| کد خبر: 221500 |

◄ رشد ترانزیت ریلی با توسعه زیرساخت‌ها

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از مزیت بالقوه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که از مجموع سه کریدور بزرگ ترانزیتی جهان، دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از خاک ایران عبور می‌کند. اما از ظرفیت‌های ترانزیت ایران بطور کامل استفاده نشده است.

تین نیوز

نتایج رشد ترانزیت در کشور ما بخصوص در حوزه جاده ای، سپس ریلی و سپس دریایی (حمل ونقل هوایی کمتر در توسعه ترانزیت بجز هواپیماهای کارگو و باری تاثیر دارد)، حاکی از آن است که توسعه بخش ترانزیت تاثیر معنی‌داری در بلندمدت بر صادرات کالا (غیرنفتی) و بالعکس گذاشته است.

به گزارش تین نیوز، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از مزیت بالقوه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که از مجموع سه کریدور بزرگ ترانزیتی جهان، دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از خاک ایران عبور می‌کند.

اما با توجه به اینکه از ظرفیت‌های ترانزیت ایران بطور کامل استفاده نشده و ایران پتانسیل ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا را دارد، فعال کردن کریدورهای مزبور و استفاده کامل از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور می‌تواند ضمن کسب درآمدهای ارزی موجب ایجاد اشتغال و توسعه صنعت حمل‌ونقل کشور شود.

اما رشد ترانزیت در همه کشورهای جهان همبستگی مثبت و معناداری با رشد حمل ونقل ریلی دارد. در کشور ما به زعم یک استاد حمل ونقل در دانشگاه تهران، این رشد، موزون نیست و هنوز کفه رشد حمل ونقل به سمت بخش جاده ای سنگینی می کند.

شهاب الدین کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید می کند که تحریم های مداوم آمریکا علیه ایران باعث شده است که مبادلات بانکی سخت انجام گیرد و دور زدن تحریم ها فرآیند ترانزیت ریلی و توسعه و اعتلای آن را طولانی کرده است. ضمن اینکه در داخل هم مشکلاتی نظیر منطقی نبودن تعرفه های ریلی و طولانی بودن فرآیندهای گمرکی و توقف زمانبر واگن ها در مسیر و ایستگاه ها نیز وجود داشته است.

کرمانشاهی تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز بخش ریلی بر حل مشکلات خود با کمک بخش خصوصی قرار گرفته و امیدوارم این اتفاق بیفتد تا بتوانیم از ظرفیت های بالقوه ایران و همچنین زیرساخت ها و خطوط ریلی به نفع رشد اقتصاد کشور بهره ببریم.

این در حالی است که در آبان ماه امسال با امضای سندی در آنکارا، مسیر جدیدی در کریدور جاده ابریشم برای ترانزیت کالا از چین به اروپا از مسیر ایران فعال شد. سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن دراینباره با اشاره به موافقت شورای حمل‌ونقل CIS به عضویت ایران به عنوان عضو وابسته که در اجلاس بلاروس به ثبت رسید، گفت: راه‌آهن ایران به دنبال توسعه همکاری‌های بین‌المللی است.

بطور کلی رشد حمل ونقل ریلی قطعا وابسته نوع تعامل با جهان و کشورهای همسایه نیز هست اما اتفاقاتی که در چند سال اخیر به لحاظ تکنولوژیکی افتاده، به توسعه مناسب شبکه ریلی در مسیرهای ترانزیتی و مبادی مرزی و پس‌کرانه‌های بنادر تجاری، یکپارچگی خطوط ریلی کشور با کشورهای همسایه، حذف قوانین دست و پاگیر، پرهیز از موازی کاری به نفع توسعه صنایع، کوتاه کردن زمان تعویض بوژی‌ها و زمان تعمیر کشتی در حمل ونقل ترکیبی (بنادر و ریل) انجامیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.