| کد خبر: 194053 |

ساخت مسیرهای ریلی جدید در حومه تهران

سعید رسولی، توسعه شبکه ریلی، نوسازی واگن‌ها، توسعه قطارهای حومه ای، توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمایت از تولید داخل برای ساخت واگن را برنامه‌های مهم به منظور توسعه حمل و نقل باری و مسافری و انتقال آن از جاده به ریل نام برد.

تین نیوز

مدیرعامل راه‌آهن در بازدید از روزنامه ایران  به مزیت‌های راه‌آهن نسبت به سایر شقوق حمل و نقلی اشاره کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، سعید رسولی در این بازدید، توسعه شبکه ریلی، نوسازی واگن‌ها، توسعه قطارهای حومه ای، توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمایت از تولید داخل برای ساخت واگن را برنامه‌های مهم به منظور توسعه حمل و نقل باری و مسافری و انتقال آن از جاده به ریل نام برد.

کاهش ۷ برابری مصرف سوخت

 رسولی، مزیت‌های راه‌آهن را بیشمار دانست اما مهم‌ترین مزیت آن را مصرف سوخت کمتر نسبت به جاده نام برد. به‌گفته رسولی، مصرف سوخت در راه‌آهن یک هفتم جاده است به همین دلیل توسعه راه‌آهن برای همه کشورها اهمیت بالایی دارد اما در کشور ما به‌خاطر قیمت پایین سوخت این مزیت مهم نتوانسته خودش را نشان دهد.

وی کاهش آلودگی زیست محیطی به ویژه در محدوده کلانشهرها را مزیت مهم دیگر راه‌آهن عنوان کرد و افزود: روزانه ۶۰۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف و حومه وارد تهران می‌شود که توسعه خطوط حومه ای نقش مهمی در کاهش این ترددها به تهران خواهد داشت.

ساخت خطوط جدید

مدیرعامل راه‌آهن تشکیل شرکت قطارهای حومه ای زیر نظر شرکت راه‌آهن را تا پایان امسال برنامه مهمی برای سرعت بخشیدن به گسترش خطوط حومه ای اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سازمان مستقلی که متولی قطارهای حومه ای باشد نداریم.

وی در خصوص افزایش خطوط ریلی حومه ای گفت: در اطراف تهران برای مسیر تهران -پیشوا -گرمسار و مسیر تهران – قزوین- زنجان، خطوط سوم و چهارم احداث شده که حداکثر تا شهریور سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. زیرساخت‌های قطار حومه‌ای اطراف تهران تکمیل است و تلاش می‌کنیم تعداد واگن‌ها را افزایش دهیم تا ظرفیت جابه‌جایی مسافر بیشتر شود.

رسولی افزود: مزیت استفاده از قطارهای حومه‌ای قیمت کم بلیت آن است طوری که در حال حاضر قیمت بلیت قطار تهران- قم ۴ هزار تومان و تهران- پیشوا ۱۵۰۰ تومان است.ما در سایر شهرها هم به مسئولان اعلام کرده‌ایم هر مسیری تقاضای حومه ای دارد برای راه‌اندازی آن درخواست ارائه دهند.

۳۰ ثانیه تأخیر در حرکت

متوسط تأخیر حرکت قطار از مبدأ ۳۰ ثانیه است. مدیرعامل راه‌آهن این عدد را در مقایسه با تأخیرهای سایر انواع حمل و نقل ناچیز دانست و گفت: متوسط تأخیر رسیدن به مقصد نیز بین ۲۳ تا ۳۴ دقیقه است. وی با اشاره به این زمان‌های اندک گفت: برنامه ما این است که سالن‌های ایستگاه‌های راه‌آهن را به مراکز خرید، مراکزی برای توسعه مشاغل خانگی و حتی مراکز هنری مانند برگزاری نمایشگاه‌های  نقاشی مجهز کنیم چون زمان ماندن مسافران در ایستگاه‌ها اندک است و نیازی نیست تمام سالن را مجهز به صندلی کنیم بلکه می‌توانیم سالن‌ها را برای مسافران جذاب کنیم.

