◄ ۶۹ هزار کامیون بالای ۴۱ سال در جادهها؛ تنها ۲۰ درصد ناوگان نوسازی شد
از ۴۸۴ هزار دستگاه کامیون و کشنده فعال در کشور، بیش از ۶۹ هزار دستگاه بالای ۴۱ سال عمر دارند.
آخرین آمار نشان می دهد که از مجموع ۴۸۴ هزار دستگاه کامیون و کشنده فعال در کشور ، بیش از ۶۹ هزار دستگاه بالای ۴۱ سال عمر دارند و تنها حدود ۲۰ درصد ناوگان طی پنج سال اخیر نوسازی شده است.
ترکیب سنی ناوگان
به گزارش تین نیوز، ارقام اعلام شده توسط سازمان راهداری نشان می دهد که با وجود اینکه بخش مده ای از ناوگان هنوز نسبتاً جدید است، درصد قابل توجهی از کامیون ها و کشنده ها در گروه سنی بالای ۴۰ سال قرار دارند که می تواند مسائل ایمنی، مصرف سوخت بالا و افزایش خطرات محیط زیستی به همراه داشته باشد.

-
کامیون ها (۲۵۷ هزار دستگاه):
-
۱۷۴,۹۵۸ دستگاه تا ۲۵ سال
-
۲۶,۳۳۳ دستگاه بین ۲۶ تا ۴۰ سال
-
۵۶,۳۲۲ دستگاه بالای ۴۱ سال
-
-
کشنده ها (۲۲۷ هزار دستگاه):
-
۱۹۶,۱۹۱ دستگاه تا ۲۵ سال
-
۱۷,۳۸۹ دستگاه بین ۲۶ تا ۴۰ سال
-
۱۳,۳۲۴ دستگاه بالای ۴۱ سال
-
-
جمع کل (۴۸۴ هزار دستگاه):
-
۳۷۱,۱۴۹ دستگاه تا ۲۵ سال
-
۴۳,۷۲۲ دستگاه بین ۲۶ تا ۴۰ سال
-
۶۹,۴۶۴ دستگاه بالای ۴۱ سال
-
این ارقام نشان می دهد که با وجود اینکه بخش عمده ای از ناوگان هنوز نسبتاً جدید است، درصد قابل توجهی از کامیون ها و کشنده ها در گروه سنی بالای ۴۰ سال قرار دارند که می تواند مسائل ایمنی، مصرف سوخت بالا و افزایش خطرات محیط زیستی به همراه داشته باشد.
همچنین ۱۳ هزار دستگاه بالای ۵۰ سال در جاده ها تردد می کنند که نشان دهنده ضرورت فوری نوسازی ناوگان است.
نوسازی ناوگان در پنج سال اخیر
بررسی تعداد کامیون و کشنده وارد شده به بخش جاده ای کشور طی ۵ سال اخیر نیز حکایت از آن دارد که در این بازه زمانی ۹۸ هزار و ۳۵۵ دستگاه کامیون و کشنده وارد بخش جاده ای شده است.

-
طی سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴، ۹۸,۳۵۵ دستگاه کامیون و کشنده نو وارد ناوگان شده اند.
-
سهم کامیون ها: ۴۴,۸۴۵ دستگاه.
-
سهم کشنده ها: ۵۳,۵۱۰ دستگاه.
-
این میزان تنها ۲۰ درصد از کل ناوگان فعال را شامل می شود.
پیامدهای ناوگان فرسوده
-
افزایش خطرات ایمنی و احتمال وقوع حوادث.
-
مصرف سوخت بالا و هزینه های سنگین نگهداری.
-
تشدید آلودگی محیط زیست و انتشار آلاینده ها.
نمودار ترکیب سنی ناوگان (کامیون و کشنده)

این تصویر به خوبی نشان می دهد که اگرچه بخش عمده ای از ناوگان نسبتاً جدید است، اما وجود بیش از ۶۹ هزار کامیون و کشنده بالای ۴۱ سال و حتی ۱۳ هزار دستگاه بالای ۵۰ سال همچنان یک چالش جدی برای ایمنی، مصرف سوخت و محیط زیست کشور محسوب می شود. نوسازی ناوگان باید به عنوان یک اولویت راهبردی در سیاست های حمل ونقل جاده ای دنبال شود.