ایران در معاملات ترانزیتی منطقه با رفع احتمالی تحریم‌ها

حجم جابه‌جایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا از طریق ایران ۳۰ میلیون تن است اما با رفع احتمالی تحریم ها و با برنامه‌ریزی مناسب و سپس اجرای دقیق آن می توان به افزایش دو برابری این رقم امیدوار بود.

تین نیوز

با انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا احتمال قریب به یقین در مساله رفع تحریم ها مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز، اگر چنین اتفاق محتملی رخ دهد، در آینده ترانزیت ایران در منطقه و جهان بویژه از طریق حمل ونقل ریلی، طبق نُرم جهانی، تاثیر بسیاری خواهد داشت. چراکه کشور برای ایجاد ارتباط و همچنین خرید قطعات به یک یا دو کشور وابسته نخواهد بود تا آنها با اعمال 100درصدی منافع خود، سهم کوچکی هم برای منافع ترانزیتی ایران قائل باشند.

این در حالی است که موقعیت ترانزیتی کشور ما برای هند و روسیه و کشورهای حوزه سی آی اس بیش از سایرین اهمیت دارد. این موضوع در توافقنامه اوراسیا دیده شده است و این توافقنامه از آن جهت بویزه برای روسیه مهم است که به مزیت‌های قلمرو آگاه بوده و می‌داند از نظر هزینه، زمان و امنیت چقدر استفاده از مسیرهای ایران برای این کشور و همچنین کشورهای اروپای شرقی و اقیانوس هند جذابیت دارد.

در همین راستا هم کریدور شمال – جنوب شکل گرفت و براساس همین مساله روسیه یک سند راهبردی توسعه تجارت در حوزه خزر و کریدور شمال و جنوب را تنظیم و در هشتم نوامبر ۲۰۱۷ در مجلس خود به تصویب رساند.

یکی از شاخصه‌های اجرایی این سند راهبردی توسعه تجارت آزاد با ایران بوده است که آن را مصوب کردند. روسیه طبق برنامه زمان‌بندی در سال ۲۰۱۸ این سند را مصوب کرد، این سند باید تا سال ۲۰۱۹ عملیاتی می‌شد که از طرف روس‌ها این مساله انجام گرفت.

به گزارش تین نیوز، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در اینباره اظهار داشت: به نظر می‌رسد در ایران آنچنان که باید از این توافقنامه استفاده نشده است اما هنوز فرصت برای کسب موفقیت وجود دارد.

سیدسعید جلالی‌فر ادامه داد:‌ این توافقنامه یکی از برنامه‌های توسعه‌ای بنادر شمالی کشور مثل بندر انزلی است که در ادامه بنادر جنوبی ایران و کشورهای عضو در حوزه سی آی اس را نیز توسعه خواهد داد.

 وی افزود: با این حال این توافقنامه می‌تواند بیشترین نقش را در توسعه بنادر شمالی ایران و جنوب روسیه داشته باشد و این موضوع یکی از تصمیمات و راهبردهای روسیه در توسعه تجارت با ایران است.

او تاکید کرد: حجم جابه‌جایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا از طریق ایران ۳۰ میلیون تن است اما با رفع احتمالی تحریم ها و با برنامه‌ریزی مناسب و سپس اجرای دقیق آن می توان به افزایش دو برابری این رقم امیدوار بود.

گفتنی است که هدف روسیه و کشورهای سی آی اس این است که بتواند به آب‌های گرم دسترسی پیدا کند و تجارت خودشان را با هند، پاکستان، شرق آفریقا و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را از موقعیت قلمرویی جمهوری اسلامی ایران توسعه دهمد. هدف ایران نیز توسعه تجارت است که با اعمال تحریم ها با مشکلاتی مواجه شد.

حالا با رفع احتمالی تحریم ها، ایران نیز می تواند از موقعیت بی بدیل خود به جبران کم کاری های سال های قبل، در توسعه ترانزیت استفاده کند و رقم ترانزیت کالا را از 10 تا 11 میلیون تن در دو سال اخیر به 100 میلیون تن، طبق نظر وزیر راه و شهرسازی افزایش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    بحث دوام تحريم ها تابع تغيير رييس دولت امركا از ترامپ با بايدن نيست زيرا سياست امريكا چه در دولت كنوني و چه در دولتهاي قبلي امريكا تضعيف ايران به هر شكل ممكن بوده و تغيير اين سياست سهل الوصول يا اتفاقي نيست تا وقتي امريكا خود را ابرقدرت مي داند و به منافع اقتصادي منطقه چشم داشته باشد و ايران را مانع پيشبرد اهدافش بداند سياستهاي تحريمي را رها نمي كند كه ايران رشد چشمگير كند. قصد ندارم در اينجا به تحليل سياسي و اقتصادي كلان دو كشور ورود كنم ولي تهيه گزارش اينگونه از سوي تين نيوز جاي تعجب است كه يا رفع تحريم را آسان و سريع تلقي كرده و به مقدمات آن توجه ندارد يا آنكه درصدد تحريك جامعه متخصصان به فراهم نمودن مقدمات آن است. اگر موضع تين نيوز واضح شود بهتر مي توان بحث نمود.