| کد خبر: 261926 |

زن راننده اتوبوس جسوری که مدرک فوق لیسانس دارد؛ رویای او چیست؟

ندا رحمانی در خانواده ای که همه راننده هستند بزرگ شده و به گفته خودش «خانواده بنی هندلیم»، پدر، عمو و عموزاده ها همه راننده ماشین سنگین هستند.

تین نیوز

ندا رحمانی، تنها راننده زن ناوگان اتوبوسرانی جاده ای استان زنجان است که از سال ۹۸ فعالیت رسمی خود را به عنوان راننده اتوبوس آغاز کرده و تا امروز سفرهای مختلفی رفته که همین اواخر، سفر اربعین اش خاطره ساز شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از راهداری زنجان، رحمانی با سرسختی خود در برابر قضاوت های سطحی انگارانه برخی از مردم تلاش کرده حضورش را در جامعه روزبه روز جدی تر کند. آنچه در ادامه می آید، حاصل گفتگوی ما با این بانوی اتوبوسران است.

زنجان- مهران، زنجان- مهران تنها صدایی است که در ترمینال می پیچد، مسافری نیست، سالنی که روزهای گذشته امکان تردد در آن نبود حالا جز صدای کشیده شدن کفش های راننده بر زمین صدایی نمی شنوی.

بر روی نیمکت نشسته و عقربه های ساعت را دنبال می کنم، کمی بعد صفحه گوشی را چک می کنم تا شاید خبر از رسیدن دهد، بلند می شوم و به سمت ایستگاه همسفر می روم، پیگیر اتوبوس خانم راننده ام، اتوبوسی به رنگ نارنجی که در امتداد دیگر اتوبوس ها پارک شده است، پس از دقایقی انتظار سلام گرمش نشان از رسیدن می دهد.

مطالب مهم امروز را بخوانید:

◄ رونمایی از زیباترین ایستگاه مترو تهران؛ روزشمار 15 روزه افتتاح بکار افتاد + تصاویر

 

راهکار موثر دریافت کرایه بار؛ ارسال اظهارنامه حقوقی برای صاحب کالا + سند

-خانم رحمانی؟

- بله خودم هستم.

- (با لبخنده) منتظر بودم با خانمی درشت هیکل روبرو شوم!

- همیشه محاسبات درست از آب در نمی آید.

می خندد و مشتی وار دست می دهد.

- بله، دقیقا همینطور است.

هیجان زده می شوم و با شور و شعف می گویم: بسیار خوشحالم با بانوی جسور و پر انرژی مصاحبه می کنم.

- نظر لطف شماست.

پشت رول می نشیند و با نجابت می گوید: هستم در خدمتتان.

از او می خواهم در مورد چگونگی ورودش به این شغل بگوید: استعداد و علاقه شدیدی به رانندگی داشتم، همین علاقه باعث شد از پدرم رانندگی را یاد بگیرم. او مرا همراهی می کرد تا به این مرحله رسیدم؛ در واقع مشوق من در گرفتن گواهینامه، خانواده و پدرم بودند.

خبرهای مهم و پربازدید امروز را بخوانید:

◄ عقبگرد قیمت کامیون و تریلی و کامیونت دست دوم در بازار پائیزی + آخرین قیمت ها

 

- واکنش مردم نسبت به یک راننده زن چگونه است؟

مردم اوایل کارم هنوز نسبت به این مساله که یک زن راننده است، ذهنیت خوبی نداشتند و واکنش های بدی نشان می دادند. این واکنش ها هیچ تاثیری در من نداشت چرا که هیچ انتظاری از بقیه ندارم. در حال حاضر هم وقتی شروع به رانندگی می کنم، مسافران دچار ترس می شوند و این ترس مسافران را در گردنه ها و قسمت های صعب العبور جاده ها بیشتر حس می کنم. ولی بعد از کمترین زمان برای آن ها عادی می شود، به طور کلی برخوردها متفاوت است و باید صبور بود.

این راننده اتوبوس می افزاید: در بیشتر مواقع رفتارها محترمانه است و حتی مرا تشویق می کنند اما گاهی هم عده ای انتقاد می کنند. البته من به این حرف ها اهمیتی نداده ام و اجازه نمی دهم این صحبت ها روی تصمیمم اثر گذارد چون معتقدم زنان باید پا به پای مردان نه سایه به سایه آن ها حرکت کنند و یقین دارم رفته رفته واکنش مردم بهتر می شود.

