| کد خبر: 77315 |

اصل فراموش‌شده در راه‌اندازی قطارهای پرسرعت / ایمنی ریلی اولویت اول راه‌آهن است

تین نیوز | مشاور وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به ایمنی راه‌آهن توجه خاص شود، اظهار داشت: در جلسات راه‌اندازی قطارهای پرسرعت، ایمنی اصل فراموش‌شده است که باید به آن توجه خاص شود.
 

نشست کارگروه ایمنی شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای امروز در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور نمایندگان مختلف معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

گزارش حاکی است تاکنون موضوع هفته ایمنی حمل‌ونقل ریلی در کشور مطرح نبود و فقط موضوع هفته ایمنی راه‌ها را داشتیم که طی پیشنهاد روابط عمومی راه‌آهن مقرر شد هر سال از 24 بهمن‌ماه تا 30 بهمن‌ماه، هفته ایمنی راه‌آهن و ریلی نام‌گذاری شود.

در این راستا به پیشنهاد مدیرعامل راه‌آهن نیز مقرر شد همه ارگان‌های مرتبط با ایمنی حمل‌ونقل ریلی نظیر راه‌آهن، شرکت ساخت، دانشگاه‌ها و ستاد مدیریت بحران در این حوزه با هم هماهنگ باشند.

در این نشست تخصصی مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع ایمنی در حمل‌ونقل ریلی بسیار مهم است، اما اینجانب متوجه شده‌ام که در جلسات متعدد راه‌اندازی قطارهای پرسرعت موضوع ایمنی سیر، اصل فراموش‌شده است و اصلاً به آن توجهی نمی‌شود.

مرتضی باقری افزود: قطارهای پرسرعت در تقاطع با مسیرهای جاده‌ای و البته مهم‌تر از همه ایمنی قطارهای پرسرعت اصلی است که باید حتماً مورد توجه باشد، اما هیچ‌گاه در این جلسات به ایمنی قطارهای پرسرعت توجه نشد که این منطقی نیست.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در قطارهای پرسرعت 3 اصل ایمنی، اطمینان و دقت سیر خیلی متفاوت از قطارهای معمولی است.

وی همچنین به موضوع امدادرسانی ریلی در شرکت راه‌آهن اشاره کرد و گفت: طبق اعلام مسئولان راه‌آهن در 12 نقطه امدادرسانان حضور دارند.

باقری با تأکید بر اینکه متولی اطفاء حریق آتش‌سوزی راه‌آهن در محدوده غیرشهری باید به‌طور شفاف مشخص شود، گفت: البته ایستگاه‌های راه‌آهن امکانات آتش‌نشانی دارند، اما موضوع حضور آتش‌نشان در حوادث ریلی بین‌شهری امری قابل‌توجه است.

وی اظهار داشت: حتی در جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز این موضوع مطرح می‌شود که هلال‌احمر برای اطفای حریف حوادث رانندگی نیز وارد عمل نمی‌شود و حتی خود آنها هم اعلام کردند که مسئولیتی نداریم، بنابراین قطعاً هلال‌احمر در حوادث آتش‌نشانی ریلی نیز وارد نخواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه تمرکز اصلی ما تاکنون در زیرساخت‌ها و وسایل نقلیه بوده است و به فاکتور عامل انسانی در بخش ریلی و جاده‌ای کم‌تر توجه کرده‌ایم، اما یکی از دغدغه‌های اصلی وزیر راه و شهرسازی در بخش ایمنی سیر، توجه کم‌تر به موضوع عوامل انسانی است که این مشکل باید رفع شود.

باقری بیان کرد: حتی اخیراً مکاتباتی با دانشگاه داشته‌ایم تا موضوع راه‌اندازی رشته روان‌شناسی ترافیک در دانشگاه‌ها پیگیری شود که البته یکی از دانشگاه‌ها در این رابطه به ما وعده داده است، حتی با دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نیز در این رابطه مکاتباتی داشته‌ایم.

مقرر شده است هفته ایمنی راه‌آهن از امسال برای اولین بار از 24 بهمن تا 30 بهمن‌ماه نام‌گذاری شود.

طبق هدف‌گذاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران روز 24 بهمن‌ماه به نام ایمنی حاشیه‌نشینان حریم ریلی، روز 25 بهمن‌ماه به نام ایمنی آموزش ـ پژوهش ریلی، روز 26 بهمن‌ماه به نام فرهنگ ایمنی، روز 27 بهمن‌ماه به نام ایمنی ساخت و توسعه پروژه‌های ریلی، روز 28 بهمن‌ماه به نام ایمنی در گذرگاه‌های ریلی، روز 29 بهمن‌ماه به نام روز بدون حادثه و روز 30 بهمن‌ماه به نام ایمنی و بهداشت محیط‌زیست نام‌گذاری شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.