| کد خبر: 160938 |

◄ رانندگان زندانی قاچاق موادمخدر قربانی هستند نه متهم + سند

یکی از خانواده‌های رانندگان قربانی قاچاق کالا نسبت به نگاه برخی مسئولان در خصوص اینکه راننده متهم نهایی قاچاق کالا است شکایت کرد و گفت:راننده به‌تنهایی نمی‌تواند نقش دستگاه نظارتی را داشته باشد و کلیه بارهای صادراتی را به‌جای گمرک و پلیس و هر سازمان مسئول دیگری کنترل نماید.

تین نیوز

«متأسفانه برخی مسئولان به‌هیچ‌وجه قبول ندارند که راننده علم غیب ندارد و چشمانش مجهز به اشعه ایکس نیست و دستگاه‌های آنالیز و کشف مواد مخدر ندارد که کلیه بارهای صادراتی را به‌جای گمرک و پلیس و هر سازمان مسئول دیگری کنترل کند تا بداند که داخلش مواد مخدر هست یا خیر؟»

این اظهارات بخشی از کامنتی است که یکی از کاربران «تین‌نیوز» در واکنش به گفت‌گوی نماینده رباط‌کریم در مجلس پیرامون مقصر بودن رانندگان ترانزیتی در کشف مواد مخدر منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز درحالی‌که رانندگان قربانی قاچاق کالا گلایه دارند که چرا صاحب کالا نباید مجرم شناخته شود و آن‌ها به‌عنوان متهم اصلی پرونده‌ های قاچاق دستگیر و دوران حبس خود را در زندان‌های کشورهای همسایه بگذرانند، اما قوانین نوشته‌شده و حتی نگاه بخشی از نمایندگان مجلس و دستگاه قضا بر این است که راننده به‌عنوان فردی که بار قاچاق از داخل کانتیر او کشف‌شده است متهم اصلی است و باید به زندان برود.

هفته‌نامه حمل‌ونقل دراین‌باره با نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی است که با برخی از خانواده‌های رانندگان زندانی در کشورهای همسایه در ارتباط بوده و نامه شکایات و گلایه‌های این خانواده‌ها را دریافت کرده است گفت‌وگویی داشت که در آن گفت‌وگو این نماینده مجلس ضمن تأکید بر ضرورت حمایت مجلس برای تبادل این زندانی‌ها گفته بود که وقتی کالای قاچاق را از ماشین راننده خارج می‌کنند راننده را متهم می‌دانند و امر بر این است که راننده از قاچاق خبر داشته است. البته معمولاً رانندگان اظهار بی‌خبری می‌کنند اما از نظر دستگاه قضائی وقتی کالا از ماشین راننده بیرون بیاید قاضی او را متهم می‌داند و اظهار بی‌اطلاعی از سوی راننده سند قابل قبولی برای قاضی نیست. در این صورت راننده به زندان رفته و ماشین او مصادره می‌شود.

نوروزی
حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، راننده را به عنوان اصلی‌ترین متهم در پرونده‌های موجود در حوزه قاچاق مواد مخدر معرفی کرده بود

اظهارات وی با واکنش رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران مواجه شد.

جاوید گفته  است:دلیل بی‌گناهی راننده جاگذاری محموله قاچاق در جوف کالا بوده است و اساساً ارتکاب جرم از سوی راننده نبوده است و بنابراین او نباید مجازات شود. بااین‌حال قوانین کشورها به سمتی رفته است که وقتی به صاحب کالا که متهم اصلی است دسترسی نداشته باشند می‌آیند و نزدیک‌ترین و راحت‌ترین عامل و عنصر که راننده است را دستگیر می‌کنند.

وی با ابراز ناامیدی از تغییر قوانین حمل‌ونقلی به نفع رانندگان قربانی قاچاق گفته بود مجرم اصلی صاحب کالا است اما راننده قربانی می‌شود.

جاوید اعلام کرده بود که تاکنون تلاش‌های ما موفقیت‌آمیز نبوده است و رانندگان قربانی هم‌چنان به‌ناحق در زندان‌های کشورهای همسایه دوران حبس خود را می‌گذرانند.