ندا رحمانی در خانواده ای که همه راننده هستند بزرگ شده و به گفته خودش «خانواده بنی هندلیم»، پدر، عمو و عموزاده ها همه راننده ماشین سنگین هستند.

می پرسم: گواهی پایه یک را پس از چند بار آزمون دریافت کردید؟ می گوید: با علاقه و پشتکاری که داشتم تمرین هایم را به خوبی انجام می دادم و از سختی کار خسته نمی شدم. آزمون شهری را همان بار اول قبول شدم؛ آزمون تپه را پس از ۱۳ بار آزمون توانستم موفق شوم.

وی ادامه می دهد: از سال ۹۸ تاکنون با اتوبوس رانندگی می کنم هر چند بیشتر با هدف باری گواهی نامه گرفتم و دوست دارم تریلی داشته باشم ولی اینکه چطور شد سر از اینجا در آوردم، نمی دانم! ولی اینکه روزی Fh ۵۰۰ بگیرم و مسیر ایران اروپا کار کنم برایم آرزو است.

رحمانی در پاسخ به این سوال که در صورت ازدواج این اجازه را به فرزندتان می دهید که به این شغل رو آورند می گوید: مادر خوب باید به علایق فرزندانش توجه کند و من هم سعی می کنم به خواسته ها و علایق فرزندم توجه کنم همان طور که من دوست داشتم خودم زندگی را تجربه کنم و به چیزهایی که دوست دارم برسم. معتقدم فرزندم هم باید این آزادی را داشته باشد تا به آنچه می خواهد برسد. قطعا محاسن، معایب و مشکلات کار را به او می گویم و اگر به وقتش این علاقه پایدار بود، اجازه خواهم داد این شغل را انتخاب کند.

وی ادامه می دهد: من چند سال است با شرکت حمل و نقل کار می کنم و مسئولان باید وام های کم بهره برای رانندگان خودروهای سنگین پیش بینی کنند تا آن ها بتوانند برای خرید و یا شراکت در خرید خودرو سنگین اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون تصادف کرده اید، عنوان می کند: شکر خدا تاکنون اتفاق ناگواری در جاده برایم نیفتاده است و تا به حال تصادف نکرده ام و عامل تصادف هم نبوده ام.

وی درباره همکاری خانواده اش در شغل رانندگی می گوید: خانواده من نه تنها مشکلی با رانندگی من نداشته اند، بلکه همواره حمایت کرده اند و تشویق های آنها موجب پیشرفتم شده است.

- آیا درآمد پایین این شغل نسبت به زحمات آن باعث آزارتان نیست؟

نخیر من فوق لیسانس حقوق دارم اگر به موضوع درآمد فکر می کردم به راحتی می توانستم دفتر وکالت بزنم ولی به خاطر علاقه ای که به رانندگی با اتوبوس داشتم این کار را با تمام سختی هایش به جان خریدم. علاقه شدیدم به حرفه ام اجازه نمی دهد لحظه ای احسای خستگی داشته باشم.

- در بین راه اگر اتوبوس دچار مشکل شود چه می کنید؟

دست به آچارم و سعی می کنم مشکل فنی پیش آمده را حل کنم در غیر اینصورت با تماس تلفنی و مشاوره گرفتن سعی می کنم مشکل را برطرف کنم چون به عنوان یک راننده، همواره مسئولیت بالایی برای سلامت جان مسافرانم دارم.

این راننده بانو بیشتر در مسیر زنجان_سنندج و زنجان_رشت کار می کند. اخیرا او در انتقال مسافران اربعین نیز نقش به سزایی داشته و از ۲۷ مرداد، ۱۶ سرویس رفت و برگشت را به تنهایی جابه جاکرده است.