افزایش حمل بار و مسافر با کشورهای همسایه

مدیرعامل راه‌آهن توسعه کریدورهای ترانزیتی و افزایش صادرات و واردات با کشورهای همسایه را برنامه راه‌آهن نام برد و گفت: به این منظور تفاهمنامه‌هایی با کشورهای همسایه امضا شده است. راه‌اندازی قطار تهران – وان و حرکت نخستین قطار از تهران به آنکارا که امروز انجام می‌گیرد در راستای همین تفاهمنامه‌ها است. همچنین مسیر گردشگری بین ایران و ترکیه بزودی راه‌اندازی می‌شود.

به‌گفته رسولی، اصلاح تعرفه‌ها و تعدیل قیمت‌ها برای افزایش جذابیت حمل بار از طریق راه‌آهن ایران یکی دیگر از برنامه‌های گسترش ترانزیت ریلی در کشور است.

۹۶ میلیارد تومان بودجه برای واگن‌سازی داخلی

امضای قراردادی با عاملیت بانک ایران-ونزوئلا برای حمایت از واگن‌سازی داخلی یکی از برنامه‌های حمایتی از تولید داخلی است که رسولی با اشاره به آن گفت: برای ساخت انواع واگن‌ها در داخل تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال ۹۷ به امضا رسید تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت انواع واگن‌ها در داخل شود. ۴۰ درصد تأمین این اعتبار برعهده سازمان برنامه، ۴۰ درصد بانک عامل و ۲۰ درصد نیز بر عهده متقاضیان خرید واگن است که فروردین امسال سازمان برنامه و بودجه ۹۶ میلیارد تومان از مرحله اول تعهد خود را تخصیص داد. نظام بانکی هم پذیرفته که سهم خود را بزودی بپردازد. به‌گفته رسولی در ۴ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ورود ناوگان جدید تولید داخلی به شبکه ریلی ۶۴ درصد رشد داشته است. همچنین ۱۷۲ دستگاه واگنی که در این مدت وارد شبکه ریلی شده به‌طور ۱۰۰ درصد مربوط به تولید داخلی است.

برنامه‌های آینده

اتصال ۴ مرکز استان به شبکه سراسری از اقدامات مهم دولت در گسترش راه‌آهن است که به گفته مدیرعامل راه‌آهن، استان پنجم نیز بزودی از مسیر جدیدی به شبکه سراسری وصل خواهد شد. توسعه کریدورهای ترانزیتی شلمچه – بصره، ایران به ترکیه از مسیر جدید و خاف – هرات خطوطی هستند که به گفته رسولی در دست ساخت یا بهره‌برداری قرار دارند تا به این ترتیب شاهد افزایش حمل‌و‌نقل ترانزیتی از کشور باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    بنده از خوندن اخبار حمل و نقلی دارم سرگیجه میگیرم. مطابق این اخبار هم قراره آزاد راه تهران شمال افتتاح بشه هم آزاد راه قزوین رشت تکمیل بشه ، هم ایستگاه راه آهن همدان به پایانه منتقل بشه و هم ساخت ریل چابهار- زاهدان ، هم خرید هواپیمای دست دوم ، هم آزاد راه همت - کرج و هم ریل شلمچه - بصره و هم ریل میانه - تبریز تمون بشه ، هم پل خلیج فارس ساخته بشه و هم مسیر های ریلی جدید در حومه تهران ایجاد بشه و هم . . . .
    یعنی واقعا این همه بودجه و اعتبار در دست وزارت راه بوده و ما خبر نداشتیم؟ ولی بالا غیرتا به جناب وزیر و معاونانشون التماس میکنم که حداقل یک ده رو آباد بفرمایند که بهتر از صد تا ده نیمه اباد هست. همه رو که نمیشه راضی کرد.