| کد خبر: 3086 |

واگن‌های متروی تبریز ۴ روز دیگر در تبریز

متروی تبریز تا ۲۵ روز آینده راه‌اندازی می‌شود

تین نیوز | شهردار کلانشهر تبریز گفت: واگن‌های قطار شهری حمل شده از گمرگ بندرعبارس به تبریز، وارد قزوین شده‌اند و تا 3 یا 4 روز آینده به تبریز می‌رسند.

صادق نجفی اظهار کرد: با توجه به تعطیلات عید و ترافیک‌های حاکم بر جاده‌ها رسیدن واگن‌ها به تبریز با تاخیر صورت گرفت و تمهیدات لازم در گمرک نیز صورت گرفته تا بدون هیچگونه فوت وقت به شرکت مترو برای راه‌اندازی تحویل داده شود.
 
وی در رابطه با مراحل بعداز رسیدن واگن‌ها به تبریز گفت: اقدامات فنی بعد از رسیدن واگن‌ها به مقصد صورت می‌گیرد تا آماده استفاده شهروندان از متروی تبریز شود.
 
نجفی در پاسخ به وعده زمانی استفاده از قطار شهری تبریز گفت: زیرساخت‌ها برای مسیر در نظر گرفته شده و آماده افتتاح است و صرفا واگن‌ها علامت سئوال بودند که با رسیدن آنها شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این امکانات شهری در تبریز خواهیم بود.
 
شهردار تبریز زمان 20 تا 25 روز را برای بهره‌برداری از متروی کلانشهر تبریز اعلام کرد.
 
 بیش از چند ماه واگن‌های قطار شهری در گمرک بندرعباس دپو شده بودند که تمام گره‌های کور این موضوع به بانک مرکزی برمی‌گشت چرا که با وجود تامین مبلغ ریالی خرید این واگن‌ها از سوی وزارت کشور در سال 91 و واریز آن به حساب بانک مرکزی، این مجموعه از تامین مبلغ ارزی خودداری می‌کرد.
 
با وجود ارسال و ورود واگن‌های خریداری شده برای قطار شهری تبریز به گمرک بندرعباس بانک مرکزی هنوز هم از تامین مبلغ ارزی خودداری می‌کرد که خوشبختانه با تامین ارز لازم 5 دستگاه واگن قطار شهری تبریز در حال طی مسیر زمینی برای رسیدن به تبریز هستند.
 
ما اصحاب رسانه‌های تبریز از وقتی یادمان می‌آید متروی تبریز از سوژه‌های خبری‌مان بود و آرزوی دیرینه مردم شهر تبریز برای خلاصی از ترافیک و سردرگمی‌های ناشی از آن، اما این آرزوی دیرین؛ سال‌هاست با وعده‌ وعیدها از سالی به سال دیگر و از بهاری به بهار دیگر پاس داده می‌شود.
 
سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 تأسیس و راه‌اندازی شد و متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 75 کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.
 
بیش از یک ‌سال است مسئولان استانی از افتتاح فاز نخست متروی تبریز خبر می‌دهند و تحقق نیافتن این وعده‌ها به سریالی تکراری تبدیل شده است.
 
آخرین وعده مسئولان برای افتتاح متروی تبریز پایان سال‌ گذشته بود. ولی این وعده نیز مثل وعده‌های قبلی محقق نشد و وعده‌های مسئولان به جای واگن‌های قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.
 
با تمام این احوال و با توجه به بحث‌های فراوان در خصوص روند اجرایی متروی تبریز هنوز این سؤال نزد افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است که بالاخره آرزوی متروسواری شهروندان تبریزی و بهره‌مندی مردم از این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی می‌شود؟
 
تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود فاصله چندانی تا ورود به باشگاه شهرهای صاحب مترو ندارد.
 
مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.
 
شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.
 
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.
 
خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس‌های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم می‌شود.
 
خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می‌دهد.
 
خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می‌شود و خط یک متروی تبریز از ایل‌گلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده ‌است.
 
بخش اول خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری، ایل‌گلی را به سه ‌راهی راهنمایی متصل می‌کند.
 
بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه ‌راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت. (این بخش به ‌صورت تونل کم‌عمق در کناره جنوبی رودخانه قوری‌چای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده‌ است.
 
بخش سوم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.
 
بخش چهارم خط یک متروی تبریز نیز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق احداث می‌شود، از چهارراه لاله شروع ‌شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.