او تنها دلیل این کار را عشق و علاقه به اباعبدالله الحسین(ع) عنوان می کند و می افزاید، صحنه هایی که در این چند روز دیدم غیر قابل وصف است، هر کسی با خودش زمزمه می کرد، ذکر می گفت و صلوات می فرستاد و از شوق رسیدن به حرم به وجد می آمد و خستگی راه را نمی شناخت. گرسنگی، گرما، تشنگی، طولانی بودن راه، گرد و غبار و طوفان همه را پس می زدند و دلشان عجیب هوایی شده و دیوانه وار برای رسیدن تقلا می کردند. در یکی از این سفرها بیماری عازم بود که با ممانعت کادر درمان مقابله کرد تا خود را به کربلا برساند، دیدن همه اینها برای من، سختی رانندگی و بی خوابی ها را آسان می کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رمو 6 2

    جسارتش شهامتش دریای اراده س

    • ناشناس 3 0


      خسته نباشی خواهر عزیز ومحترم انشاالله که همیشه سلامت باشید

  • ناشناس 9 5

    زن ایرانی کمی اززنهای خارجی نداره.اگه افراطیون بیمغزبزارن

    • ناشناس 1 3

      ادبیات شما نشان میدهد بی مغز چه کسی هست.

  • فرهادمرادی 5 2

    سلام.کاشکی.من.گواهینامه پایه۱داشتم.بزرگترین آرزومه

  • جانباز 12 3

    مرحبا صد بارگ الله به شیر زن ایرانی خدا قوت

  • ایرانی 8 2

    آفرین
    شیر مادر
    و
    نان پدر
    حلالت

  • قاسم 7 2

    سلام و خدا قوت به این بانوی محترم وبزگوار امیدوارم در مسئولیتی که برعهده گرفته شغل رانندگی موفق باشد انشاالله در پناه خداوند متعال موفق باشید

  • محمدرضا 8 2

    واقعا دمت گرم خواهر گلم همیشه بدرخشی

  • عبدالوهاب سردار امغانی 10 1

    سلامت باشی

  • بی نام 9 2

    درود خدا براین شیر زن ایرانی باید اینها را تشویق کرد نه رونلدورا انشااله همیشه سالم باشی شیر زن ایرا زمین

  • ناشناس 6 1

    احسنت درودخدا براین بانوی زحمتکش .انشاالله خداوند همیشه ودرهمه یارویاورش باشد .برای سلامتی ایشون صلوات .انشاالله همیشه خوب .خوش .موفق .پیروز.سربلند باشد

  • خ 3 0

    سلام آفرین برلی خودروهای سنگین خوبه ی جاده جدادبا همه امکانات لازم در کل کشور برلی همه مسیرها درنزدیکترین حالت به مکان‌ها با مشورت خود رانندگان ایحاد شه وهمحوره بهشون توجه ورسیدکی بشه که انسانیت به تنهایی خودش ی دین هست که شایددطرفداران زیادم نداره

  • محمدرضا 6 0

    درود بر خواهر با جنم و با غیرت ما خدا پشت پناهت 🤲

  • علیرضاازشوشتر 9 1

    آفرین براین خانم نمونه وسختکوش وباحجاب که نشاندادزن هم می‌تواند درسختیهادرکنارمردان باشد مسولان محترم باید با زنان جامعه ما بیشتر بها بدهند وخواسته های آنها رابرآورده کنند وقتی ایشان نیزبا وام کم بهره دارد چراکمکش نکنیم عزیزانی که سواراتوبوس ایشان می‌شوند اطمینان خاطر حاصل کنند وبی جا انتقاد مشوق وحامیان این گونه خانم ها باشند انشاالله همیشه سالم وزندگی موفقیت آمیز وبی خطر

  • جهانبخش 4 0

    آفرین خانم دلاور

  • رضا 4 0

    سلام به خواهرجسوروفداکاروشجاع امیدوارم روزبه روزموفق ترباشی دراین حرفه وماشین تریلی f500برسی

  • ناشناس 3 0

    احسنت خانم محترم احسنت به توانایی شما چون کار سختی را دنبال میکنید خدا قوت

  • رها 4 0

    آفرین بر شما بانوی اصیلو باغیرت ایرانی
    به وجود شما افتخار میکنیم

  • محمد حسین سلگی 4 0

    خواهرم شیر مادر حلالت ونانی که پدرت انگشت برچشمانش گذاشته تافرزندی پرتلاش تربیت کرده است

  • عباس 4 0

    خیلی خوشحال شدم از اراده و پشتکار خواهر با شخصیت و ایرانی با عزت نفس در تمام مراحل زندگی موفق و مؤید باشید همچنین خانواده که مشوق در کاری بودند که دوست داشتید خدا حافظتان انشاء..

