| کد خبر: 158075 |

یک کارشناس جاده‌ای:

◄ ساختار فعلی حمل‌ونقل کالای جاده‌ای زیان‌بار است

در حال حاضر اداره ساختار حمل‌ونقل کالای جاده‌ای کشور چه در بخش بین‌المللی و چه داخلی به شکل فعلی برای کل مجموعه اقتصادی کشور و دولت زیان بار است.

تین نیوز

اگرچه برخی مسئولان کشور معتقدند با افزایش قیمت سوخت می‌توان مالکان خودروهای فرسوده بخش بار جاده‌ای را به نوسازی ناوگان ترغیب کرد اما یک فعال بخش بار جاده‌ای راهکارهای دیگری در این زمینه پیشنهاد می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی در این باره در تین‌نیوز نوشت: به نظر می‌رسد برنامه بازسازی ناوگان باری کشور باید چند وجه بارز و مشخص داشته باشد که از جمله آن کاهش تعرفه واردات خودروی تجاری و حذف ارزش افزوده و سایر عوارض های مرسوم و ایجاد بستر فروش خودروهای تجاری با قیمت جهانی است.
وی افزود: افزایش نرخ سوخت تا قیمت‌های جهانی مخصوصاً در سطح کشورهای همسایه و تفکر جدی در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عدالت در بهره‌وری کامیون‌ها با روش نوبت‌دهی بر اساس رنکینگ‌هایی نظیر عمر، برند، کیفیت آلایندگی، کلاس بارگیر و…از دیگر مواردی است که باید در برنامه اقدام جامع بازسازی ناوگان باری کشور مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس بخش جاده‌ای تاکید کرد: فرموله کردن نرخ حمل کالا و ایجاد پروتکلی واحد و اجرایی برای تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان ،کامیون‌داران و شرکت‌های حمل بر مبنای تن بر کیلومتر و پروفیل طولی مسیر حمل (شیب‌های راه) نیز مورد دیگری است که باید در برنامه اقدام جامع بازسازی ناوگان باری کشور مورد توجه قرار گیرد.

نخعی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که با اقدامات جامع و در نظر گرفتن جمیع جهات به نتایج مطلوبی در عرصه نوسازی ناوگان باری کشور برسیم، گفت: معتقدم در حال حاضر اداره ساختار حمل‌ونقل کالای جاده‌ای کشور چه در بخش بین‌المللی و چه داخلی به شکل فعلی برای کل مجموعه اقتصادی کشور و دولت زیان‌بار است. 

وی اظهار کرد: در حال حاضر خودروی تجاری در کشور ما بین 40 تا ۵۰ درصد گران‌تر از اروپا در مدل مشابه است و لاستیک و قطعات یدکی نیز بین ۹۵ تا ۱۳۵ درصد گران‌تر از اروپا و امریکا بوده و قیمت سوخت در حدود 10 تا 25 درصد قیمت سوخت در سایر کشورهاست.

این فعال بخش بار جاده‌ای خاطرنشان کرد: در مجموع اگر دولت تراز عوارض و حقوق گمرکی دریافتی را با یارانه‌ای که در بخش سوخت می‌پردازد به صورت شفاف مقایسه کند خواهیم دید باز هم دولت زیان می‌بیند که یک زیان آشکار است!

نخعی گفت: اما بخش بدتر این مشکل آن است که قیمت خودروی تجاری در بدو ورود در حدود 30 هزار یورو گرانتر از اروپا است حال باید دید بعد از تبدیل به ریال و تقسیط آن با سود متعارف بانکی چه شرایطی خواهد داشت؟ 

به گفته وی در خصوص وضعیت صنعت کامیون‌داری در ایران قبلا گزارشی در تین‌نیوز منتشر شده است که می‌توان برای اطلاع از محتوای آن به این گزارش مراجعه کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل ونقل 0 0

    مشکل اصلی ترانزیت و حمل و نقل به نظر من خود مالکیتی رانندگان می باشد.بهتر بود با تجمیع شرکت های کوچک حمل ونقل به یک شرکت بزرگ با توان مالی کافی برسیم.