| کد خبر: 186278 |

◄ سوءتفاهم بزرگ در توجیه ساخت راه‌آهن زاهدان-سرخس

احساس مسئولیت در برابر هزینه کردن بهینه بودجه‌های ریلی به هیچ وجه اجازه احداث ریل در مسیر زاهدان-سرخس را نمی‌دهد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است احداث خط ریلی و راه‌آهن در یک منطقه نمی‌تواند تضمین کننده امنیت آن منطقه باشد.

به گزارش تین‌نیوز،  سعید قصابیان با بیان این مطلب گفت: مدتی است نگرانی‌های امنیتی در مرز پاکستان تشدید و تعدادی از سربازان ایرانی در اسارت گروه‌های شبه نظامی در پاکستان بوده و تعدادی از سربازان پاکستان نیز مورد حمله قرار گرفتند. نخست وزیر پاکستان پس از مدت‌ها بی‌توجهی به اعتراض‌های ایران احساس خطر کرد و برای حل مشکل آستین بالا زد و راهی ایران شد.

او در گفت‌وگو با تین‌نیوز،  اظهار کرد: این موضوع یادآوری می‌کند که تأمین امنیت در مرز نیازمند سلسله‌ای از تصمیم ها و اقدامات سیاسی و امنیتی و نظامی و به‌خصوص اراده سیاسی دول ذی‌نفع است و این استدلال که بردن راه آهن به یک منطقه تضمین کننده  امنیت آنجا میتواند باشد، درست نیست.

وی در توضیح این مطلب افزود: برخی برای توجیه احداث راه‌آهن بین زاهدان و سرخس به این استدلال متوسل شده‌اند که راه‌آهن مذکور می‌تواند امنیت را به شرق کشور بیاورد.

او ادامه داد: این درحالی است که هم اکنون بین زاهدان و سرخس ارتباط ریلی بر قرار است و زاهدان از طریق بم و کرمان و بافق و طبس و تربت حیدریه و کاشمر به سرخس اتصال ریلی دارد و احداث خطی به موازات این مسیر به هیچ وجه توجیه ندارد و ضایع کردن سرمایه ملی است.

این کارشناس تاکید کرد: هم اکنون خطوط ترانزیتی مهمی از جمله رشت-آستارا، رشت-انزلی، خرمشهر-شلمچه، خواف-هرات و چابهار-زاهدان به‌دلیل کمبود بودجه نیمه‌کاره هستند و تمام کردن یک تَک خطه نیمه‌کاره از ایجاد ریل جدید به موازات ریلی که هم اکنون کار می‌کند واجب‌تر است.

به گفته وی در حال حاضر از بخش کوچکی از ظرفیت خط ریلی شرق استفاده می‌شود و تا حد اشباع ظرفیت، فاصله زیادی دارد.

او خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که راه‌آهن محصول و پیامد امنیت بوده و نه موجد آن و ایجاد امنیت بر احداث راه و جاده و ریل مقدم است و اگر نتوانیم امنیت را در مرز شرقی تامین کنیم حتی راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز امکان بهره‌برداری نخواهد داشت.

به گزارش تین‌نیوز، وی افزود: راه‌آهن چابهار-زاهدان راه‌آهنی است که چشم امید زیادی به آن داریم و حلقه‌ای از کریدور شمال-جنوب برای اتصال روسیه و اسکاندیناوی به هند بوده و امکان اتصال ریلی هند به افغانستان را فراهم خواهد کرد و امید داریم که از طریق آن، در شرق کشور رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کنیم.

قصابیان با تاکید بر این‌که بدون این خط ریلی چابهار-زاهدان، پروژه بندر چابهار تا حدود زیادی ابتر خواهد شد و در اهمیت پروژه چابهار برای هند و دیگران همین بس که از تحریم‌ها معاف شده است، اظهار کرد: احساس مسئولیت در برابر هزینه کردن بهینه بودجه‌های ریلی به هیچ وجه اجازه احداث ریل در مسیر زاهدان-سرخس را نمی‌دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 1 0

    ایشون نظرشون رو گفتن البته بدون استدلال مشخص و قابل قبول!
    نه استنادی، نه مطالعات تطبیقی و نه ...