  • محمد 5 1

    عالیه آفرین به این پشتکار ۱۳ سال برای آزمون تپه استقامت کرد .فک کنم افسره اول میترسیده قبولی ایشان را امضا کنه .بعد بهش اجازه دادند وگفتند امضا کن مشکلی نیست ..وگرنه ۱۳ سال یه جورائی بعیده

    • ناشناس 0 0

      13 بار نه 13 سال

  • ناشناس 3 0

    احسنت شیرزن ایران خسته نباشی دلاورزند بادایران موفق باشی❤

  • محمد صفوی 4 0

    عالی بود شهامت زن ایرانی برکسی پوشیده نیست شما خانم تحصیل کرده این شغل شریف را آگاهانه انتخاب کرده اید به شهامت شما تبریک گفته انشاالله موفق باشید

  • قلی 3 0

    ماشالله خداخیرت بده

  • ناشناس 3 0

    زنده باد بر این زن جسور انشاالله همیشه موفق باشی

  • ناشناس 2 0

    بنده خدا بیکار بوده که آمده جاده خودت میگی فوق لیسانس همه اینجوری هستند

  • علی اسلامی 4 0

    باسلام و درود فراوان به زنان زحمتکش سرزمینم انسانهایی که از نسل‌کوروش کبیر‌ هستند خسته نباشید دستمریزاد و خداقوت بهشون میگم و افسوس که بعضا جایگاه اصلی خود را در اجتماع ندارند و افسوس که مسولین ما
    جایگاه‌ انسانی واسه هیچ ایرانی نگذاشته اند امید وارم زنان ما به زودی جایگاه اصلی خود را بدست بیارند امروز زنان ما خیلی در جامعه مظلوم قرار گرفته اند و بعضا نگاه دیگری بعضی افراد به اونها دارند و واقعا سخت است برای زنانی که بخواهند در اینجور مشاغل فعالیت کنند و در واقع از سر غیرت و بزرگی و مناعت طبع شون است که بعضا در این مشاغل پا به عرصه ی تلاس و کوشش میگذارن خداوند نگه دار همه ی انسانهای حلال کار و بزرگ‌ باشه

  • برقکار 3 0

    درودبرشما خواهربزرگوار انشالله بااتوبوست بری کربلا

  • محسن متقین 2 3

    با سلام
    با توجه به ادعای تحصیل ایشان در کارشناسی ارشد حقوق می‌بایستی نظر ایشان را به مفاد ماده ۷۵ قانون کار جلب کرد .

    طبق ماده 75 قانون کار انجام کارهای خطرناک، سخت و زیان‌آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن ممنوع است.

    شغل رانندگی وسایط نقلیه سنگین جاده ای از گروه بند الف ماده ۷۵ (کارهایی که ذاتا سخت وزیان آور هستند ) می‌باشد .اگر ایشان مالک اتوبوس نیستند(بنا به اظهار خودشان دراین مصاحبه) می‌بایستی کارگر دارای کارفرما و مشمول قانون کار باشند که متاسفانه بر خلاف قانون وطلق عرف جاری بکار گیری رانندگان جاده ای کارفرما ها ایشان را به صرف داشتن کارت هوشمند رانندگی خویش فرما تلقی نموده و حق بیمه ایشان با استفاده از کمک دولت توسط خودشان پرداخت میشود .
    البته رانندگی در خطوط بین آلمللی بحث جداگانه ای دارد که امیدوارم هرچه زودتر ایشان به رویاهایشان دست یابند .
    البته در کارهای سخت وزیان آور دو استثناء هم وجود دارد از جمله پرستاری و خبرنگاری که خانمها در این دو شغل اشتغال دارند .

  • ناشناس 2 1

    سلام وخسته نباشیدخدمت این خواهر گلم خسته باشی ایول

  • ناشناس 2 2

    بسیار عالی. موفق باشی اما کاش در کنار این شغل کار حقوقی هم انجام دهی

  • حسین 5 2

    دروود اسکادران دروود سلطان ادب و معرفت دروود برشما و خانواده محترمتان که اینگونه به شغل با شرافت رانندگی نگاه میکنید
    بنده حقیر هم راننده کامیون هستم و به شغلم افتخار میکنم

  • مسعود ارخی 4 1

    خواهرم ندا رحمانی موفقیت برای شما ارزو میکنم تاشما برای سایر دختران وزنان این مملکت اسوه باشید

