| کد خبر: 161417 |

سیستم حمل‌ونقل ریلی یکی از راهکارهای کاهش تلفات

کشور ایران در سال 1394 براساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران از نظر تصادفات رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است.

تین نیوز

کشور ایران در سال 1394 براساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران از نظر تصادفات رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است.

به گزارش تین‌نیوز، از سوی دیگر میزان تلفات تصادفات جاده‌ای به‌ازای صد‌هزار نفر جمعیت در ایران در سال 95، 19.9 نفر بوده که بالاتر از متوسط اروپا (9.3) است.

این آمارها نشان‌دهنده این است که کشور ما در بحث تلفات جاده‌ای در جایگاه نامناسبی قرار دارد؛ گرچه روند تلفات در سال‌های 89 تا 95 به صورت کاهشی بوده، اما این روند لزوما به دلیل افزایش ایمنی خودرو، بهبود وضعیت راه‌ها و... نبوده و سایر عوامل اعم از قیمت بنزین، سهمیه‌بندی در مدت زمان مشخص، قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی و... بر کاهش این تلفات اثرگذار بوده است. براساس مطالعاتی که در 50 کشور جهان صورت گرفته، نتایج نشان می‌دهد که تعداد کشته‌های جاده‌ای با میزان استفاده از افراد جامعه از حمل‌ونقل ریلی رابطه عکس دارد. این به‌آن معناست که هرچه درصد بیشتری از افراد از حمل‌ونقل ریلی استفاده کنند میزان کشته‌های جاده‌ای کاهش می‌یابد.

براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته به‌ازای هر یک‌میلیارد تن/ نفر کیلومتر تعداد کشته‌های جاده‌ای به صورت میانگین برابر 45.13 نفر و تعداد کشته‌های ریلی 1.1 نفر بوده که بیانگر این است که تعداد کشته‌های جاده‌ای تقریبا 41 برابر حمل‌ونقل ریلی است. از سوی دیگر براساس آمار یونیسف هزینه‌های مرگ‌ومیر ناشی از سوانح جاده‌ای در کشور سالانه معادل بیش از پنج درصد تولید ناخالص ملی بوده، این به‌آن معناست که صرفه‌جویی تلفات حاصل از هر واحد حمل (تن و نفر کیلومتر) با سیستم ریلی معادل 520 ریال است.

همچنین با عنایت به بندهای 24 و 25 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، درباره «اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن» و «توسعه حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های بزرگ ریلی منطقه‌ای و جهانی، به‌ویژه کریدور شمال-جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار» و سهم 30 و 20 درصدی راه‌آهن از حمل بار و مسافر براساس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، شرکت راه‌آهن ج.ا.ا بر آن است که بتواند سهم خود را در کاهش تلفات جاده‌ای ایفا کند؛ از برنامه‌های اثرگذار در کاهش این تلفات می‌توان به طرح‌های افزایش ظرفیت (اعم از دوخطه‌کردن، تراک‌بندی، برقی‌سازی و...) و توسعه شبکه ریلی اشاره کرد که تا پایان سال 1400 با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، می‌توان تعداد تلفات جاده‌ای برون‌شهری کشور را به دو هزارو 400 نفر کاهش داد (به صورت میانگین در پنج سال اخیر تعداد تلفات جاده‌ای برون‌شهری در کشور 10‌هزار نفر در سال است).

بنابراین توجه ویژه به حمل‌ونقل ریلی از جمله راهکارهای دستیابی و ایفای نقش آن در کاهش تلفات حمل‌ونقل کشور بوده تا بتوان با بهره‌برداری به‌موقع از طرح‌ها و پروژه‌ها نقش کلیدی این سیستم حمل‌ونقل را نمایان کرد. در پایان لازم به یادآوری است که در کنار توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی باید عواملی اعم از رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، ایمن‌سازی خودرو‌ها و راه‌ها، قوانین و مقررات و... مورد توجه قرار گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.