| کد خبر: 201163 |

◄ افزایش قیمت خودروهای سنگین پس از شوک بنزینی

همزمان با افزایش قیمت بنزین، خودروهای سنگین نیز با شوک قیمتی مواجه شده‌اند. برای مثال خودرو ولوو که قبل از افزایش قیمت بنزین 1 میلیارد و 750 میلیون قیمت داشت با افزایش قیمت بنزین، به 2 میلیارد و 200 تومان رسیده است

تین نیوز

یک فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای از افزایش قیمت خودروی سنگین و باری در بازار پس از شوک بنزینی سه هفته اخیر خبر داد.

به گزارش تین نیوز، ابراهیم عمارلو  گفت:همزمان با افزایش قیمت بنزین، خودروهای سنگین نیز با شوک قیمتی مواجه شده‌اند. برای مثال خودرو ولوو که قبل از افزایش قیمت بنزین 1 میلیارد و 750 میلیون قیمت داشت با افزایش قیمت بنزین،  به 2 میلیارد و 200 تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت این خودرو با احتساب یورو 13 هزار تومانی نزدیک به 1 میلیارد تومان است؛ اما این جای سوال دارد که چرا این خودرو حدود یک میلیارد تومان گرانتر است.

عمارلو گفت: گرانی بیش از 1 میلیارد تومانی خودرو های سنگین می‌تواند بر اساس سه عامل باشد. اولین عامل عدم تولید خودرو سنگین در داخل کشور است. خودرو در طول یک مدت زمانی نیاز به جایگزینی دارد. برای مثال اگر اکنون خودرو سازان ایرانی پراید و پژو 405 را تولید نکنند، برای خرید این خودروها باید نزدیک به 300 میلیون تومان هزینه شود. ولی به دلیل تولید بالای این دو خودرو توسط خودروسازان، قیمت این خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه 10 تا 20 میلیون تومان گران تر است.

وی افزود به نظر بنده عامل دوم افزایش قیمت خودروهای سنگین، انحصارهای موجود در صنعت بیمه و واردکنندگان کلان قطعات خودروهای سنگین هستند.

وی توضیح داد: 80 درصد خودروهای سنگین از بیمه بدنه استفاده می‌کنند. مبلغ بیمه بدنه خودروهای سنگین، به طور میانگین از  یک میلیون تومان ارزش خودرو از 18  تا 23 هزار تومان در نوسان است. خودرویی که قیمت کارخانه آن 1 میلیارد بوده و به 2 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، هزینه بیمه آن دو برابر می شود. زیرا زمانی که رانندگان برای دریافت خسارت به شرکت های بیمه‌ای مراجعه می کنند، شرکت های بیمه‌ای می‌گویند خودرو باید طبق قیمت روز ارزش‌گذاری بیمه شود.

عمارلو در ادامه گفت: قیمت خودروهای سنگین در نمایشگاه‌های تهران مشخص می‌شود. به نوعی یک انحصار هم اینجاست. در هیچ کدام از شهرهای دیگر ایران، خودروی سنگین، قیمت‌گذاری نمی‌شود. با افزایش قیمت خودرو توسط نمایشگاه‌های تهران، میلیاردها تومان نقدینگی وارد صنعت بیمه می شود.

عمارلو با بیان اینکه تعداد زیادی از افراد مجوز ورود خودرو را گرفته‌اند گفت: افرادی که سرمایه زیادی دارند در اقدامی مجوز ورود 2 الی سه هزار خودرو را گرفته‌اند. این افراد به دلیل توانایی که دارند  علاوه بر اینکه مجوز ورود خودرو را گرفته اند اقدام به خرید تعداد بالای خودرو در بازار داخل نیز کرده‌اند. این اقدام منجر به کاهش عرضه خودرو و افزایش قیمت می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.