  • ناشناس 3 1

    دورود بر شما

  • محمد 0 2

    درود بر بانوی زحمت‌کش ایران زمین. خوب شد نرفتی قاضی یا وکیل نشدی .که جایی حق ی ناحق ‌میشد.حقالناس گردنت می ماند.خواهر راننده ام الله پشت و پناهت باشد و به آرزوی ها دلت برسی

  • ام مهند 0 1

    سلام بر خواهر رحمانی تبریک به اینهمه
    قدرت ونشاط بااینکه بنده بدلایل بدنی این،کار مردانه میدانم ولی معتقدم زنان می توانند هر کاری را بکنند بنده دبیر بودم واین شغل را با تمام کمبود وزحمنش را پذیرفتم ودوست داشتم موفق باشید وعاقبت بخیر .

  • مسعود 1 0

    انشاالله fh

  • محمد حسین 1 0

    درود بر این خانم باجرات وشجاع باپشتیبانی خدا واراده قوی موفق باشی وهمیشه سلامت وبی خطر

  • حمیدعیسی 2 0

    سلام خواهرم خسته نباشید خدا قوت آرزوی سلامتی وطن‌دوستی آرزومندم هیچ فرقی یک رانده اتوبوس ویا کامیون نداردارزوی سلامتی برایتان دارم التماس دعا موفق با شید

  • ص.م 1 0

    افرین خواهرم انشالا موفق باشی برات ارزوی سلامتی می کنم

  • ناشناس 1 0

    سلام خانم پر تلاش وزحمتکش وبا سواد . آفرین برشما شیردل ایرانی. ایکاش جوانان یاد بگیرند وبرای بدست آوردن نان حلال کوشش کنند که خدا بزرگ است وتوانا وحتما بشما کمک می‌کنند. باین زنان افتخار میکنم .

  • حمید 0 0

    یا واقعا واسه فوق لیسانس کار با درآمد ماهی 20تومن نیست یا این خانم عشق جاده هست من سرویس قبل 48ساعت نخوابیدم کجاش خوبه جاده‌های ایران خرابه باریکه شب مرگ هر لحظه حس می‌کنی ولی خب از بعضی شغل ها بهتره

  • ناشناس 1 0

    من این خانم را یکبار در عوارضی تهران دیدم واقعا دمش گرم

  • محسن 1 0

    سلام خسته نباشی خواهر انشاع الله همیشه دست حق یارت باشه وبیاری خدااف اچ۵۴۰سوار بشی

  • ناشناس 1 2

    خدا پرداخت نفقه را بر مردها واجب کرد. و از زنها سختی کار کردن بیرون از منزل را برداشت اما ما خودمان با توجیهاتی راحتی و هدیه خدا را کنار میگذاریم. تکلیف زن تحویل فرزند دانا وتوانمند و موثر به جامعه هست.
    مثل مادر خیلی از دانشمندان و اطباء معروف وبزرگ یا مادرانی که دلاور مردانی را تحویل جامعه دادند. راه رسیدن به سعادت از مسیر خودش حتما آسانتر وروان تر هست البته راه سنگلاخی و سخت هم وجود دارد.
    وجود وحضور بانوان محترم با تربیت و پرورش فرزندان باسواد و توانا و مؤدب به جامعه هست حتی گفته اند ثواب جهاد در راه خدا برای زنانی که وظایف همسر داری و پرورش صحیح فرزندان را داشته باشند هست.
    بهشت زیر پای مادران هست هم بخاطر زحمت تربیت و پرورش فرزندان صالح ومؤدب و همسر داری شایسته هست. نه بخاطر انتخاب مسیرهای نامتعارف وسخت.

  • ناشناس 4 0

    زندگی خرج داره جناب ناشناس
    درود و شرف به غیرتت بانو

  • مصطفی 2 1

    تو ایران از این شیر زن ها مثل بی مریم زیاد داریم فقط باید بهشون آزادی بدیم تا به ما درس آزادگی بدهند

  • بهنام نصیری 0 0

    باسلام بنده مالک و راننده اتوبوسم بس چرا موقعی کا راننده نداریم پلیس راه با ما به تک راننده بودنمون در مسبر مهران تبریز ممانعت میکنن ولی خانم رحمانی میگه چندین بار تنهایی رفتم