| کد خبر: 195024 |

شاخص‌های حمل‌ونقلی در دولت روحانی چه تغییری کرد؟

براساس سیاست برنامه ریزی شده برای توسعه شبکه ریلی در دولت تدبیر و امید یک‌هزار هزار و ۵۴ کیلومتر خطوط اصلی ریلی به بهره­‌برداری رسید و رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سال ۹۲ در کارنامه ثبت کرد.

تین نیوز

 براساس سیاست برنامه ریزی شده برای توسعه شبکه ریلی در دولت تدبیر و امید یک‌هزار و ۵۴ کیلومتر خطوط اصلی ریلی به بهره­‌برداری رسید و رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سال ۹۲ در کارنامه ثبت کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اتصال پنج مرکز استان به خط آهن، تسهیل سفر و حمل بار، ارتقای ایمنی در بخش حمل و نقل، کاهش هزینه‌های سفر و تلفات رانندگی در این استان‌ها از جمله اهداف مهم دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل سبز بود.

در همین ارتباط در ابتدای سال ۹۲ طول خطوط اصلی ریلی ۱۰ هزار و ۴۰۷ کیلومتر بود که این رقم  در سال۹۸ به ۱۱ هزار و ۴۶۴ کیلومتر رسیده که از رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با سال ۹۲ خبر می‌دهد.

بر اساس لایحه بودجه سال ١٣٩٨ به طور متوسط از ۴۰ سال قبل تاکنون سالانه معادل ۱۶۶ کیلومتر خط اصلی ریلی در ایران احداث شده و از چهار هزار و ۵۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۱۱ هزار و ۴۶۴ کیلومتر در سال ۹۸ افزایش یافته است.

راه آهن گرگان - اینچه برون به طول ۹۰ کیلومتر، راه آهن تهران - همدان به طول ۲۵۸ کیلومتر، راه آهن خواف - هرات به طول ۷۷ کیلومتر، راه آهن غرب کشور به طول ۱۴۶ کیلومتر و راه آهن مراغه - ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر بخش مهمی از افتتاحیه های ریلی دولت در سالهای گذشته است.

هدف دولت این است که تا پایان سال ۹۸ طول خطوط ریلی را به ۱۲ هزار و ۶۱۰ کیلومتر برساند که افتتاح طرح‌های ریلی ناتمام در چند استان کشور می‌تواند در تحقق این برنامه کمک کنند.

تعداد لکوموتیو موجود در ناوگان باری کشور نیز در سال ۹۲ رقم ۸۲۱ دستگاه بود که اکنون به ۹۳۱ دستگاه لکوموتیو افزایش یافته و این تعداد از رشد ۱۳ درصدی حکایت دارد، اما برنامه دولت تا پایان امسال دستیابی به یکهزار و ۱۸۰ دستگاه لکوموتیو ارتقا دهد.

این آمار در بخش واگن‌های باری موجود در سال ۹۲ رقم ۲۲ هزار و ۵۶۲ دستگاه است که به ۲۵ هزار و ۴۹۹ دستگاه واگن باری در سال ۹۸ افزایش یافته است.

افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت جابجایی مسافر هوایی از سال ۹۲ تاکنون

همچنین در بخش هوایی در سال ۹۲  ظرفیت جابه‌­جایی مسافر از نظر امکانات فرودگاه سالانه رقم ۵۲ میلیون نفر بود که این رقم در سال ۹۸ با ۱۲ درصد رشد به رقم ۵۸ میلیون نفر رسید.

چشم انداز دولت، افزایش این ظرفیت به رقم ۶۰ میلیون نفر مسافر در سال است که ناتمام ماندن برنامه خرید هواپیماهای نو تحقق این چشم انداز را به تعویق انداخت.

علاوه براین در بخش پروازهای عبوری نیز در سال ۹۲ ظرفیت عبور ۱۷۹ هزار پرواز(پروازهای بدون نشست و برخاست) وجود داشت که این رقم با برنامه‌دولت برای ارائه سرویسهای هوایی امن به ایرلاین‌های خارجی به ۳۷۰ هزار پرواز در سال افزایش یافته است.

بر این اساس رشد ۱۰۷ درصدی ظرفیت پروازهای عبوری نسبت به سال ۹۲ را در سال ۹۸ برفراز آسمان ایران داریم. 

دولت هدف خود را در سال ۹۸ رقم  ۳۷۰ هزار پرواز قرار داده که مربوط به پایان سال ۱۳۹۷ بوده و علت کاهش برنامه در سال ۹۸ به دلیل فضای امنی است که به تازگی  در کشور عراق ایجاد شده و برخی از پروازهای امارات و قطر از فضای عراق به جای فضای ایران استفاده می­‌کنند.

