◄ سوءتفاهم بزرگ در توجیه ساخت راهآهن زاهدان-سرخس
احساس مسئولیت در برابر هزینه کردن بهینه بودجههای ریلی به هیچ وجه اجازه احداث ریل در مسیر زاهدان-سرخس را نمیدهد.
یک کارشناس حملونقل معتقد است احداث خط ریلی و راهآهن در یک منطقه نمیتواند تضمین کننده امنیت آن منطقه باشد.
به گزارش تیننیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب گفت: مدتی است نگرانیهای امنیتی در مرز پاکستان تشدید و تعدادی از سربازان ایرانی در اسارت گروههای شبه نظامی در پاکستان بوده و تعدادی از سربازان پاکستان نیز مورد حمله قرار گرفتند. نخست وزیر پاکستان پس از مدتها بیتوجهی به اعتراضهای ایران احساس خطر کرد و برای حل مشکل آستین بالا زد و راهی ایران شد.
او در گفتوگو با تیننیوز، اظهار کرد: این موضوع یادآوری میکند که تأمین امنیت در مرز نیازمند سلسلهای از تصمیم ها و اقدامات سیاسی و امنیتی و نظامی و بهخصوص اراده سیاسی دول ذینفع است و این استدلال که بردن راه آهن به یک منطقه تضمین کننده امنیت آنجا میتواند باشد، درست نیست.
وی در توضیح این مطلب افزود: برخی برای توجیه احداث راهآهن بین زاهدان و سرخس به این استدلال متوسل شدهاند که راهآهن مذکور میتواند امنیت را به شرق کشور بیاورد.
او ادامه داد: این درحالی است که هم اکنون بین زاهدان و سرخس ارتباط ریلی بر قرار است و زاهدان از طریق بم و کرمان و بافق و طبس و تربت حیدریه و کاشمر به سرخس اتصال ریلی دارد و احداث خطی به موازات این مسیر به هیچ وجه توجیه ندارد و ضایع کردن سرمایه ملی است.
این کارشناس تاکید کرد: هم اکنون خطوط ترانزیتی مهمی از جمله رشت-آستارا، رشت-انزلی، خرمشهر-شلمچه، خواف-هرات و چابهار-زاهدان بهدلیل کمبود بودجه نیمهکاره هستند و تمام کردن یک تَک خطه نیمهکاره از ایجاد ریل جدید به موازات ریلی که هم اکنون کار میکند واجبتر است.
به گفته وی در حال حاضر از بخش کوچکی از ظرفیت خط ریلی شرق استفاده میشود و تا حد اشباع ظرفیت، فاصله زیادی دارد.
او خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که راهآهن محصول و پیامد امنیت بوده و نه موجد آن و ایجاد امنیت بر احداث راه و جاده و ریل مقدم است و اگر نتوانیم امنیت را در مرز شرقی تامین کنیم حتی راهآهن چابهار-زاهدان نیز امکان بهرهبرداری نخواهد داشت.
به گزارش تیننیوز، وی افزود: راهآهن چابهار-زاهدان راهآهنی است که چشم امید زیادی به آن داریم و حلقهای از کریدور شمال-جنوب برای اتصال روسیه و اسکاندیناوی به هند بوده و امکان اتصال ریلی هند به افغانستان را فراهم خواهد کرد و امید داریم که از طریق آن، در شرق کشور رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کنیم.
قصابیان با تاکید بر اینکه بدون این خط ریلی چابهار-زاهدان، پروژه بندر چابهار تا حدود زیادی ابتر خواهد شد و در اهمیت پروژه چابهار برای هند و دیگران همین بس که از تحریمها معاف شده است، اظهار کرد: احساس مسئولیت در برابر هزینه کردن بهینه بودجههای ریلی به هیچ وجه اجازه احداث ریل در مسیر زاهدان-سرخس را نمیدهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.