| کد خبر: 265429 |

وزارت صمت پیشگام در تدوین برنامه تحقق توسعه دریامحور

مشاور امور دریایی وزیر صمت تاکید کرد: این وزارتخانه بر آن است تا زیست بوم کسب و کارهای دریایی را در ابعاد مختلف تشریح و با به دست آوردن الزامات آن به رفع مشکلات در این بخش اقدام و اقتصاد دریامحور را تحقق بخشد.

تین نیوز

مشاور امور دریایی وزیر صمت تاکید کرد: این وزارتخانه بر آن است تا زیست بوم کسب و کارهای دریایی را در ابعاد مختلف تشریح و با به دست آوردن الزامات آن به رفع مشکلات در این بخش اقدام و اقتصاد دریامحور را تحقق بخشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، سیدابراهیم رئیسی در نامه ای رسمی معاون اول خود را مأمور کرد با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه های اجرایی ذیربط، برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را ظرف مدت ۳ ماه آینده تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر شش ماهه فرآیند تصویب و نهایی سازی مقررات لازم به انجام برسد.

در همین راستا دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی وزارت صمت نیز اقدام به برگزاری سلسله نشست های کلی توسعه دریا محور با حضور جمع زیادی از فعالان دریایی، صاحبنظران، فرهیختگان، بخش های دولتی وخصوصی، انجمن ها و تشکل ها و مراکز دانشگاهی کرد و مشاور امور دریایی وزیر و سرپرست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی وزارت صمت، در حاشیه اولین نشست از این زنجیره با اشاره به اهمیت توجه روز افزون به اقتصاد دریا محور، گفت: این جلسه اولین جلسه هم اندیشی تخصصی «برنامه تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور» که بر اساس ابلاغ اخیر رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

محمدمهدی سالاری با بیان این که این سلسله نشست ها با ۱۰ محور مختلف و در بازه زمانی دو ماهه برگزار خواهد شد، افزود: به دنبال این هستیم که سازوکارها و الزامات برنامه یاد شده را با همفکری مدعوین در بخش کسب و کارهای دریایی تدوین و ارائه کنیم.

وی مهم ترین گلوگاه کسب و کار دریایی را حوزه تامین مالی دانست و تاکید کرد: نشست بعدی موضوع علم و فناوری به عنوان موتور محرکه صنعت و پس از آن حکمرانی دریایی و به همین ترتیب حوزه های مربوط به زیر نظام های دریایی متکی بر کار مشترک وزارت صمت و دانشگاه تهران است که ضروری است در اولویت کار قرار بگیرند. پرداختن به حوزه های موضوعی از جمله کشتی سازی و کشتیرانی، حوزه خدمات و پشتیبانی، شیلات، گردشگری، حوزه زنجیره ارزش نفت و گاز و پتروشیمی، فراساحل و کسب و کارهای حوزه بندری، موارد دیگری بود که وی به آن پرداخت و گفت: نشست اصلی با موضوعات مذکور با حضورفعالان دریایی، صاحبنظران، فرهیختگان، بخش های دولتی وخصوصی، انجمن ها و تشکل ها و مراکز دانشگاهی با حمایت وزارت صمت برگزار و نتیجه هم اندیشی در قالب الگوی نظری به کمیته های تلفیق ارجاع و در نهایت موضوعات در قالب برنامه یکپارچه که بتواند زیست بوم دریایی را با جهش اساسی همراه سازد به اطلاع عموم خواهد رسید.

سالاری به برگزاری ۱۰ جلسه اصلی به منظوردستیابی به این مهم اشاره کرد و گفت: محدودیتی برای برگزاری جلسات متعدد تا رسیدن به اجماع نظر میان صاحبنظران وجود ندارد، اما این مهم در بازه زمانی دوماهه بر اساس ابلاغ ریاست جمهوری باید به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که نسبت این جلسات با سند کلی دریا محور که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، چیست؟ گفت: طبق رویه معمول مجمع تشخیص مصلحت نظام هر سند سیاست کلی پس از ابلاغ، برنامه تدوین آن باید در دستور کار قرار بگیرد و ظرف ۶ ماه مدون و ساختارمند در قالب یک بسته کامل آماده اجرا شود. لذا وزارت صمت پس از دستور رئیس جمهوری این مهم را در دستور کار قرار داد تا ظرف ۳ ماه «برنامه تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور» با توجه به آمایش سرزمینی  در استان های ۷ گانه ساحلی و استان های معین آنها را آماده تحویل کند.

مشاور امور دریایی وزیر و سرپرست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی وزارت صمت از فعالان صنعت دریایی، اساتید و سرمایه گذاران خواست تا وزارت صمت را در تدوین برنامه تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور، همراهی موثر کنند.

بر اساس این گزارش، در برنامه هفتم توسعه اقتصاد دریامحور پررنگ تر دیده شده، اما نیاز است که زنجیره ای به هم پیوسته و هماهنگ از اقدامات بزرگ تر در حوزه اقتصاد دریا و در چارچوب برنامه هفتم توسعه شکل گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.