◄ جریمه مسافران متخلف؛ راهکار جلوگیری از پرداخت نکردن کرایه/ پیشنهاد رانندگان اسنپ چیست؟
تعیین جریمه برای عدم پرداخت کرایه روش دیگری است که کارشناسان پیشنهاد می دهند. در صورتی که مسافران از پرداخت کرایه خودداری کند، می توان جریمه هایی برای آنان در نظر گرفت. این جریمه ها می تواند از طریق سیستم های آنلاین یا حتی پیگیری قانونی به اجرا درآید.

رانندگان اسنپ و دیگر تاکسی های اینترنتی به تازگی درخواست رسیدگی به مشکل پرداخت نکردن کرایه توسط برخی مسافران را مطرح کرده و در قالب یک کارزار اینترنتی خواستار دفاع از حق خود از سوی مسئولان شده اند.
به گزارش تین نیوز، به دنبال طرح این درخواست، تعدادی از کارشناسان راهکارهایی به مدیران و رانندگان اسنپ برای پرداخت کرایه و جلوگیری از تضییع حق و حقوق آنان پیشنهاد دادند.
راه اندازی سیستم پیش پرداخت
پیشنهاد اولیه رانندگان اسنپ در کارزار برای جلوگیری ازپرداخت نشدن کرایه از سوی مسافران، راه اندازی سیستم پیش پرداخت آنلاین بود. در تاکسی های اینترنتی با توجه به محاسبه کرایه مسافران از قبل، می توان امکان پرداخت را هم فراهم ساخت و بدین ترتیب به رانندگان اطمینان داد که مسافر کرایه خود را پیش از شروع سفر یا در حین آن پرداخت کرده است.
ایجاد سیستم اعتبار سنجی مسافران اسنپ
دیگر راهکار پیشنهادی کارشناسان حمل و نقل به رانندگان و مدیران اسنپ برای حل مشکل پرداخت نکردن کرایه توسط مسافران، ایجاد سیستم اعتبارسنجی مسافران است. به گفته آنان برای جلوگیری از مشکلاتی مانند فرار از پرداخت کرایه، می توان سیستم هایی برای اعتبارسنجی مسافران از جمله ثبت شماره تلفن و اطلاعات هویتی ایجاد کرد بدین ترتیب می توان پرداخت نکردن کرایه توسط هر مسافر را پیگیری و در صورت اصرار به تکرار این عمل آنان را محدود کرد.
تعیین جریمه برای پرداخت نکردن کرایه ها
تعیین جریمه برای عدم پرداخت کرایه روش دیگری است که کارشناسان پیشنهاد می دهند. در صورتی که مسافران از پرداخت کرایه خودداری کند، می توان جریمه هایی برای آنان در نظر گرفت. این جریمه ها می تواند از طریق سیستم های آنلاین یا حتی پیگیری قانونی به اجرا درآید.
کارشناسان معتقدند آگاهی رسانی به مسافران نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. لازم است در مورد شغل سخت و زحمات رانندگان اسنپ به مسافران اطلاع رسانی و همچنین آنان را نسبت به پیامدهای عدم پرداخت کرایه و اهمیت رعایت حقوق دیگر آگاهی داد.
اعتراض رانندگان تاکسی های اینترنتی
رانندگان تاکسی های اینترنتی چندی پیش خطاب به مسئولان مرتبط عنوان کردند که تعدادی از مسافران کرایه های خود را پرداخت نمی کنند و مسافری که بدون پرداخت کرایه خودرو را ترک می کند، نه تذکری می گیرد، نه محدود می شود و نه هیچ مسئولیتی متوجه اوست. در حالی که راننده، که وقت، هزینه و انرژی اش را صرف این سفر کرده، باید از جیب خودش خسارت ببیند.
به گفته رانندگان اسنپ و تپسی، شرکت ها بارها قول رسیدگی داده اند اما در عمل، نتیجه ای حاصل نشده و رانندگان همچنان قربانی بی توجهی و سهل انگاری هستند.
به گفته آنان، عدم وجود ساز و کار مناسب برای اطمینان از پرداخت کرایه، باعث سلب اعتماد و امنیت شغلی رانندگان شده و راه را برای سوءاستفاده باز گذاشته است.
سه راهکار پیشنهادی رانندگان اسنپ
رانندگان اسنپ و تپسی از مسئولین و شرکت های مربوطه درخواست کرده اند:
۱. امکان اجباری شدن پرداخت آنلاین قبل از شروع سفر برای رانندگانی که تمایل دارند، فراهم شود.
۲. ساز و کاری دقیق، شفاف و منصفانه برای پیگیری شکایات در زمینه عدم پرداخت کرایه ایجاد شود.
۳. جریمه و محدودیت برای مسافرانی که سابقه عدم پرداخت دارند، در نظر گرفته شود تا دیگران نیز عبرت بگیرند.
راه حل ساده است ی کارت اعتباری متصل که باید شارژ داشته باشه یا اتصال کارت بانکی