◄ رفع مشکل اعلام بار و نوبت دهی کامیون داران در گرو یک تصمیم
جمعی از رانندگان کامیون استان کرمانشاه با ارسال نامه ای به تین نیوز خطاب به رئیس سازمان راهداری خواستار راه اندازی سامانه یکپارچه اعلام بار و نوبت دهی شدند؛ سامانه ای که مورد تقاضای رانندگان سراسر کشور است.

در این نامه که از سوی حق نظر(ناصر) همتی از فعالان شناخته شده صنف رانندگان کامیون کرمانشاه به این رسانه ارسال شده، آمده است؛ احتراماً، با توجه به نقش کلیدی و مسئولیت خطیر آن سازمان محترم در سیاست گذاری، هدایت و نظارت بر فرایند حمل ونقل جاده ای کالا در کشور و همچنین زحمات بی وقفه آن معاونت محترم در اجرای سیاست ها و راهبردهای کلان حمل ونقل، به استحضار می رساند: هم اکنون بیشتر از ۱۰۰ بازارگاه دارای مجوز رسمی از سازمان راهداری در حوزه حمل ونقل کالا فعالیت دارند که هر یک دارای نرم افزار اختصاصی جهت اعلام بار و نوبت دهی به رانندگان هستند.
سردرگمی رانندگان کامیون از سامانه ها و نرم افزارهای متعد
افزون بر این بازارگاه ها، شمار قابل توجهی از اپلیکیشن های غیرمجاز قابل نصب از طریق بسترهایی چون کافه بازار و همچنین گروه های تلگرامی، واتساپی و سایر شبکه های مجازی نیز در این حوزه فعال هستند. از سوی دیگر، هر یک از ۳۲ استان کشور نیز به صورت مستقل اقدام به ایجاد بسترهای نرم افزاری اعلام بار نموده اند که بعضاً فاقد هماهنگی با ضوابط و سیاست های واحد کشوری هستند و رانندگان کامیون و تریلی برای دریافت بار در هر استان می بایست نرم افزار آن استان را نصب نمایند و هزینه اشتراک و نوبت را پرداخت نمایند.
به عبارت دیگر هر راننده کامیون برای اطلاع از کلیه بارهای موجود باید 32 نرم افزار استانی و در مجموع 132 نرم افزار را در گوشی خود نصب نماید و هزینه های نوبت و عضویت را پرداخت نماید و با سردرگرمی خاصی در بین این همه نرم افزار رنگارنگ به دنبال بار باشد.این در حالی است که ما رانندگان گوشی های آنچنانی نداریم این همه نرم افزار نصب کنیم.
حق خوری از رانندگان با کمیسیون های نجومی
البته نباید از کلاهبرداران و متقلبان نیز غافل شد که تشخیص این موضوع برای رانندگان کامیون بسیار سخت است؛ عدم نظارت بر سکوهای مجازی نرم افزارها مهر تصدیق بر این موضوع است که به دلیل عدم مرجعیت واحد و نطارت سازمان راهداری، این امکان را برای افراد سودجو فراهم کرده است.
درخصوص برخی باربری های تهران که نیمی از مبلغ کرایه را با رانندگان نصف حتی از نصف بالاتر به جای کمیسیون دریافت کردند. درباره این اجحاف تماس های مکرر داشتیم و شکایت زیاد تقدیم حضور کارکنان محترم وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دادیم که همگی بی اثر بود.
آرزو به دل بودیم که جوانمردی از بین مسئولان محترم راه یا مسئولین کشور قدم در میدان بی عدالتی بگذارد و با این سود جویان بی مروت برخورد قانونی کند. اکنون این سامانه های استانی بیشتر از قبل به رانندگان کامیون ظلم می کنند.
این پراکندگی و تعدد سامانه ها، باعث بی نظمی، اتلاف وقت و هزینه و نارضایتی روزافزون رانندگان زحمت کش ناوگان حمل ونقل جاده ای گردیده است؛ به گونه ای که هر راننده ناچار است چندین و حتی ده ها اپلیکیشن نوبت دهی و اعلام بار را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و در هر یک فرآیندهای جداگانه ای از احراز هویت، پرداخت هزینه و پیگیری را طی کند! چگونه می شود و یا چه شخصی می تواند بر این تعداد نرم افزار و صحت نوبت دهی و جلوگیری از تخلفات رایج امروزی نظارت و اعمال حاکمیت نماید؟
این وضعیت، علاوه بر ایجاد سردرگمی و هزینه مضاعف، بستر بروز تخلفاتی نظیر نوبت فروشی، تبعیض، بومی گزینی، عدم شفافیت و سوءاستفاده از بسترهای مجازی را فراهم کرده و اعتماد جامعه حمل ونقل به عدالت سیستماتیک را با چالش مواجه ساخته است.
نظارت عالیه سازمان در یک سامانه یکپارچه معقول
با توجه به استقبال و رضایتمندی چشمگیر رانندگان از نرم افزار استعلام سازمان راهداری و نصب این نرم افزار توسط همه رانندگان ارائه خدمات مشاهده بارنامه، سوخت واریزی ، وضعیت راننده، مشاهده کرایه ثبت شده و کمیسیون شرکت حمل و نقل و ایجاد فضای شفاف و دسترسی راننده به اطلاعات صحیح و واقعی ثبت شده در سازمان راهداری پیشنهاد می گردد بستر مذکور به عنوان زیرساخت سامانه ی سراسری و کشوری اعلام بار و نوبت دهی توسعه یافته و با اتصال به کلیه سامانه های زیربنایی موجود، در نقش مرجع رسمی کشور در این حوزه به صورت ملی ایفای نقش نماید.
بی تردید، راه اندازی این سامانه نوبت دهی و اعلام بار یکپارچه سراسری و کشوری موجب افزایش رضایت عمومی، بهبود نظارت حاکمیتی، حذف تخلفات، توزیع عادلانه بار، و ارتقای بهره وری شبکه حمل ونقل جاده ای کشور خواهد شد؛ با توجه به اینکه این نرم افزار در اختیار خود سازمان راهداری است بومی گرایی، رانت و نوبت فروشی و تبعیض های استانی و اعمال سلیقه مدیران کل استانها و غیره مسدود می گردد.
امید است با تدبیر رئیس سازمان راهداری جناب آقای دکتر اکبری و نگاه آینده نگر مجموعه مدیریتی آن سازمان محترم، شاهد تحقق این مطالبه بحق و دیرینه ی جامعه ی شریف و پرتلاش رانندگان کامیون کشور باشیم.
انتهای پیام