| کد خبر: 161059 |

◄ چالش‌های برنامه جدید دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای

در حال حاضر اکثر کامیون‌های فرسوده فقط به میزان ۱۰تا ۱۵ درصد نسبت به کامیون‌های نسل جدید مصرف سوخت بیشتری دارند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای معتقد است برنامه‌ریزی که دولت روی موضوع صرفه‌جویی سوخت کامیون‌های فرسوده در طرح نوسازی ناوگان انجام داده است، کارشناسانه نیست. 

به گزارش تین‌نیوز، کوروش فلاحی در توضیح این مطلب به تین‌نیوز گفت:  در حال حاضر اکثر کامیون‌های فرسوده فقط به میزان ۱۰تا ۱۵ درصد نسبت به کامیون‌های نسل جدید مصرف سوخت بیشتری دارند.

وی افزود: اما در کامیون‌های نسل جدید چینی که مشمول طرح نوسازی نمی‌شوند این اختلاف مصرف وجود ندارد و حتی بر عکس هم می‌شود. 

این فعال بخش بار جاده‌ای با تاکید بر این‌که طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده در مجموع برای عملیاتی شدن  نقاط مبهمی دارد که باید بررسی و برطرف شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مبلغی که به عنوان تسهیلات در نظر گرفته شده قطعی عنوان نشده است.

به گزارش تین‌نیوز، فلاحی اظهار کرد: در مواردی بحث از ارایه ۱۰۰ میلیون و در مواردی  ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان وام مطرح شده است که اگر به طور میانگین  عدد ۱۲۵ میلیون در نظر گرفته شود مبلغ قسط ماهیانه برای متقاضیان شرکت در این طرح حدود ۲/۵ میلیون خواهد شد. 

وی  با توجه به مبلغ تقریبی یک ناوگان که 600 میلیون است و با توجه به وعده دولت در پرداخت نیمی از این وجه، گفت: اگر ۳۰۰ میلیون تومان توسط شرکت نفت از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین شود به شرطی که نرخ سوخت در این پنج سال پرداخت اقساط تسهیلات افزایش نداشته باشد قابل قبول و باصرفه خواهد بود.

این فعال بخش بار جاده‌ای خاطر نشان کرد: اما موضوع تامین آورده دولت توسط شرکت نفت است چرا که همچنان که عنوان شد حسابی که دولت روی صرفه جویی در سوخت کامیون‌های فرسوده باز کرده کارشناسانه نیست.

به گزارش تین‌نیوز، فلاحی بحث تجمیع دو کامیون فرسوده در این طرح را نیز  یکی از سختی‌ها و مشکلات کاربردی اجرای آن دانست چرا که از نظر او امکان مشارکت دو مالک کامیون در کنار یکدیگر و در قالب یک خودرو سخت خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Yousef montazeri 0 0

    سلام وعرض خسته نباشید خدمت اصحاب رسانه تین نیوز وجناب اقای فلاحی عزیز .
    تمامی فرمایشات جناب فلاحی کارشناسانه همراه با تجارب جاده ای میباشد که قطعا اگر از این نظرات در بحث ناوگان فرسوده استفاده شود قطعا چاره ساز وراهگشا میباشد .
    اما چند نکته که لازم دانستم در تکمیل فرمایشات جناب فلاحی اضافه کنم این است که .
    ۱.لازم است دولت در بحث گمرکی مربوط به واردات خودرو سواری وناوگان حمل ونقل جاده ای تفکیک قائل شوندچه در بحث واردات ناوگان به صورت مونتاژ در کارخانه مادر یا به صورت قطعات منفصله (CKD)(که توضیحات کامل در این زمینه توسط جناب نخعی ارائه شده )
    که خود همین امر موجب کاهش قیمت تمام شده ناوگان خواهد شد که دقیقا %50مشکلات حل میشود .
    ۲.مطلب بعدی در مورد هماهنگی بین چند دستگاه و وزارتخانه در دولت است که در بحث تعویض ناوگان اینها مثل قطعات پازل میباشد که اگر یک دستگاه هماهنگ با سایر دستگاهها نباشد قطعا این امر محقق نخواهد شد .
    امیدواریم که مسئولین از نظرات وطرحهای سازنده اصلیترین سازندگان صنعت حمل ونقل که اقشار مختلف رانندگان میباشند کمال استفاده را به عمل اوردند .

  • ناشناس 0 0

    ایا میشه داوطلبان تحویل داد