| کد خبر: 167319 |

◄ شوک حذف ۳۹۷ واگن از چرخه سیر؛ 2500 نفر بیکار و 40 قطار از رده خارج می‌شوند

پیش‌بینی ما این است که با از رده خارج کردن ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری، 1700 نفر مستقیم و 800 نفر غیرمستقیم بیکار شوند و حداقل 40 قطار از گردونه سیر خارج شود.

تین نیوز

معاون امور ناوگان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته گفته است: با توجه به حساسیت بیشتر واگن‌های مسافری و جهت ایجاد ایمنی و رفاه بیشتر برای مسافران، برنامه از رده خارج کردن واگن‌های مسافری با سن بالا از سال ۱۳۹۴ در دستور کار این معاونت قرار گرفته و تا انتهای سال ۱۳۹۶، تعداد ۶۱۵ دستگاه واگن مسافری با عمر بالا از رده خارج شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مجتبی تفقدی نتیجه اعمال چنین اصلاحاتی را کاهش سن متوسط واگن‌های مسافری تا حدود ۱۰ سال دانسته و افزوده است: طبق برنامه پایان تیرماه ۱۳۹۷ حداکثر ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری از رده خارج می‌شود که بر این اساس در انتهای سال ۱۳۹۷، متوسط عمر واگن‌های مسافری در گردش به ۲۰.۳۳ سال خواهد رسید.

محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا درباره اثرات چنین اقدامی به خبرنگار ما گفت: این کار، مصداق وارد آوردن شوک به بخش مسافری است، چراکه با این اقدام واگن‌هایی که هنوز توان خدمت دارند، حذف می‌شوند.

رجبی همچنین خبر داد که دراین‌باره با مدیران راه‌آهن صحبت کرده است و  ادامه داد: ما به‌ هر حال برای این موضوع بسیار نگرانیم و دغدغه‌هایی که راه‌آهن مطرح کرده مورد پذیرش ما نیست. چراکه این واگن‌ها به‌هیچ‌وجه و برخلاف ادعایی که راه‌آهن دارد مشکل ایمنی ندارند و دوره‌های تعمیرات و نگهداری‌شان را زیر نظر کارشناسان راه‌آهن گذرانده‌اند.

رجبی افزود: بعضی از مسائلی که در مورد تعویض قطعات و امور اصلاحی و... هم مطرح است، قابل ارزیابی است. چراکه تعدادی در حدود 25 یا 26 دستگاه از این 397 عدد واگن، همین‌هایی هستند که می‌گویند ایمن نیستند و برای اینکه شرایط ایمنی‌شان فراهم شود باید با پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر شوند.

مدیرعامل شرکت رجا درباره به‌کار بردن لفظ واگن‌های فرسوده توسط معاون امور ناوگان راه‌آهن نیز گفت: ایشان تعبیر فرسوده را نابه‌جا به کار بردند چون این‌ واگن‌ها فرسوده نیستند و اتفاقاً برخی از برندهای معروف آنها مثل سبز و سیمرغ جزو بهترین برندهای موجود هستند و بالاترین رقم فروش بلیت را دارند.

رجبی افزود که این واگن‌ها در سال‌های دور از آلمان غربی خریداری شدند و ادامه داد: ما جزئیات استاندارد و مقرراتی که راه‌آهن وضع کرده را نمی‌دانیم و نمی‌دانیم با چه تدابیر فنی اتخاذ شده‌اند. ضمن اینکه ما در این شرایط اقتصادی منابع کافی و لازم برای رساندن این واگن‌ها به سطح کیفی خیلی خوب را هم نداریم و اصلا امکان ندارد که بتوانیم با این شرایط اقتصادی کشور 400 واگن را ظرف دو سال از رده خارج و نوسازی کنیم.

رجبی همه این‌ها را نشانه بی‌توجهی به بخش مالی شرکت‌ها و بنگاه‌داری عنوان کرد و اضافه کرد: بعضا تصمیماتی گرفته می‌شود که ما را دچار بحران می‌کند. به‌عنوان‌مثال در سال گذشته قطارهای ما را با 8 سالن پر اعزام می‌کردند و امسال می‌گویند که حداقل 10 سالن باید تکمیل شود. این عدم تقاضا در بازار را چگونه باید پاسخ داد؟

رجبی مورد دیگری را عنوان کرد و گفت: ما در آستانه پیش‌فروش بلیت‌های عید فطر، همیشه از یک ماه قبل امکان فروش بلیت را داشتیم و به‌هیچ‌وجه سابقه نداشته که مثل الان، از دو هفته قبل امکان فروش بلیت‌های‌مان را نداشته باشیم. ضمن اینکه از این نکته نیز غافل نباشیم که اقتصاد ریلی در بخش مسافری در شرایط عادی با مشکل مواجه است و با این شرایط همه مسافران متقاضی ریل را به سمت استفاده از جاده و سپس هواپیما سوق می‌دهیم. همینطور، ما برای تعطیلات عید فطر دچار این مشکل نیز هستیم که نمی‌توانیم بلیت‌های برگشت را بفروشیم در صورتی‌که مسافر برای شروع سفر به رفت‌وبرگشتش فکر می‌کند و با این اوضاع اصلاً به سمت استفاده از شبکه ریلی برای سفر نمی‌رود.

