| کد خبر: 162902 |

خانواده رانندگان زندانی در آستانه سفر نوروزی رئیس‌جمهور به ترکمنستان عنوان کردند:

◄ درخواست انتقال 340 راننده زندانی قربانی قاچاق کالا به ایران

ظاهراً ترکمنستان به دلایل و بهانه‌های مختلف تفاهم‌نامه انتقال مجرمین را اجرایی نمی‌کند و در این میان هوشیاری هیئت ایرانی برای توافق بر سر این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

تین نیوز

همه امید خانوادهٔ رانندگان زندانی قربانی مواد مخدر به مذاکرات هیئت ایرانی با ترکمنستان در سفر نوروزی رییس جمهوری به ترکمنستان است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز یکی از اعضای خانواده رانندگان قربانی مواد مخدر که اکنون دوران حبس خود را در ترکمنستان می‌گذراند در تماس با خبرنگار این مجموعه از عدم رسیدگی وزارت امور خارجه نسبت به اجرای توافقنامه انتقال مجرمان بین دو کشور گلایه کرد.

وی بابیان اینکه در آستانه سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به ترکمنستان هم‌زمان با آغاز تعطیلات نوروز هستیم، گفت: همه امید خانوادهٔ رانندگان زندانی قربانی مواد مخدر به مذاکرات هیئت ایرانی با طرف ترکمنستانی در این سفر است.

وی ادامه داد: ظاهراً ترکمنستان به دلایل و بهانه‌های مختلف تفاهم‌نامه انتقال مجرمین را اجرایی نمی‌کند و در این میان هوشیاری هیئت ایرانی برای توافق بر سر این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

وی به تشریح وضعیت پرونده پدر خود در ترکمنستان پرداخت و با توضیح اینکه کامیون پدر او از مبدأ مشهد به مقصد عشق‌آباد در ترکمنستان با بار دستگاه‌های بالابر مرز مشترک ایران و ترکمنستان (لطف‌آباد) را طی می‌کند و در گمرک ایران هیچ هشدار و اخطاری را نمی‌گیرد، ادامه داد: 5 کیلوگرم تریاک در جوف کالاجاسازی‌شده بوده است و پدر من هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته است و بعد از رسیدن به ترکمنستان بار را تحویل‌ گیرنده می‌دهد و هنگام برگشت به کشور در گمرک ترکمنستان دستگیر می‌شود.

او با توضیح اینکه پدرش بیش از 10 سال است که در این مسیر ترانزیتی فعالیت دارد و از قدیمی‌های صنف حمل‌ونقل محسوب می‌شود، ادامه داد: تاکنون کامیون‌های زیادی به جرم حمل قاچاق در ترکمنستان توقیف و رانندگان آن‌ها به حبس متهم شده‌اند و این کشور نمی‌خواهد بپذیرد که جرائم سازمان‌یافته است و راننده کامیون قربانی.

وی توضیح می‌دهد که با وجود اینکه فرستنده کالا مشخص است و گیرندگان کالا در گمرک ترکمنستان دستگیر شدند اما تنها با یک نقل‌قول صاحب کالا که راننده از حمل بار قاچاق خبر داشته است فرستنده آزاد و پدر من به حبس 25 ساله محکوم‌شده است.

این عضو از خانواده رانندگان قربانی قاچاق، با اشاره به سفر روحانی در سال 93 به ترکمنستان گفت: بعد از گفت‌وگوهایی که در ان سفر انجام شد طی دو مرحله 54 زندانی از بخش مواد مخدر آزاد شدند و به وطن بازگشتند اما هیچ‌کدام از رانندگان زندانی قربانی قاچاق در بین آن‌ها نبودند.

به گفتهٔ او ترکمنستان قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در زمینهٔ مواد مخدر دارد و جرم افراد آزادشده هم معمولاً به حمل یک گرم ماده مخدر می‌رسیده است. ضمن اینکه اکنون 340 راننده زندانی قربانی قاچاق در ترکمنستان هستند که خبری از انتقال آن‌ها به ایران برای گذراندن دوران حبس در کشور خودشان نیست.

وی هم‌چنین ادامه داد: به دفعات بارهای صادراتی به مقصد ترکمنستان به دلیل وجود مواد قاچاق در جوف کالای صادراتی توقیف و راننده محکوم‌شده است و از آنجایی‌که ترکمنستان یکی از سخت‌گیرترین کشورها در خصوص مواد مخدر است می‌طلبد که گمرک ایران در مرز لطف‌آباد به جدیدترین دستگاه‌های ایکس‌ری مجهز شود و نظارت ارزیاب و اپراتورها دقیق‌تر شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم نیمه فروش 0 0

    ایوای بر اسیری کز یاد رفته باشد !!!!! متاسفانه حقیقتی که دیگر کاملا بر ما خانواده های رانندگان بیگناه گرفتار در زندانهای غربت واضح و آشکار شده است این مطلب است که نه هیچ کدام از مسئولین به وضعیت عزیزانمان اهمیتی میدهند و نه پیگیری و اقدام خاصی انجام میدهند و دردناک تر آن است که مجرمین واقعی که این موادمخدر را درون بارهای صادراتی جاسازی نموده اند بدون هرگونه اقدام و بازخواست قضائی آزادانه میگردند و حتما در حال جاسازی های بعدی شان میباشند!!!!!! میبینید که مسئولین در مورد این گرفتاری و مشکل به این بزرگی برای این رانندگان بی پناه و خانواده هایشان کلا روزه سکوت گرفته اند و به فراموشی کامل سپرده اند!!!!!