| کد خبر: 265967 |

طلسم ۸۰ ساله اسکراپ کشتی در ایران شکسته می‌ شود ​

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان "مقصر عدم ساخت کشتی در ایران، بهره برداران هستند" گفت: طلسم ۸۰ ساله اسکراپ کشتی در ایران شکسته می شود.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان "مقصر عدم ساخت کشتی در ایران، بهره برداران هستند" گفت: طلسم ۸۰ ساله اسکراپ کشتی در ایران شکسته می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، حسن رضا صفری با اشاره به توانمندی ایران در ساخت انواع کشتی و سکوهای نفتی، اظهار کرد:  از سال 89 تا امروز حدود 200 فروند شناور تحت نظارت موسسۀ رده بندی ایرانیان در کشور ساخته شده است. بنابراین ایران، کشتی ساز بوده و صنعت کشتی سازی در کشورمان بومی سازی شده است.

وی با بیان این که بهره برداران مقصر عدم ساخت کشتی در کشور هستند، افزود: به عنوان مثال یک شناور لندی گرافت معمولی برای ساخت نیازمند 14 تا 20 میلیارد تومان اعتبار است. چه کسی می تواند از منابع شخصی یا شرکتی برای این کار هزینه کند. در دنیا به جای سفارش کشتی از جیب بهره بردار یا سازنده از بانک ها فاینانس دریافت می کنند. تامین مالی قوی در این بخش وجود دارد چراکه صنعت کشتی سازی بیشتر از این که فکر کنیم برای دولت سودآور است.

وی ادامه داد: اشتغالزایی کشتی سازی بالاست و بالغ بر 200 صنعت جنبی را فعال می کند. به ازا هر اشتغال مستقیم در صنعت کشتی سازی مطابق آمار 4 تا 5 اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با تاکید بر این که در حوزه کشتی سازی بیشتر از هرچه چیزی در تامین مالی مشکل داریم، گفت: اگر تامین مالی درست و قابل اطمینان برای سفارش ها شکل بگیرید کشتی سازی ایران فعال می شود. هر جا این کار درست شکل گرفته، کشتی سازی ایران موفق بوده است. مانند افراماکس که کشور ونزوئلا پشتیبان تامین مالی آن بود. یا سکوی ایران امیرکبیر، سکوی ایران-البرز و کاسپین هایی که در شمال ساخته شدو تامین مالی آنرا وزارت نفت انجام داده است.

صفری در ادامه با بیان این که با بیان این که بخش خصوصی یا شرکت هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که نمی توانند از منابع درآمدی خود تامین مالی خرید کشتی را انجام دهند، اضافه کرد: اینها شرکت های کشتیرانی هستند و می خواهند سریع کشتی را تحویل گرفته و با آن کار کنند. عمده دلیلی ما نمی توانیم از سفارش ساخت کشتی به کشتی سازان خارجی جلوگیری کنیم، مسائل مربوط به تامین مالی است. قرار بود که صندوق توسعه صنایع دریایی و صندوق توسعه ملی کارهایی انجام شود که فعلا اینها به نوعی عملیاتی نشده است.

وی همچنین با اشاره به بازیافت شناورها (اسکراپ کشتی) گفت: به دلیل عدم شناخت مسئولان کشور به ویژه در حوزه حفاظت از محیط زیست به این موضوع و روند اعمال اجرا کنوانسیون های بین المللی در ایران تا امروز تفکر بر این بود که نمی شود هم صنعت بازیافت شناورها را داشت و هم ضوابط زیست محیطی را رعایت کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: با کاری که موسسۀ رده بندی ایرانیان برای سازمان حفاظت محیط زیست انجام داد یعنی ضوابط محیط زیستی بازیافت شناور را تهیه و مصوبه سازمان برنامه و بودجه کشور را برای آن اخذ کرد، زیرساخت اسکراپ کشتی در کشور فراهم شده است.

صفری تاکید کرد: با توجه به این که اجرا کنوانسیون بازیافت کشتی IMO از سال 2025 میلادی برای ایران الزامی شده است، امیدواریم دیگر کسی از این صنعت به عنوان صنعت ضد محیط زیست و کثیف یاد نکند و کم کم بتوانیم با توجه به ضابطه مند شدن حفاظت از محیط زیست، صنعت بازیافت کشتی ها در کشور پا بگیرد.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات دریافتی و رویکرد صنعت، خبرهایی خوبی برای این بخش در پیش است و به زودی شاهد راه اندازی صنعت اوراق کشتی در کشور پس از 80 سال از تجربه جهانی آن خواهیم بود. در واقع اسکراپ در سواحل جنوبی کشور به ویژه در چابهار شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت. صنعتگران یا سرمایه گذاران این صنعت را راه اندازی می کنند، اینها در گذشته اجازه ورود به اوراق شناورها را نداشتند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران بیان کرد: امروز ضوابط محیط زیستی بازیافت شناورها وجود دارد و دیگر کسی این نگرانی را ندارد که بگویند اوراق کشتی ضد محیط زیست است. اگر الزامات عین تمام دنیا رعایت شود و موسسات رده بندی یا سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر به عنوان متولی اجرا کنوانسیون ها در ایران ارزیابی زیست محیط را تایید کنند، اوراق شناور شکل خواهد گرفت و همه از این صنعت استقبال می کنند.

صفری گفت: چندی قبل سازمان بنادر و دریانوردی بخشنامه ای را ابلاغ کرد که در قالب آن بخشی از کنوانسیون بین المللی را تایید کرد که بر اساس آن شرکت های مشاور و موسسه های  رده بندی می توانند به صنعت اوراق وارد شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.