| کد خبر: 218497 |

درخواست راه آهن از ستاد کرونا برای حذف سقف مسافرگیری در قطارها

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در پی حذف سقف ظرفیت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پرواز برای شرکت های هواپیمایی، شرکت های ریلی نیز درخواست کرده اند تا سقف ۵۰ درصدی پذیرش مسافر ریلی حذف شود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در پی حذف سقف ظرفیت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پرواز برای شرکت های هواپیمایی، شرکت های ریلی نیز درخواست کرده اند تا سقف ۵۰ درصدی پذیرش مسافر ریلی حذف شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سعید رسولی درباره تأثیر شیوع کرونا بر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: شیوع این ویروس در آستانه سفرهای نوروزی در کشور اتفاق افتاد؛ این در حالی است که ظرفیت همه شرکت‌ها در ایام پیک سفرهای نوروزی کاملاً پر می‌شود و درآمد پایانی سال کمک می‌کند به شرکت‌هایی که در طول سال به سبب کمبود مسافر با ضرر گاهی اوقات حتی سیر می‌کنند.

وی افزود: در همان زمان شرکت‌ها مکلف شدند همه بلیت‌های فروخته شده ایام نوروز را مسترد کنند آن هم در انتهای سال که شرکت‌های حمل و نقلی به لحاظ اقتصادی در یک فشار خاصی قرار دارند، استرداد پول بلیت‌های فروخته شده، فشار مضاعفی به این مجموعه‌ها وارد کرد.

رسولی بیان داشت: با این حال شرکت‌های حمل و نقل ریلی موفق شدند تمامی بلیت‌های فروخته شده را به طور کامل به مسافران برگردانند؛ حتی مبلغ ۱۰ درصدی هم که طبق معمول بابت هزینه خسارت استرداد بلیت از مسافران کم می‌شد را در روزهای پایانی سال گذشته به مسافران برگرداندند.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان شب عید پول استرداد وجوه بلیت شد که شرکت‌های ریلی به مسافران بازپس دادند.

رسولی با تأکید بر اینکه شرکت‌های حمل و نقلی بلافاصله می‌بایست عملیات ضد عفونی را با کیفیت انجام می‌دادند، گفت: شرکت‌های ریلی با احساس مسئولیت و تعهد از بهترین مواد و لوازم ضد عفونی کننده برای ضدعفونی واگن‌ها، ایستگاه‌ها و غیره استفاده کردند؛ البته این اتفاق، پس از آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوز آغاز سفرهای ریلی را صادر کرد، رخ داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شرکت راه آهن هم همانند دیگر دستگاه‌ها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست؛ بنابراین در این ستاد، دستور عدم سیر قطارها هیچ وقت به طور صریح صادر نشد بلکه شرکت‌های بیشتر تابع تقاضا بودند.

رسولی ادامه داد: مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی سفر نمی‌کردند بنابراین تعداد سفرها کم شده بود لذا تعداد قطارهای در حال حرکت ما در این ایام، به کمترین تعداد در تاریخ راه آهن رسید؛ اما شرکت‌ها کار ضد عفونی را انجام می‌دادند که این هم یک هزینه دیگری بر شرکت‌های حمل و نقل ریلی تحمیل کرد؛ فارغ از آنکه مسافر وارد قطار می‌شد یا نه، ضد عفونی ها به طور کامل انجام می‌شد.

وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن پیک اول شیوع کرونا، سفرهای ریلی در کشور کم و بیش شروع شد منتها نسبت به مدت مشابه در سال قبل بسیار کم بود.

رسولی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال قطارها ۴۲ درصد است، اظهار داشت: برای مثال در روز تاسوعا ۸۳ قطار مسافری در کل شبکه در حال سیر داشتیم این در حالی است که طبق معمول روزانه بیش از ۱۲۰ قطار همیشه در حال سیر در شبکه بوده است.

وی اذعان داشت: این ۸۳ قطار هم با ضریب اشتغال پایین و تعداد کم مسافر در شبکه در حال تردد بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت کم شدن مسافران بخش حمل و نقل ریلی تأکید کرد: کمبود مسافران قطار دو دلیل دارد؛ اول عدم تقاضای سفر و دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ شرکت‌های حمل و نقل ریلی همواره مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی بودند.

رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات کرونایی، پاسخگوی زیان‌های سنگین وارده به شرکت‌های ریلی است یا خیر؟، گفت: درخواست ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که همان تصمیمی که برای شرکت‌های هواپیمایی گرفته و اعلام شد که ایرلاین‌ها می‌توانند به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازها، از کل ظرفیت هواپیما استفاده کنند، ما هم در بخش ریلی این درخواست را داریم که با توجه به اینکه پروتکل‌های بهداشتی در قطارها به طور کامل رعایت می‌شود، شرکت‌های ریلی بتوانند همه ظرفیت صندلی قطارها را به فروش برسانند؛ این در حالی است که شرکت‌های ریلی تنها با ۵۰ درصد ظرفیت قطارها در حال حاضر در شبکه سیر می‌کنند.

