| کد خبر: 59796 |

تولید باکیفیت شرط ورود به بازارهای جهانی

تین نیوز | در چند سال گذشته با توجه به تحریم‌های شدید علیه کشورمان، خرید تجهیزات تولیدی و ماشین‌آلات صنعتی با مشکل روبه‌رو شده است، از این‌رو تولید با چالش جدی در این زمینه مواجه شده است.
 
بنابراین اگر فضا بر این باشد که تحریم‌ها برداشته و یا مشکلات مالی واحدهای تولیدی مرتفع شود تا بتوانند دانش فنی را خریداری و خطوط تولید جدید و فناوری روز را خریداری کنند، طبیعی است که باید برنامه‌ریزی‌ های لازم انجام شود. اما چنانچه دسترسی به دانش فنی برای تولیدکننده داخلی فراهم شود با توجه به محدودیت شدیدی که در صادرات محصول داشتیم، کالاها با هدف مصرف داخل تولید می‌شدند زیرا در عمل امکان صادرات وجود نداشت.

بنابراین تولیدکننده رعایت استانداردهای روز دنیا را در خود احساس نمی‌کرد. از این‌رو بسیاری از خطوط تولید نتوانستند خود را به روز کنند. بنابراین اگر قرار باشد با شرکای خارجی همکاری‌های مشترکی داشته باشیم، علاوه بر اینکه دانش فنی وارد کشور خواهد شد، فرهنگ تولید صنعتی به واحدهای تولیدی دیکته می‌شود که این امر می‌تواند بهره‌وری تولید از طریق روش جدید و برابر با اصول شرکت‌های پیشتاز خارجی را ارتقا دهد. چرا که با افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات را خواهیم داشت.

از سوی دیگر تولید استاندارد و روزآمد، نیازمند ماشین‌آلات جدید است که با ورود شرکت‌های پیشرو در این زمینه، این مسئله مرتفع خواهد شد. به نوعی به روز شدن تجهیزات مربوط به تمامی صنایع، نظیر صنعت خودرو، لوازم خانگی و... است که سبب کاهش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی و افزایش کیفیت خواهد شد. در چنین حالتی راه برای صادرات تولیدات داخل فراهم خواهد شد.چرا که شرط نخست برای حضور در بازارهای جهانی تولید محصولی با قیمت مناسب و کیفیت بالاست. سپس از طریق چانه‌زنی در بازارهای جهانی می‌توان اقدام به عرضه کالا و مبادلات تجاری با خارجی‌ها کرد. چنانچه فضا برای رقابت باز شود اما کالایی برای عرضه در بازارهای جهانی وجود نداشته باشد، مزیتی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

بنابراین نگاه ما باید به سمت بازارهای صادراتی باشد که این امر از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی امکان‌پذیرتر خواهد بود اما دولت باید به وظایف خود عمل کرده و به سمت بهبود فضای کسب‌وکار در کشور گام بردارد.

* عضو خانه صنعت، معدن و تجارت

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.