| کد خبر: 222611 |

استفاده از ظرفیت بندرامیرآباد

در خدمت رونق ترانزیت و رشد کم توسعه گردشگری

طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری در امیرآباد سال 98 مطرح شد و از آن زمان تلاش های بسیاری در جهت رشد تجارت در این منطقه اقتصادی صورت گرفته است. اما کمترین رشد در این بندر مربوط به بخش گردشگری و بیشترین رشد مربوط به بخش تجاری و ترانزیت است.

تین نیوز

بندر امیرآباد با داشتن زمینی به مساحت یک هزار و ۶۰ هکتار و با داشتن ظرفیت هفت میلیون تُن تخلیه و بارگیری و ۱۵ اسکله از جمله اسکله رور و ریلی و تنها بندر استان‌های شمالی متصل به شبکه ریلی است.

به گزارش تین نیوز، طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری در امیرآباد سال 98 مطرح شد و از آن زمان تلاش های بسیاری در جهت رشد تجارت در این منطقه اقتصادی صورت گرفته است.

اما کمترین رشد در این بندر مربوط به بخش گردشگری و بیشترین رشد مربوط به بخش تجاری و ترانزیت است. در همین زمینه وزیر کشور سال گذشته خواستار رونق گردشگری در این بندر شد.

انتخاب سرمایه گذار بخش خصوصی جهت ساخت مجتمع توریسم ساحلی- دریایی در زمینی به وسعت ۲۵ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد طی سال گذشته از بین هفت نفر سرمایه گذار متقاضی صورت گرفت اما نتایج احتمالی مشخص نشده است. بنابراین انتظار می‌رود با ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه گردشگری در این منطقه شاهد رونق هر چه بیشتر توریسم ساحلی و دریایی در استان مازندران باشیم.

اگرچه مطالعات ساخت فاز یک مجتمع توریسم دریایی بندر امیر‌آباد انجام شده است، اما ایجاد هتل، کافی شاپ، رستوران، سوئیت‌های اقامتی، اسکله تفریحی، شناور‌های تفریحی، زمین بازی کودکان و ... از جمله امکاناتی است که باید در ۲۵ هکتار اراضی در نظر گرفته شده در منطقه ویژۀ اقتصادی امیرآباد ایجاد شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، فاز نخست ایجاد امکانات گردشگری در منطقه ویژۀ اقتصادی امیرآباد به ۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیازمند است.

این در حالی است که بندر امیرآباد از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه اقتصادی از طریق گردشگری برخوردار است و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد مجتمع توریستی در منطقه ویژۀ اقتصادی بندر امیرآباد نیز از بازده اقتصادی مناسبی برخوردار خواهد بود اما انتخاب سرمایه گذار در این شرایط اقتصادی سخت خواهد بود.

از طرف دیگر گفته شده است که ایجاد اسکلۀ تفریحی با استفاده از سازه‌های فلزی و مدرن در بندر امیرآباد، اثرات منفی بسیاری بر محیط زیست منطقه به دلیل قرار گیری بندر در کنار منطقه حفاظت شده میانکاله دارد.

بنابراین ایجاد امکانات توریسم دریایی در بندر امیر‌آباد باید همسو با حفاظت محیط زیست منطقه صورت گیرد، به همین لحاظ به نظر می‌رسد ایجاد اسکلۀ تفریحی با استفاده از سازۀ چوبی برای ایجاد امکان سوار شدن گردشگران به شناور‌های تفریحی مناسب باشد.

 

ظرفیت بالای ترانزیتی در بندر امیرآباد

اخیرا معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد با بیان اینکه بسترهای لازم برای شقوق مختلف حمل و نقل کالا در بندرامیرآباد فراهم است اظهار داشت: به منظور تسهیل در ارسال محموله روغن خوراکی یک محموله ۵ هزار تنی روغن خوراکی از بندرامیرآباد از طریق حمل ریلی به یک کارخانه تولیدی در تهران ارسال می شود.

محمدصادق رنگ آور گفت: در راستای دستور دولت تدبیر و امید جهت تسریع در خروج کالاهای اساسی از بنادر و با توجه به ظرفیت های بالفعل و زیرساخت های استراتژیک بندرامیرآباد ، بخش اول محموله روغن خوراکی به میزان یک هزار و ۸۰۰ تن از محموله ۵ هزار تنی روغن آماده حمل ، از طریق حمل ریلی به صورت مستقیم وارد کارخانه ای در تهران که به شبکه سراسری راه آهن متصل می باشد ارسال شده است.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت های لجستیکی و تجهیزاتی مدرن ، انبارها و سیلوهای نگهداری غلات و روغن خوراکی ، توان ریلی ، حمل ترکیبی و شقوق مختلف حمل و نقل کالا در بندرامیرآباد در جهت تأمین کالاهای اساسی کشور به کار گرفته شده است یادآور شد با همکاری سایر ارگان های ذیربط و تأکیدات دولت محترم ، روند خروج کالا از بندر تسریع و ظرفیت مناسب برای تخلیه کالاهای جدید فراهم شده است .

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد به نقش بی بدیل این بندر در اقتصاد منطقه اشاره و اظهار داشت در آینده نزدیک با بهره برداری از اسکله رو - رو ریلی ، توسعه حمل و نقل کالا از طریق راه آهن و افزایش تنوع کالا و ترانزیت آن به کشورهای حوزه CIS ، افغانستان و عراق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

گفتنی است که بندرامیرآباد در بخش های مختلف اقتصاد دریا محور اهداف مهمی را دنبال می کند که تبدیل این بندر به بندر کانونی تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در شمال کشور از مهمترین این برنامه هاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.