| کد خبر: 262323 |

ضرورت تدوین برنامه راهبردی توسعه اقتصاد دریامحور

مفاهیم اقتصاد دریا و اقتصاد سواحل ذیل مفهوم مشترک اقتصاد دریامحور قرار می گیرند و در چنین شرایطی، تدوین برنامه راهبردی توسعه اقتصاد دریا محور در برگیرنده کلیه اجزای اصلی اقتصاد دریا و اقتصاد سواحل امری ضروری به نظر می رسد.

تین نیوز

مفاهیم "اقتصاد دریا" و "اقتصاد سواحل" ذیل مفهوم مشترک "اقتصاد دریامحور" قرار می گیرند و در چنین شرایطی، تدوین برنامه راهبردی توسعه اقتصاد دریا محور در برگیرنده کلیه اجزای اصلی اقتصاد دریا و اقتصاد سواحل امری ضروری به نظر می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، حسن رضا صفری رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، طی نامه ای به عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر شورای عالی صنایع دریایی با موضوع "برنامه راهبردی توسعه اقتصاد دریامحور"، برگزاری جلسه مشترک در نزدیکترین زمان ممکن را درخواست نمود. متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر علی آبادی

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و دبیر شورای عالی صنایع دریایی

موضوع : برنامه راهبردی توسعه اقتصاد دریا محور

با سلام و احترام

همانطورکه مستحضرید، ضرورت مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه در حوزه بهره برداری از منابع دریاها و سواحل ذیل موضوع کلیدی اقتصاد دریا محور مورد توجه کلیه مسئولین محترم نظام قرار گرفته است و انتظار می رود به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در چارچوب سند توسعه اقتصاد دریامحور بزودی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردد. در حال حاضر شورای عالی صنایع دریایی مطابق با موضوع ماده (9) قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب 1387 در جایگاه بالاترین مرجع مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه در امور مرتبط با "صنایع دریایی" و "امور دریایی" قرار گرفته است.

بررسی تطبیقی مطالعات صورت گرفته در سطح بین المللی توسط انجمن مهندسی دریایی بیانگر این مهم است که مفهوم "صنایع دریایی" طیف وسیعی از صنایع مختلف در حوزه های حمل و نقل دریایی، کشتی سازی، بنادر، تجهیزات دریایی، بهره برداری از منابع زیستی و غیر زیستی، گردشگری ساحلی و دریایی و صنایع نوظهور نظیر انرژی های تجدید پذیر و زیست فناوری دریایی ذیل سرفصل "اقتصاد دریا" را در بر می گیرد. از سوی دیگر مفهوم "امور دریایی" ذیل سرفصل "اقتصاد سواحل" به کلیه فعالیت های اقتصادی در مناطق ساحلی اطلاق می گردد. به عبارت دیگر، مفاهیم "اقتصاد دریا" با سهم متوسط جهانی 1/5 درصد و "اقتصاد سواحل" با سهم حدود 50 درصد از اقتصاد کل کشورها ذیل مفهوم مشترک "اقتصاد دریامحور" قرار می گیرند. در چنین شرایطی، تدوین برنامه راهبردی توسعه اقتصاد دریا محور در برگیرنده کلیه اجزای اصلی اقتصاد دریا و اقتصاد سواحل امری ضروری به نظر می رسد.

انجمن مهندسی دریایی ایران با بیش از 3 دهه فعالیت در حوزه سیاست گذاری حوزه دریا آمادگی خود را جهت ارائه توضیحات تکمیلی در ارتباط با تدوین برنامه جامع توسعه اقتصاد دریا محور به استحضار می رساند. خواهشمند است مساعدت فرمائید هماهنگی های لازم برای برگزاری جلسه مشترک در نزدیکترین زمان ممکن صورت گیرند. شایان ذکر است، موضوع جلسه مشترک طی نامه مورخ 5 شهریور ماه سال جاری با موضوع "ضرورت تقویت جایگاه صنایع دریایی در ساختار وزارت صمت"، قبلاً نیز درخواست گردیده است. 

حسن رضا صفری

رئیس هیئت مدیره انجمن 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.