| کد خبر ۳۰۷۴۶۳
کپی شد

چرا ظرفیت بانکرینگ داخلی هنوز بلااستفاده مانده است؟

با وجود ظرفیت های گسترده در بنادر جنوبی و جزایر راهبردی کشور، بخش عمده ای از فرصت های اقتصادی دریایی هنوز مغفول مانده است. یکی از این ظرفیت ها شبکه بانکرینگ داخلی و خدمات لجستیکی مرتبط با سوخت و تامین نیاز کشتی ها است که می تواند نقش کشورمارا را در تجارت دریایی منطقه ای و بین المللی تقویت کند.

چرا ظرفیت بانکرینگ داخلی هنوز بلااستفاده مانده است؟
تین نیوز |

 با وجود ظرفیت های گسترده در بنادر جنوبی و جزایر راهبردی کشور، بخش عمده ای از فرصت های اقتصادی دریایی هنوز مغفول مانده است. یکی از این ظرفیت ها شبکه بانکرینگ داخلی و خدمات لجستیکی مرتبط با سوخت و تامین نیاز کشتی ها است که می تواند نقش کشورمارا را در تجارت دریایی منطقه ای و بین المللی تقویت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، سردار احمد راستی، معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه، در سمینار «بررسی سند توسعه دریایی کشور» با انتقاد از سهم اندک دریا در اقتصاد ملی گفت: «سهم اقتصاد دریا در ایران کمتر از دو درصد است، در حالی که کشورهایی مانند امارات با استفاده از ظرفیت های بانکرینگ، سالانه میلیاردها دلار درآمد دارند؛ آن هم با سوختی که از ایران خریداری می کنند.»

وی با اشاره به ظرفیت های مغفول بنادر جنوبی افزود: «در قشم و دیگر جزایر جنوبی، لنگرگاه هایی داریم که می توانند بازار منطقه را در اختیار بگیرند، اما تاکنون به شکل مطلوب فعال نشده اند. قوانین و مقررات فعلی مانع ورود سرمایه گذاران به این حوزه شده و باعث شده ایران نتواند شبکه بانکرینگ داخلی خود را راه اندازی کند.»

این وضعیت برای نمایندگان کشتیرانی و شرکت های فعال در حمل ونقل دریایی تهدیدی پنهان ایجاد می کند. بسیاری از قراردادها و خدمات مرتبط با سوخت و لجستیک کشتی ها به شبکه های خارجی وابسته هستند و نمایندگان داخلی مجبورند با قوانین و تعرفه های کشورهای دیگر کار کنند. این وابستگی، نه تنها باعث کاهش درآمد بالقوه ایران می شود، بلکه قدرت رقابتی شرکت های ایرانی در بازار منطقه را نیز محدود می کند.

از سوی دیگر، اصلاح قوانین و مقررات بازدارنده و ارائه مشوق های مالی و حقوقی برای سرمایه گذاران خصوصی، می تواند زمینه را برای سرمایه گذاری استراتژیک در جزایر و بنادر فراهم کند. کارشناسان توصیه می کنند که دولت و نهادهای دریایی با همکاری نمایندگان کشتیرانی، یک راهبرد جامع برای توسعه بانکرینگ داخلی طراحی کنند تا ایران بتواند به سهم واقعی خود در تجارت دریایی منطقه ای دست یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.