در همین راستا بردار یکی از رانندگان زندانی در کامنتی در بخش نظرات وب‌سایت تین‌نیوز آورده است: متأسفانه با خواندن نظرات این نماینده مجلس به‌راحتی می‌توانید به نوع نگاهی که مسئولین مربوطه برای پیگیری موضوع دارند پی ببریم. متأسفانه برخی مسئولان به‌هیچ‌وجه قبول ندارند که راننده علم غیب ندارد و چشمانش مجهز به اشعه ایکس نیست و دستگاه‌های آنالیز و کشف مواد مخدر ندارد که کلیه بارهای صادراتی را به‌جای گمرک و پلیس و هر سازمان مسئول دیگری کنترل نماید تا بداند که داخلش مواد مخدر هست یا خیر؟

این کابر اورده است: به نظر می‌رسد هضم موضوع بی‌اطلاعی و بی‌گناهی رانندگان و موضوع این گرفتاری برای برخی مسوولان سخت است که خانواده این رانندگان بی‌گناه گرفتار را نصیحت می‌کنند که قبل از گرفتن پول برای حمل مواد مخدر قاچاق جلویشان را می‌گرفتید.

سوال اینجاست که اگر این رانندگان برای حمل این مواد پول گرفته‌اند پس این پول درحال حاضر کجا هست که تمامی این خانواده‌ها در خرج روزمره خود درمانده‌اند؟

وی آورده است: با فرض صحیح بودن این ادعا هیچ راننده‌ای صدها کیلو هروئین را به‌صورت صلواتی یا در مقابل دریافت مبالغ جزئی جابجا نمی کند بلکه برای حمل این مقادیر کلان مواد مخدر که ارزش‌های چند ده میلیون یورویی در اروپا دارند حداقل بالاتر از دویست سیصد میلیون تومان دستمزد می‌گیرند حال اگر ما چنین پول‌هایی را گرفته‌ایم چرا اثری از آن نیست؟

این کاربر آورده است: تا به حال چندین مرتبه نامه جمعی یا شکوائیه فردی به این نماینده داده‌ایم اما دریغ از یک جواب منطقی یا اقدام مؤثر و باید بگوییم نامه‌های قبلی‌مان چه نتیجه‌ای داشت که دوباره از ما خواهان نامه جدید هستند.

نامه

1236

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كوروش شعباني 2 0

    با سلام خدمت همه زحمتكشان بي ادعا بنده حدداً از سال دهه ٧٠تا كنون به اين شغل مشغول هستم ودر مسير ترانزيت مشغول بكار هستم وبا مشكلات بسياري كه به ما تحميل مي شود اين سخن نماينده عزيز همه همكاران ما را زيز سوال برده كه بايد عرض كنم اگر اين قشر زحمت كش نبودن ايا شركت حمل نقل در كشور ما وجود دارد كه سيستم حمل نقل كشور را بتواند جواب دهد يا اين رانندكان خود مالك اگر نبودند ميشد بنادر فعال باشند يا ميشد اين اقايان به ظاهر شركت دار شب اين گونه سر بر بالشت راحت بگذارند موقعي كه بار قاچاق از خود گمرك حمل ميشود ونيروي انتظامي ان را متوقف مي كند وگمرك هيچ چيز را قبول نمي كند راننده مقصر است يا مامور گمرك؟ مشکل از داخل خود بين تاجر ودلالان وترخيص كاران است نه راننده بنده خدا . ايا يك راننده بايد هم رانندگي كند هم نگهباني بار رو بدهد هم در مسير مشكلات راه را بپزيرد كه سيستم خود باعث اين بي قانونيست ايا اگر شركت ها خودشان كاميون داشتند اين اتفاقات مي افتاد همگي يك سر قضاوت ميكند ايا تا كنون مسولي مسير تهران بندر را به خود زحمت ميدهد با يك راننده عزيز برود تا از مشكلات مسولين راباخبر كند ايا به پايانه هاي مرزي سري ميزنند تا ببينند از يك راننده چگونه واز چه راهاي پول مطالبه ميكنند وحق حساب ميگيرند همه كار ما با بي قانوني همراه است ولي كو گوش شنوا انجمن صنفي ما به تاجر وشركت هاي حمل نقل وابسته است نه به رانندگان پس بايد به اين شغل تاسف خورد

  • گلبرگ(محسن سابق) 2 0

    با تشکر و قدردانی فراوان از سایت محترم تین نیوز بابت نشر مشکلات رانندگان.

  • بهرام حسینلو 0 0

    آیا بهتر نیست گمرک و پلیس هنگام بار گیری وپلمپ بار بخصوص صادر به خارج حضور داشته و بابت آن حق الزحمه از همان کرایه دریافت کنند برحضور بار های بسته بندی شده در کارخانه جات و شرکتها نظارت داشته تا راننده بیگناه و بی خبر از همه چیز بی گناه هم جان وهم مال و هم خونواده اش فدا نشوند