| کد خبر ۳۰۴۵۳۰
کپی شد

چابهار؛ سکوی پرش ایران به تجارت آسیای مرکزی و اقیانوس هند

با سفر رئیس جمهور به اجلاس شانگهای، موضوع اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی سراسری بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت؛ پروژه ای که می تواند جایگاه ایران را در تجارت منطقه ای متحول کند.

چابهار؛ سکوی پرش ایران به تجارت آسیای مرکزی و اقیانوس هند
تین نیوز |

با سفر رئیس جمهور به اجلاس شانگهای، موضوع اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی سراسری بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت؛ پروژه ای که می تواند جایگاه ایران را در تجارت منطقه ای متحول کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تیانجین چین، موضوع اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی سراسری بار دیگر مورد توجه قرار گرفت که در همین زمینه  پرشکیان در سخنرانی خود عنوان کرد :  با تلاش های صورت گرفته بندر چابهار در اقیانوس هند به زودی به شبکه ریلی سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و تحول مهمی را در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد کرد. سرمایه گذاران می توانند برای توسعه و نیز ایجاد مراکز لجستیک در این بندر از تسهیلات و تخفیفات مختلف استفاده کنند.

اتصال ریلی چابهار؛ افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران 

نباید از نظر دور داشت که بندر چابهار تنها بندر ایران در اقیانوس هند است و با اتصال ریلی، ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانزیت کالا میان چین، کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و بازارهای هند و آفریقا را پیدا می کند. این موقعیت ژئواکونومیک به معنای بازتعریف مسیرهای سنتی تجارت و ایجاد رقیبی جدی برای بنادر منطقه از جمله گوادر پاکستان و بنادر امارات خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اتصال ریلی چابهار، زمینه ساز افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران است و می تواند میلیاردها دلار درآمد جدید برای کشور به همراه داشته باشد. دولت نیز برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تخفیف ها و تسهیلات ویژه در تعرفه های بندری و ریلی در نظر گرفته است؛ فرصتی که می تواند به ایجاد مراکز لجستیک، انبارداری و صنایع تبدیلی در این بندر سرعت ببخشد.

در بعد دیپلماتیک، توسعه چابهار کاملاً همسو با اهداف سازمان همکاری شانگهای و طرح «کمربند و جاده» چین است. برای کشورهای آسیای مرکزی، این بندر مسیری مطمئن برای دسترسی به آب های آزاد خواهد بود و برای ایران، ابزاری جهت تقویت نقش راهبردی در معادلات تجاری اوراسیا.

با این حال، چالش هایی همچون تکمیل سریع زیرساخت های ریلی و جاده ای، رفع موانع گمرکی و ایجاد امنیت پایدار در مسیر ترانزیتی پیش روی این طرح قرار دارد. رقابت با بنادر منطقه ای که از حمایت مالی قدرت های بزرگ برخوردارند نیز موضوعی جدی است.

ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به چابهار

به گفته تحلیلگران، اتصال ریلی چابهار نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه تحولی راهبردی در اقتصاد ایران است؛ تحولی که اگر به درستی مدیریت شود، می تواند کشور را به حلقه ای کلیدی در زنجیره تجارت بین المللی تبدیل کند.

اتصال ریلی چابهار می تواند اقتصاد ایران را از وابستگی به بازارهای محدود منطقه ای رها کرده و آن را به یک بازیگر محوری در تجارت اوراسیا بدل سازد. سفر پزشکیان به اجلاس شانگهای، فرصتی است تا این ظرفیت ها به زبان همکاری های بین المللی ترجمه شده و سرمایه گذاران منطقه ای برای ورود به چابهار ترغیب شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.