وی نحوه حمایت از شرکت‌های ریلی در برابر آسیب‌های اقتصادی شیوع کرونا را اعطای تسهیلات دانست و گفت: بنابراین باید شرایطی فراهم شود که شرکت‌های ریلی بتوانند این تسهیلات را بازپرداخت کنند؛ چون درآمد این شرکت‌ها از محل فروش بلیت است و باید از این محل، اقساط تسهیلات را بازپرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره فروش بلیت همه صندلی‌های قطارها با توجه به لغو مصوبه قبلی ستاد کرونا در خصوص شرکت‌های هواپیمایی و فروش تا سقف ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما و تقاضای بخش مسافری ریلی برای لغو مصوبه این ستاد در زمینه فروش ۵۰ درصد ظرفیت قطارها، گفت: توجیه ایرلاین‌ها در این خصوص، این بود که هواپیما تهویه مرکزی و گردش هوا دارد؛ این در حالی است که کوپه‌های قطارها هم پنجره دارد و فضای سالن و کوپه‌ها هم بزرگ‌تر است ولی موضوع سقف ۵۰ درصد ظرفیت قطار را رعایت کرده‌ایم که تا کنون زیان زیادی به شرکت‌های ریلی وارد کرده است.

وی با اشاره به بازرسی‌هایی که شخصاً از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قطارها داشته، در خصوص امکان فروش بیشتر بلیت قطار در ایام بازگشایی دانشگاه‌ها و افزایش سفرهای ریلی به خصوص با قطارهای حومه‌ای افزود: باید منتظر بمانیم تا چه اتفاقی می‌افتد ما با ستاد ملی مبارزه با کرونا مکاتبه کرده‌ایم اما با تغییر پروتکل موافقت نکرده است؛ شرکت‌های ریلی تقاضا دارند تا این مصوبه ۵۰ درصدی لغو شود؛ اگر ستاد مجوز دهد، این اتفاق رخ خواهد داد.

رسولی درباره تسهیلات کرونایی شرکت‌های ریلی گفت: شرکت‌ها فعلاً در کش و قوس بروکراسی اداری بانک‌ها در خصوص ضمانت گذاری هستند؛ من شخصاً با مدیران عامل بانک‌ها دیدار داشته‌ام و از آنها خواسته‌ام تا پرداخت تسهیلات تسریع شود؛ بانک‌ها با توجه به اینکه مسئول بازپس دادن منابع صندوق توسعه ملی هستند، مجبورند تا از شرکت‌های ریلی ضمانت‌های سنگینی بابت بازپس دادن تسهیلات کرونایی دریافت کنند.

به گفته معاون وزیر راه، برخی از بانک‌های عامل، املاک شرکت‌های ریلی را به عنوان ضمانت می‌پذیرند؛ اما برخی دیگر از بانک‌ها، حاضر نیستند مالکیت واگن را به عنوان وثیقه و ضمانت بازپرداخت تسهیلات قبول کنند؛ استدلال آنها این است که ما از سوی بانک مرکزی برخی ضوابط را باید رعایت کنیم و پذیرش واگن قطار به عنوان وثاقت وام، در قوانین بانکی وجود ندارد.

وی درباره علت بالا بودن تأخیر قطارهای مسافری در مقصد، گفت: تأخیر از مبدأ تقریباً به حداقل ممکن رسیده است، اما در مقصد به خصوص در ایستگاه راه آهن تهران که با حجم بالای قطارهای حومه‌ای در ساعات ابتدایی صبح مواجه بودیم، با تأخیراتی مواجه می‌شدیم که یکی از دلایل آن، ترافیک شبکه در ساعت صبحگاهی در ایستگاه راه آهن تهران بود؛ همچنین بخشی از مسیر نیز به دلیل تعمیرات مسدود بود که این خرابی به طور کامل رفع شد و کاهش سرعت مسیر را از بین برد. بیش از ۱۰ روز است که روزانه قطارهای حومه‌ای را چک می‌کنیم تا تأخیر در مقصد را حذف کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. اگه بشه سقف ظرفیت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پرواز ها رو حذف کرد ، چرا در مورد قطار ها نشه؟ در مورد هواپیما گشتن و سیستم گردش هوای داخل هواپیما و فیلترینگ رو کشف کردن و اون رو سند آوردن . برای قطار هم میشه به تاثیر فاحش باز بودن پنجره ی کوپه استناد کرد !!!
    کلا یکبار دیگه متوجه میشیم که بیزنس بر سلامت برتری داره.خب البته حق دارن شرکت های ریلی و هوایی.ضریب اشغال بشدت پایین اومده. کاسبی نمیچرخه.