| کد خبر: 191556 |

◄ راه‌آهن سرخس زاهدان موازی با راه‌آهن سرخس بافق نیست

خط راه‌آهن بافق به سمت مرکز کشور می‌رود و بافق بیش از 500 کیلومتر با مرزهای شرقی فاصله دارد.

تین نیوز

اگرچه برخی دیدگاه‌های کارشناسی در مورد ساخت راه‌آهن زاهدان-سرخس بر این موضوع تاکید دارد که بین زاهدان و سرخس ارتباط ریلی برقرار است و زاهدان از طریق بم و کرمان و بافق و طبس و تربت حیدریه و کاشمر به سرخس اتصال ریلی داشته و احداث خطی به موازات این مسیر توجیه ندارد اما برخی کارشناسان نیز معتقدند «راه‌آهن سرخس-زاهدان موازی با راه‌آهن سرخس‌-بافق نیست».

یکی از کاربران تین نیوز در پاسخ به اظهارات یک کارشناس که معتقد است «هم اکنون خطوط ترانزیتی مهمی از جمله رشت-آستارا، رشت-انزلی، خرمشهر-شلمچه، خواف-هرات و چابهار-زاهدان به‌دلیل کمبود بودجه نیمه‌کاره هستند و تمام کردن یک تَک خطه نیمه‌کاره از ایجاد ریل جدید به موازات ریلی که هم اکنون کار می‌کند واجب‌تر است» در بخش نظرات این شبکه خبری نوشت: راه‌آهن سرخس-زاهدان موازی با راه‌آهن سرخس-بافق نیست.

بیشتر بخوانید: سوءتفاهم بزرگ در توجیه ساخت راه‌آهن زاهدان-سرخس

این کاربر تین نیوز ادامه داد: خط آهن بافق به سمت مرکز کشور می‌رود و بافق بیش از 500 کیلومتر با مرزهای شرقی فاصله دارد.

وی افزود: یکی از دلایل سرمایه‌گذاری هند در چابهار، رسیدن به بازارهای آسیای میانه است و در صورت عدم ساخت این خط ریلی، هندی‌ها باید بار خود را به چابهار و پس از آن به زاهدان و سپس به مرکز کشور و بعد به سرخس بفرستند که این  300 کیلومتر مسافت اضافه، هزینه زیادی برای انتقال بار به آنها تحمیل خواهد کرد.

او با تاکید بر این‌که کارکرد خط بافق-سرخس مربوط به بندرعباس و ترانزیت از بندر شهید رجایی است که پرترافیک هم هست، گفت: موضوع مهم دیگر در ساخت راه‌آهن زاهدان-سرخس، بحث توسعه خراسان جنوبی و به تبع آن، کل کشور است.

این کاربر اضافه کرد: خراسان جنوبی پتانسیل بالایی در بخش معدنی و همین طور کشاورزی دارد و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید ماشین آلات و تجهیزات وسائل نقلیه موتوری، محصولات فلزی، تجهیزات حمل‌و‌نقل، محصولات لاستیک و پلاستیک، کاغذ و محصولات کاغذی، ابزار پزشکی اپتیکی، چوب و محصولات چوبی، منسوجات، مبلمان، صنایع غذایی، صنایع دستی و ... در این منطقه وجود دارد؛ آیا این منطقه برای توسعه و صادرات نیاز به ریل ندارد؟

او راه‌آهن را کلید توسعه دانست و بیان کرد: وجود راه‌آهن موجب احداث شهرک‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و ... در مناطق مختلف شده و آنجا را به منطقه‌ای جذاب برای ورود بخش خصوصی تبدیل می‌کند و در شرق کشور نیز به دلیل وجود پتانسیل‌های موجود، این توسعه و اشتغال‌زایی اولاً جلوی مهاجرت را می‌گیرد و ثانیاً جمعیت ساکن در این مناطق را افزایش خواهد داد.

این کاربر تین نیوز گفت: اگر آب هم به این مناطق برسد بعد از چند سال رشد جمعیتی این مناطق چند برابر شده و وضعیت تراکم جمعیتی شرق بهبود خواهد یافت و این یعنی افزایش امنیت؛ چرا که جمعیت زیاد جزو مولفه‌های تعریف یک کشور قدرتمند است.

وی افزود: تمام این موضوعات نشان می‌دهد کشور به آزادراه شرق، راه‌آهن شرق (چابهار-زاهدان- سرخس) و رساندن آب به این مناطق نیاز دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    سلام
    بایدباضمانت وجلب اطمینان مردم وجذب سرمایه های راکد وسرگردان وغیرمولد بسمت کارهای زیربنایی افتصادکشوررادگردان کردمتاسفانه بی اعتمادی وخسارت های معنوی نمیتوانسرمایه ای جذب کرد وکاراساسی پالایشگاه وپتروشیمی وراه آهن احداث کرد