مدیرعامل شرکت رجا درباره نوسازی قطارهای مسافری نیز گفت: برنامه‌های نوسازی که عملا در طول سال‌های گذشته انجام‌گرفته بیشتر توسط شرکت‌ها بوده است. راه‌آهن برنامه مطالعاتی در این زمینه داشته اما رسما واگنی وارد کشور نکرده است. مثلا شرکت رجا 33 دستگاه واگن را با همکاری پلورسبز نوسازی کرده و یا این شرکت‌های بنیاد و جوپار بوده‌اند که توانسته‌اند تعدادی از ناوگان خود را نوسازی کنند.

محمد رجبی ضمن بیان این نکته که خرید ناوگان امری زمان‌بر است، گفت: اصلا امکان ندارد بتوان در زمان کوتاهی اراده کرد و واگن‌های نو را تحویل گرفت. مگر اینکه واگن‌های دست‌دوم وارد کنیم که با اتخاذ این تصمیمات جدید، امکان آن نیز حتما وجود نخواهد داشت.

رجبی مشکل بدنه تصمیم‌سازی راه‌آهن را اتخاذ تصمیمات یک‌سویه دانست و گفت: راه‌آهن، انجمن و شرکت‌ها را در زمان تصمیم‌گیری دخیل نمی‌کند.

این مقام مسئول همچنین درباره اقدامات تعمیر و نگهداری‌ای که شرکت‌های بخش خصوصی پیش از این انجام شده است نیز گفت: ما در 10 ماه گذشته اسناد فنی و مستندات مربوط به تقویت بنیه تعمیراتی واگن‌هایمان را ارائه کردیم و فرض‌مان نیز بر این بود که موردقبول واقع می‌شوند اما متاسفانه راه‌آهن بر اساس تصمیمات دیگری که به نظر می‌رسد اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، عمل می‌کند.

رجبی افزود: پیش‌بینی ما این است که با از رده خارج کردن ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری، هزار و 700 نفر مستقیم و 800 نفر غیرمستقیم بیکار شوند و حداقل 40 قطار از چرخه سیر خارج شود. این ناباورانه است که راه‌آهن پیش از فکر کردن به اینکه ناوگان مورد نیاز را برای مسیرهایی مثل رشت و همدان و... که انتظار است افزایش ناوگان داشته باشند تأمین کند، 35 درصد از ظرفیت موجود را هم حذف کند. ضمن اینکه به نظر ما این تغییرات نیاز به کار کارشناسانه دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • م 1 0

    زمانی که می خواستند تاکسی رانی تهران و شهر های بزرگ را نوسازی کنند دولت با قبول ارائه تسهیلات جذاب برای مالکین سازندگان خودرو، توانست نوسازی را اجرای کند
    حال سوال اینجاست که آیا راه آهن نباید در نوسازی ناوگان مسافری ریلی
    اقدام اصولی شبیه تاکسی رانی داشته باشد؟راه آهن امروز کشور فقط نقش
    رفع مسئولیت به هرقیمتی را اجرا می کند وعملا با این تصمیمات دردی را دور نمی کند انتظار مالکین وسازندگان واگن حمایت اصولی است ؟!!

  • ناشناس 1 0

    واقعا دریرابر این اقدام هیچ رده دولتی نیست واکنشی نشان دهد ؟
    این دارایی های ارزشمند طی یک تصمیم کارنشناسانه بر پایه جنگ رجا راه آهن گرفته شده است

  • ناشناس 0 0

    فقط و فقط این حذف شدن ها بر اساس از بین بردن شرکت رجا و ضعیف کردن اون صورت میگیره.مدیران رجا واقعا باید فکری به حال این اتفاق کنن چون در این وضعیت اقتصادی کشور بیکار شدن این همه ادم واقعا درد اوره.

  • ناشناس 0 0

    سلام
    تابستان در پیش است نیازمسافران به بلیط وقطارچه میشودبازارسیاه بلیط و..