| کد خبر: 223170 |

ضرورت ایجاد زیرساخت حمل‌‌‌و‌نقل ریلی و ‌جاده‌ای بین بنادر جنوب‌ از خرمشهر تا چابهار

تدوین استراتژی، ایجاد مراکز صنعتی و سرمایه‌گذاری حوزه نفتی در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از اصول پدافند غیرعامل کشور خواهد بود و تعالی کشور در مسیر توسعه دریا محور را سبب می‌شود.

تین نیوز

حسین شهدادی_معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد، مجلس و مسؤولان استان‌های ساحلی در بودجه سنواتی ملی و استانی پیگیر ردیف‌های ویژه‌ای برای ساخت بزرگراه، خط لوله و ریل بین بنادر جنوبی کشور از خرمشهر تا چابهار و امتداد آن در بصره در غرب و گوادر در شرق باشند.

تدوین استراتژی، ایجاد مراکز صنعتی و سرمایه‌گذاری حوزه نفتی در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از اصول پدافند غیرعامل کشور خواهد بود و تعالی کشور در مسیر توسعه دریا محور را سبب می‌شود، موضوعی که طی سالیان اخیر توسط دولتمردان و صاحب‌نظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

باوجود ظرفیت‌های بی نظیر تجاری-اقتصادی کشور و طراحی اسناد بالادستی خوب و اجماع همه صاحب‌نظران در اهمیت توسعه سواحل جنوبی کشور، به دلیل عدم تدوین برنامه‌های میان مدت عملیاتی متأسفانه در بهره‌گیری از فرصت‌ها خصوصاً در افزایش سهم تجارت از جابجایی بین المللی کالا ناکام بوده‌ایم و شاهد واگذاری فرصت‌های طلایی به رقبا هستیم، به عنوان مثال سال‌هاست که بر ظرفیت ترانزیتی ایران و نقش کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب تاکید می‌شود، ولی سهم ترانزیت کشور در بهترین سال‌ها همچنان از سبد ترانزیتی کشورهای پیرامونی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال بوده است و متاسفانه طی سال‌های گذشته نیز این میزان رو به کاهش است.

این در حالی است که جریان عبور کالا و تجارت جهانی منتظر تاخیرات، قوانین دست و پاگیر و رویکردهای بخشی و صنفی ما نخواهد ماند و مطمئنا مسیرهای جایگزین توسط رقبا طراحی و استفاده خواهد شد؛ نمونه بارز آن طی سال‌های گذشته، بهره برداری از خط سراسری «TSR» از مبدا بنادر چین به مقصد اروپا و خط ریلی «TCR» ارتباط دهنده کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به چین و امتداد آن از بندر اکتائو در شرق دریای خزر تا آذربایجان و ادامه آن تا ترکیه در غرب جهت جابجایی کالاهای کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است.

نکته قابل تأمل بعدی موضوع تنگه هرمز و عدم برنامه ریزی ساخت آلترناتیوهای جایگزین حمل و نقل دریایی برای رفع محدودیت های احتمالی این گذرگاه استراتژیک برای آینده تجارت دریایی کشور است، ‌در حالی که کشورهای جنوبی خلیج فارس با برنامه ساخت پروژه ریلی «شورای همکاری خلیج فارس از کویت تا عمان» و ساخت «پل سرزمینی» از شمال عربستان تا سواحل دریای سرخ در جنوب این کشور با جدیت به دنبال کاهش وابستگی جابه‌جایی کالا و نفت به تنگه هرمز هستند؛ نکته قابل تامل اینجاست که ۹۰ درصد تجارت دریایی کشورمان در خلیج فارس وابسته به تنگه هرمز است با در نظر گرفتن اقدامات کشورهای همسایه و تجربه واگذاری فرصت ها طی سنوات گذشته، برنامه توسعه صنعتی، گردشگری و کشاورزی در ساحل خلیج فارس و دریای عمان شرط لازم هست اما توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به عنوان آلترناتیو و مکمل نقش تجاری بنادر کشور ضروری است.

در این راستا پیشنهاد می‌شود در‌ مجلس یازدهم با هماهنگی استانداران استان‌های ساحلی از خرمشهر تا چابهار، در بودجه‌های سنواتی ملی و استانی مسئولان مربوط پیگیر ایجاد ردیف های ویژه‌ای برای ساخت بزرگراه، خط لوله و ریل بین بنادر جنوبی کشور از خرمشهر تا چابهار و امتداد آن در بصره در غرب و گوادر در شرق باشند.

* معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. اگر جناب معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به نقشه های تهیه شده در زمان شاه ( دهه ی پنجاه) برای توسعه ی خطوط ریلی کشور نگاهی بندازن متوجه میشن که ساخت خط ریلی بین بنادر جنوبی کشور از خرمشهر تا چابهار پیش بینی شده بوده. نمیدونم اسمش رو پدافند غیر عامل گذاشته بودن یا خیر؟ احداث ریل در امتداد سلحل خزر هم پیش بینی شده بوده.