  • میثم 0 0

    خط آهن چابهار ـ سرخس از دو قطعه تشکیا شده که قطعه اول آن چابهار به زاهدان هست که طبیعتا بخاطر پوشش شاخه غربی و شرقی کریدور شمال جنوب اولویت بالاتر نسبت به قطعه دوم آن یعنی زاهدان به سرخس دارد.
    اینکه بگیم زاهدان به سرخس از مسیر کرمان وصل هست و ساخت زاهدان ـ بیرجندـ سرخس موازی کاری و اسراف بیت المال است حرف دقیقی نیست چراکه اساسا محور بافق سرخس جزئی از محور بندرعباس پر ترافیک بندر عباس سرخس بوده و کارکرد آن مربوط به عملیات بندری بندر عباس است.
    مثل این است که بگوییم اتصال بافق به سرخس اشتباه بوده چراکه بندر عباس از مسیر بافق ـ تهران به سرخس وصل بوده و این مسیر موازی آن ساخته شده است. و یا اینکه بگوییم بندرعباس به سرخس وصل بوده و اصلا ساخت بندر چابهار و اتصال آن به شبکه ریلی موازی کاری بوده است.
    نکته دوم اینست که امنیت و اقتصاد هر دو علت و معلول یک دیگر هستند. به عبارت دیگر امنیت وقتی حاصل می شود که اقتصاد، جمعیت و توسعه ایجاد شود. وقتی اقتصاد مولد در شرق کشور شکل گیرد، طبیعتا مهاجرت معکوس ایجاد شده و مناطق شرقی که وسعت زیادی دارند با پوشش جمعیت بیشتری همراه خواهند شد و این خود دلیلی است که مردم ساکن در آن خطه برای حفظ شرایط اقتصادی خود امنیت منطقه را تامین کنند و بدین ترتیب زمینه حضور اشرار دشوار خواهد شد. برای ایجاد رونق اقتصادی در شرق کشور یکی از مهمترین ارکان زیرساخت حمل و نقلی است که مصداق آن را می توان در راه آهن چابهار سرخس یافت

  • ناشناس 1 0

    1 . راه آهن سرخس زاهدان موازی با راه آهن سرخس بافق نیست خط بافق به سمت مرکز کشور می ره و بافق بیش از 500 کیلومتر با مرزهای شرقی فاصله داره کارشناسانی که اعتقاد دارند این خطوط موازی هستند فقط یک بار نقشه کشور را باز کنند و ببینند بافق کجای کشور قرار گرفته 2 . یکی از دلایل سرمایه گذاری هند در چابهار ، رسیدن به بازارهای آسیای میانس می خوایم به هند بگیم بارتو بیار چابهار بعد از زاهدان می فرستیم به مرکز کشورمان و بعد با یک دور شمسی قمری دیگر به سرخس می فرستیم ؟! می دانید بیش از 300 کیلومتر مسافت اضافه چقدر هزینه اضافی برای انتقال بار تحمیل می کند ؟! همین خط خواف هراتی که نام بردید بعد از افتتاحش ، بار افغانستان از این خط به بافق بره و از اونجا به زاهدان و چابهار ؟! افغانستان از افزایش هزینه های ترانزیت استقبال خواهد کرد ؟ مشکل شما اینه که نمی دانید بافق کجاست 3 . کارکرد خط بافق سرخس مربوط به بندرعباس و ترانزیت از بندر شهید رجایی می شه که پرترافیک هم هست 4 . بحث توسعه خود خراسان جنوبی و به طبع آن کشور ، خراسان جنوبی پتانسیل بالایی در بخش معدنی داره همین طور کشاورزی ، کارخانه ها و کارگاه های تولید ماشین آلات و تجهیزات ، وسائل نقلیه موتوری ، محصولات فلزی ، تجهیزات حمل و نقل ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، کاغذ و محصولات کاغذی ، ابزار پزشکی اپتیکی ، چوب و محصولات چوبی ، منسوجات ، مبلمان ، صنایع غذایی ، صنایع دستی و ... در این منطقه برقراره آیا این منطقه برای توسعه و صادرات نیاز به ریل نداره ؟! 5 . راه آهن کلید توسعس به هر منطقه ایی بره باعث احداث شهرک های صنعتی ، تولیدی ، خدماتی و ... در کنارش می شه منطقه مرده را به منطقه جذاب برای ورود بخش خصوصی تبدیل می کنه حال که شرق کشور کلی پتانسیل داره این توسعه و اشتغال زایی اولا جلوی مهاجرت ها را خواهد گرفت دوما جمعیت ساکن در این مناطق را افزایش خواهد داد چون نیروی کار از سایر مناطق هم ورود خواهد کرد و کم کم خانواده ها ساکن خواهند شد هم جمعیت شهرها و شهرستان های این مناطق بالاتر خواهد رفت هم شهرهای جدیدی احداث خواهد شد اگر آب هم به این مناطق برسد که رشد جمعیتی این مناطق چند برابر می شه بعد از چند سال ، وضعیت تراکم جمعیتی شرق بهبود خواهد یافت و حالا یک جمعیت خوب پشت مرزهایمان داریم این یعنی افزایش امنیت و اگر درست و بابرنامه جلو بریم و تراکم شرق و مرکز کشور را درست کنیم حتی طی چند دهه آتی می توانیم به جمعیت 200 میلیون نفری هم برسیم یعنی افزایش چند برابری قدرت اقتصادی و نظامی کشور ، جمعیت زیاد جز مولفه های تعریف یک کشور قدرتمنده به چنین جمعیتی برسیم رفتارهای پاکستان هم کاملا عوض خواهد شد ، ما حتما به آزادراه شرق ، راه آهن شرق (چابهار زاهدان سرخس) و رساندن آب به این مناطق نیاز داریم .

  • حامد 0 0

    ما نباید به امریکا ومتحدش هند اعتماد کنیم انها برای ایجاد دشمنی بین ایران وپاکستان بندر چابهار را از تحریم معاف کردند.