| کد خبر: 159685 |

◄ تصویر ترانزیت ریلی در پایان پاییز +نمودار

مهم‌ترین دلیل در رسیدن به رکورد بالاترین تناژ بارگیری در یک روز در تاریخ راه‌آهن (۱۵۸ هزارتن)، رسیدن به‌موقع واگن خالی و بارگیری مناسب در مبادی مهم شبکه ریلی بوده است.

تین نیوز

کارشناسان حمل‌ونقل ریلی، معمولا چالش اصلی عملکرد شبکه ریلی در حوزه بار را سرعت پایین حمل‌ونقل از این طریق در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که راه‌آهن همواره مدعی بهبود عملکرد خود بوده است. شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد که این ادعا بی‌راه نیست و تلاش‌های راه‌آهن اگرچه با سرعتی نه چندان قابل قبول در حال انجام و پیگیری هستند.

معاونت سیروحرکت راه‌آهن ج.ا.ا اخیراً عملکرد مجموعه متبوع خود را در حوزه حمل بار در غالب تناژ و تن‌کیلومتر اعلام کرده است.

معاون سیروحرکت راه‌آهن در این باره گفت: عملکرد تناژ ترانزیت در آبان ماه سال‌جاری به میزان 174هزارتن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 99 هزارتن بوده، 76درصد رشد داشته است. به این ترتیب بیشترین عملکرد ماهانه ترانزیت در 8ماهه نخست سال جاری، مربوط به آبان ماه است.

داوودی ادامه داد: عملکرد تناژ محمولات وارداتی در آبان ماه سال جاری نیز به میزان 372 هزارتن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 192هزارتن بوده، رشدی 94درصدی را تجربه کرده است. بنابراین بیشترین عملکرد ماهانه واردات نیز در در 8 ماهه نخست سال جاری، مربوط به آبان ماه است.

این مقام مسئول افزود: عملکرد تناژ محمولات صادراتی در آبان‌ماه سال جاری به میزان 1000هزارتن(یک میلیون تن)  است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 981 هزارتن بوده 2درصد رشد داشته است. بر همین اساس بیشترین عملکرد ماهانه صادرات در در 8 ماهه سال جاری، مربوط به آبان ماه است.

سید مصطفی داوودی همچنین آمار عملکرد تناژ محمولات داخلی را به شرح زیر بیان کرد: عملکرد تناژ محمولات داخلی در آبان ماه سال جاری به میزان 2528 هزارتن است (2.52 میلیون تن) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 2053 هزارتن بوده، 23درصد رشد را تجربه کرده است. بنابراین بیشترین عملکرد ماهانه داخلی در در 8 ماهه نخست سال جاری، مربوط به آبان ماه است.

نمودار1

معاون سیروحرکت راه‌آهن مجموع عملکرد بارگیری در آبان ماه سال جاری را 4072 هزارتن و 2685 میلیون تن کیلومتر عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که بارگیری، 3324 هزارتن و 2270 میلیون تن‌کیلومتر بوده، به ترتیب تناژ بارگیری، 23درصد و تن کیلومتر 18درصد رشد داشته است.

بنابراین مقدمات، در تناژ بارگیری امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته، از مرز ۱۷ درصد افزایش عبور کرده‌ایم. تن‌کیلومتر هم در بازه افزایش ۱۰ تا ۱۱ درصد قرار گرفته است. خود شرکت راه‌آهن نیز در تناژ 17درصد و در تن کیلومتر 10درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

نمودار یک

طبق این همین گزارش، در دو ماه گذشته، رکورد بارگیری در راه‌آهن دو بار جابه‌جا شده است.

دلایل رشد شبکه باری ریلی

بر اساس اطلاعات موجود، مهم‌ترین دلیل در رسیدن به رکورد بالاترین تناژ بارگیری در یک روز در تاریخ راه‌آهن (۱۵۸ هزارتن)، رسیدن به‌موقع واگن خالی و بارگیری مناسب در مبادی مهم شبکه ریلی بوده است.  مهم‌ترین این مبادیِ ریلی که رشد بارگیری مدیون آن است عبارتند از: شبکه ریلی چادرملو، بندر امام و گل‌گهر. با این تفاسیر، کمترین تناژ بارگیری در طول تاریخ صنعت باریِ ریلی، از گذشته تاکنون هم ناشی از عدم بارگیری، ناشی از توقف عملیات بارگیری به دلیل تعمیرات دستگاه‌های مکانیزه بارگیری اعلام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.