| کد خبر: 265249 |

ایران‌ ایر دوباره در لیست واگذاری‌ ها قرار گرفت

در نشست هیأت واگذاری که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد مجددا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در لیست واگذاری ها قرار گرفت.

تین نیوز

در نشست هیأت واگذاری که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد مجددا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در لیست واگذاری ها قرار گرفت. در این جلسه همچنین بر واگذاری شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران به اتاق تعاون مطرح و مقرر شد ظرف ۲ ماه اقدامات مربوط به تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی گری را وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی انجام دهند.

لازم به ذکر است که شرکت ایران ایر و شرکت ایران ایرتور و گروه هتل های هما اولین بار در سالها قبل(در دهه 80) در لیست واگذاری ها قرار گرفته بود که با پیگیرهایی واگذاری هما از این لیست خارج شده بود. اما گروه هتل های هما و شرکت ایران ایرتور در همان ایام واگذار شدند.

به گزارش تین نیوز، چهارصد و هفتمین جلسه هیات واگذاری در تاریخ ۲۲ آبان امسال به ریاست سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار و مصوبات آن در ۶ آذر ۱۴۰۲ به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.

در این نشست مقرر شد ۷۳.۴۸ درصد از سهام شرکت «مجتمع صنعتی اسفراین» وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از طریق عرضه اولیه بخشی از سهام این شرکت یا از طریق مذاکره واگذار شود.

همچنین ۱۰۰ درصد سهام شرکت ساختمانی و تأسیساتی ساراتل ایران وابسته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق مزایده عمومی به قیمت پایه هر سهم با بیش از ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان عرضه می شود.

در این جلسه پیشنهاد واگذاری شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران به اتاق تعاون از طریق اجاره مطرح و مقرر شد ظرف ۲ ماه آماده سازی و تفکیک وظایف حاکمیتی و از تصدی گری با همکاری وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی انجام شود

از دیگر موارد مطروحه این جلسه، درج عنوان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در فهرست موارد مشمول واگذاری (مطرح شده در نشست ۲۰ شهریور هیأت واگذاری) بود و بر تصمیم جلسه یادشده تأکید شد.

واگذاری شرکت ایران ایرتور: بعد از بحث خصوصی‌سازی در اواخر دهه ۱۳۸۰، این شرکت که تا سال ۱۳۸۹، یکی از شرکت‌های دولتی محسوب می‌شد، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، از ابتدای سال ۱۳۹۰ به شرکت تعاونی چند منظوره هسایار  که زیرمجموعه‌های وزارت دفاع ایران است، واگذار شد؛ ولی به دلیل برگشت خوردن ۴ چک پرداخت متوالی این شرکت، این واگذاری لغو و مزایدهٔ دیگری در ۵ دی ۱۳۹۴ انجام شد که به موجب آن، این شرکت هواپیمایی به بخش خصوصی واگذار شد.

واگذاری گروه هتل‌های هما از شرکت‌های تابعهٔ ایران ایر بود که 5 هتل در شهرهای بزرگ ایران را در اختیار داشت. این هتل‌ها در تهران، شیراز، بندرعباس و مشهد (۲ هتل) قرار دارند. این ۵ هتل جمعاً دارای ۸۰۰ اتاق مجهز هستند که همه آن‌ها، بجز هتل هما ۲ در مشهد که پس از انقلاب در دهه 70 توسط ایران ایر ساخته شد، بقیه قبل از سال ۱۳۵۷ ساخته شده است؛ در سال ۱۳۹۱، گروه هتل‌های هما به سازمان تأمین اجتماعی فروخته‌شد و اکنون از شرکت‌های تابعهٔ این سازمان(زیرمجموعه هلدینگ گردشگری این سازمان به نام هگتا) است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.