| کد خبر: 212193 |

ایمنی در شبکه حمل و نقل سبز را چه چیز تهدید می‌کند؟

یک هفته پس از هشدار مدیرعامل شرکت راه‌آهن نسبت به برخورد با مدیرانی که در منطقه آنها سوانح ریلی رخ دهد، قطار مسافری در محور همدان - مشهد از ریل خارج شد.

تین نیوز

 یک هفته پس از هشدار مدیرعامل شرکت راه‌آهن نسبت به برخورد با مدیرانی که در منطقه آنها سوانح ریلی رخ دهد، قطار مسافری در محور همدان - مشهد از ریل خارج شد.

سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه‌آهن ٢٩ اردیبهشت ماه در جلسه فوق العاده ستاد ارتقا ایمنی گفت: از این پس در صورت وقوع سانحه، با همه عوامل و سطوح مدیریتی آن مناطق برخورد شده و امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها موجب آسیب مالی و حیثیتی به راه‌آهن شود، سلب خواهد شد.

تلاش راه آهن جمهوری اسلامی افزایش ایمنی در سیر قطارهای مسافری و باری است؛ نظارت بیشتر بر تعمیرات واگن‌ها و افزایش دقت عمل پست‌های بازدید و نگهداری خطوط و راهبری قطارها از تمهیدات شرکت راه آهن برای کاهش تعداد سوانح ریلی است با این حال هر چند وقت یکبار شاهد وقوع سوانح ریلی در مناطق مختلف کشور هستیم.

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای بعد از حادثه شب گذشته در ۱۰ کیلومتری پرند نوشت: یک لکوموتیو و یک واگن از قطار مسافری مشهد - همدان، حدود ساعت ۲۲ شب گذشته در پل ورودی ایستگاه پل جدایش در ۱۰ کیلومتری پرند از خط خارج شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت راه آهن در این سانحه، به مسافران آسیبی وارد نشده و با اتوبوس جابجا شدند با این حال اورژانس کشور از مصدومیت پنج مسافر که ظاهرا مهماندار این قطار بودند، خبر داده است.

هنوز علت این حادثه اعلام نشده اما پیشتر گزارشی از افزایش پیچ دزدی از سوی سارقان در مسیرهای ریلی منتشر شد که شبکه حمل‌ و نقل سبز را با مشکل جدی مواجه کرده است.

کارشناسان معتقد هستند که افزایش مراقبت از خطوط راه‌آهن باید در دستور کار قرار گیرد و مدیران وقت شرکت راه آهن هم اخیرا در تلاش برای افزایش کیفی سفرها چند مراسم بهره برداری از واگن های نو و بهسازی شده را برگزار کرده اند.

مسیرهای ریلی به مراقبت‌های دائمی و همیشگی نیازمند است و البته مامورهایی دائما در راه آهن جمهوری اسلامی ایران موظف هستند از همه مسیرهای خطوط راه آهن بازدید داشته باشند تا اگر با بازشدگی پیچ‌ها مواجه بودند فورا اقدام به بازسازی مسیر داشته باشند.

با این حال در دو سال اخیر بیش از ۶ مورد سانحه ریلی با شدت و ضعف متفاوت گزارش شده که لازم است با پیشگیری از دلایل وقوع این حوادث، اطمینان مردم در استفاده از حمل و نقل ریلی افزایش یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 8