ظرفیت بنادر کشور به نزدیکترین رقم تحقق اهداف دولت رسید

ظرفیت بنادر تجاری کشور نیز در سال ۹۲ بالغ بر ۱۹۰ میلیون تن بوده که این رقم در سال ۹۸ با ۲۶ درصد رشد به رقم ۲۴۲ میلیون تن رسید.هدف تعیین شده دولت تا پایان سال ۹۸ دستیابی به ظرفیت تجاری۲۴۶ میلیون تنی است.

همچنین ظرفیت کانتینری بنادر کشور از ۴.۸ میلیون TEU در سال ۹۲ به ۷.۶ میلیون TEU رسید که از رشد ۵۸ درصدی خبر می‌دهد.

دولت در این بخش رقم افزایش ظرفیت را تا۷.۷ میلیون TEU در نظر داشت که در تحقق اهداف دولت بخش بنادر نزدیکترین رقم را دارا است.

رشد ۲۰ درصدی طول راههای کشور

برابر این گزارش از سال ۹۲ تاکنون ۲۴۸ کیلومتر آزادراه به بهره‌­برداری رسیده و در بخش بزرگراهی نیز  سه هزار و ۹۶۷ کیلومتر بزرگراه مورد بهره برداری قرار گرفته است، طول راههای اصلی در سال ۹۲ رقم ۲۱هزار و ۶۲۸ کیلومتر است که در سال ۹۸ به رقم ۲۵هزار و۹۱۵ کیلومتر رسید و از رشد ۲۰ درصدی در شبکه راههای کشور خبر می‌دهد.

طول آزادراههای کشور نیز  ۲ هزار و ۲۰۳ کیلومتر در سال ۹۲ بود که با رشد ۱۱ درصدی به رقم فعلی ۲ هزار۴۵۱ کیلومتر رسید.

دولت در بخش بزرگراهی از سال ۹۲ تا کنون با افزایش ۲۸ درصدی؛ طول بزرگراهها را از رقم ۱۴هزار و ۱۵۵ کیلومتر به رقم ۱۸هزار و ۱۶۹ کیلومتر رساند.

اقدامات شاخص در حوزه حمل و نقل

همچنین از جمله اقدام های مهم دولت در دوره این گزارش تشکیل برنامه همکاری مشترک دوجانبه ایران و چین در چارجوب ابتکار طرح یک پهنه – یک راه بود.

موضوع "یک پهنه- یک راه"  از سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین مطرح  و مقرر شد تا چین از طریق این راه، روابط تجاری خود را با کشورها عمیق تر و مسیر صادرات به اروپا را هموارتر کند. ایران تلاش دارد طرح های مشخص اقتصادی را در مسیرهای مختلف این طرح تعریف و به عملیاتی شدن آن سرعت ببخشد.

 پروژه برقی‌ سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون با سرمایه‌گذاری دولت روسیه نیز یکی دیگر از این اقدامات شاخص بود. 

افزایش درآمد ارزی، توسعه صادرات و واردات، کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی، کاهش بهای تمام شده حمل  بار و مسافر، افزایش سرعت بهره‌برداری کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، تعمیرو نگهداری، اشتغالزایی، افزایش قابلیت اطمینان و ایمنی سفر و… از جمله اهداف طرح برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون اعلام شده است.

راه آهن برقی گرمسار-اینچه‌برون از شهرهای فیروزکوه، قائمشهر، ساری، امیرآباد، بندر ترکمن، و گرگان عبور می‌کند.

 امضای اسناد همکاری در جهت توسعه ترانزیت و حمل و نقل با همسایگان، از جمله توافقنامه سه جانبه ترانزیت ایران قطر – ترکیه، یا تشکیل کریدور حمل و نقلی عشق آباد نیز برنامه مهم دولت در بخش حمل و نقل بود.

  خرید ۱۳ فروند هواپیمای ATR  و سه فروند ایرباس در روابط با کشورهای اروپایی و تحویل ۱۰ فروند کشتی  بزرگ کانتینربر و تانکر به ارزش ۶۲۷ میلیون یورو سفارش شده به شرکت هیوندای کره جنوبی در سال ۱۳۹۷ در بخش حمل و نقل کشور در این دوره شکل گرفت.

  امضای الحاقیه دوم برای ساخت سه فروند کشتی توسط نفتکش از سوی شرکت ایرانی «صدرا» برای ونزوئلا، در مرداد ماه سال گذشته نیز حائز اهمیت بود.

قرارداد اولیه در دی ماه ۱۳۸۵ امضا شده بود و نخستین کشتی در این چارچوب در خرداد ۱۳۹۷ تحویل طرف ونزوئلایی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میثم 0 1

    10 درصد توسعه در 6 سال یادگار دولت (:
    افتتاح گرگان به اینچه برون مال سال گذشته بوده...
    با این آمار سازی ها وظیفه خدمت رسانی انجام نخواهد شد

  • ناشناس 0 0

    پس چرا تبریز میانه افتتاح نشد!