    سلام. تخلفاتی و قصوری که پتانسیل ایجاد سانحه دارند٫ الزاما به سانحه منجر نمیشوند مگر چند درصد از آن ها. برای پیشگیری از وقوع حوادث ریلی باید به همین تخلفات و قصور کوچک ( با پتانسیل ایجاد سانحه) توجه خاص کرد که عموما بدلیل اینکه به سانحه منجر نمیشوند٫حتی گزارش هم نمیشوند.
    مثلا یکی از عوامل سانحه زا ٫کوتاهی در بازدید روزانه خط است. این کوتاهی ممکن ست ماه ها ادامه داشته باشه و هیچ سانحه ای رخ ندهد.اگر دنبال پیشگیری از سانحه هستید با این کوتاهی های کوچک ٫ محکم برخورد بکنید.اگر میخواهید امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها موجب آسیب مالی و حیثیتی به راه‌آهن شده ، سلب کنید این کار را قبل از سانحه انجام بدهید نه بعد از آن . اگر قبل از سانحه کشف و برخورد کنید میشود «اقدام پیش گیرانه» و اگر بعد از بروز سانحه این کار را انجام بدهید میشود «اقدام اصلاحی» و معلوم هم نیست که خیلی موثر واقع بشود. کما اینکه برخورد با عوامل سانحه ی قطار زاهدان بعد از بروز سانحه ٫ مانع از تکرار این سانحه در پرند نشد.
    به نواحی سرکشی کنید و اگر پیچ پابند شل است بلافاصله امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها زمینه ساز سانحه است را سلب کنید. این جوری بهتر جواب میگیرید. انضباط سازمانی یعنی همین.این شیوه ایست که امثال مرحوم مهندس افضل به آن عمل میکردند.امروز چند تا مهندس افضل در راه آهن باقی مانده؟

  • احمد خوشنودی 8 0

    مسئولیت نظارت ایمنی را تا حد ممکن از روی دوش آدمها! بردارید
    اتوماسیون ریلی دربخش ایمنی مهمتر از سایر بخش هاست
    ابزار دقیق و هوشمند، نه حقوقشان دیر می شود نه با کسی درگیر می شوند نه می توانند برای کسی پرونده سازی کنند نه دروغ بگویند و نه خرابکاری کنند! نیروی انسانی را در سطح بالاتر ازین سطح باید بکار گرفت ، با آموزش صحیح و درست و بجا و مربوط! و اجباری و دارای ضمانت اجرایی در صورت عدم گذراندن موفقیت آمیز دوره ها
    از تعداد انواع استخدامی!! تا این حد در راه آهن بکاهید_ ساعتیِ معین ِ روزمزد در مقابل ِ نامعین ِ غیر روزمزد! دائمی ثانیه ای !!!و در آن انتها تعدادی رسمی پا به سن گذاشته در استانه بازنشستگی به تعداد انگشتهای دست_ قاعدتا سیاست جذب و استخدام نیروی متخصص باید تغییر کند برای نظارت در بالادست بر ایمنی!
    و حتما کسانی که صد سال پیش استخدام ِ با گزینش سفت و سخت را برای ساختارهای استخدامی دولتی و حساس بنا نهاده بودند( با ایجاد امنیت شغلی)_ عقلشان می رسیده است حتما
    از شرکتهای دانش بنیان داخلی و ظرفیتهای داخلی و یعنی دانشگاههای صنعتی معتبر کشور کمک بگیرید
    و در نهایت هرکس ، سر جای خودش بنشیند_ این از همه ی حرفها و راهکارهای دیگر مهمتر است_ و مختص امنیت ریلی هم نیست! در غیر اینصورت، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و هیچ مزیت و پاداشی در انتظار ما نخواهد بود
    نمی شود یکنفر راه حل بدهد! و دیگری هی آنها را بردارد و بنام خودش به دیگران بدهد! و بعد از اجرایی شدن حتا یک تشکر که هیچ، یک دشنام هم به صاحب اصلی اش ندهند! تا اصلا متوجه نشود چه خبر بوده، این کار، ادامه نخواهد داشت_ و قطع می شود در یکجایی، عزل و نصب های غیر تخصصی، پدرِ هر سازمانی را که فکرش را بکنید در خواهد آورد_ این یک روش برای کودتای سازمانی و به حاشیه کشاندن متخصصین کشورهاست! یعنی برای به حاشیه بردن و منفعل کردن ملتهاست!
    انشالله که اتفاقات خوبی برای حمل و نقل کشور بیافتد بزودی...
    انشالله