| کد خبر: 214444 |

◄ آیا ایران از پس مقابله با آلودگی‌ در دریاها برآمده است؟

قانون الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با آلودگی‌های نفتی از سال 1369 شمسی (برابر با 1990 میلادی) تصویب شده است اما از آن سال‌ها تاکنون لوایح و تبصره‌های بسیاری به این قانون اضافه شده و یا تغییر کرده است. این در حالی است که آلودگی آب‌ها همیشه وجود داشته و برای‌ مبارزه‌ با آن‌ لازم‌ است‌ دولت‌ها درسطح‌ ملی‌ و بین‌المللی‌ اقدام‌ و مشارکت‌ کنند.

تین نیوز

قانون الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با آلودگی‌های نفتی از سال 1369 شمسی (برابر با 1990 میلادی) تصویب شده است اما از آن سال‌ها تاکنون لوایح و تبصره‌های بسیاری به این قانون اضافه شده و یا تغییر کرده است. این در حالی است که آلودگی آب‌ها همیشه وجود داشته و برای‌ مبارزه‌ با آن‌ لازم‌ است‌ دولت‌ها درسطح‌ ملی‌ و بین‌المللی‌ اقدام‌ و مشارکت‌ کنند.

یک کارشناس مقابله با آلودگی دریایی در اینباره به خبرنگار ما گفت: تجهیز ناوگان دریای به سوخت کم سولفور یکی از اقدامات ایران در راستای مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی است که همزمان با سایر کشورها و به شکل یک اجماع جهانی رقم خورده است.

سپیده بهشتی ادامه داد: برای مقابله با آلودگی در دریاها علاوه بر این اقدام، اقدامات دیگری نیز لازم است. چراکه تخریب‌ سیستم‌های‌ دریایی‌ و آب‌های‌ سطحی‌ هرساله موجب‌ بروز صدمات‌ غیر قابل ‌جبرانی‌ به‌ محیط زیست‌ می شود و به دلیل استفاده زیاد از دریا و‌ تنوع‌ و سرعت‌ تخلیه‌ مواد آلاینده‌ به‌ دریا، از توان‌ خود پالایی ‌اکوسیستم‌های‌ دریایی‌ کاسته‌ می شود.

وی افزود: وظایف سازمان بنادر و دریانوردی برای کاستن از این نوع آلودگی ها، تصویب طرح های احتیاطی ملی و استانی مقابله با آلودگی نفتی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط در اجرای طرح‌های اضطراری و همچنین تجهیز اسکله ها، پایانه های بارگیری و تاسیسات دریایی است. ضمن اینکه وزارت نفت، سازمان شیلات ایران برای شناسایی مناطق حساس شیلاتی و گمرک نیز وظایفی در این زمینه دارند.

 

بیشتر بخوانید:

5 اقدام لازم برای کاهش آلودگی محیط زیست دریایی

 

تعیین جریمه نقدی آلوده‌کردن دریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در اینباره گفته است: تبدیل بنادر کشور به بنادر سبز بر اساس پارامترهای زیست محیطی از طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی است. محمد راستاد در اینباره افزود: جمهوری‌اسلامی ایران تاکنون به ۳۳ کنوانسیون بین‍‌‌‌‌ المللی دریایی ملحق شده است که ۱۴ مورد از آنها در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی است‌.

راستاد در تشریح عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حفاظت از دریاها و سواحل کشور، جلو گیری از آلودگی هوا توسط کشتی ها از طریق مدیریت بهینه عملکرد و افزایش کارایی انرژی شناورها را یکی از اقدمات بسیار مهم عنوان کرد. به گفته راستاد، تسهیلات دریافت مواد زائد نفتی و انواع زباله ها به ویژه زباله پلاستیکی از کشتی ها پیش از تخلیه در دریاها، از دیگر اقدامات حمایتی سازمان بنادر در حفظ محیط زیست دریایی است.

گفتنی است که از ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ بر اساس الزام ضمیمه ۶ کنوانسیون جلوگیری از آلودگی کشتی ها (مارپل)، استفاده از سوخت کم گوگرد (نیم درصد) برای کشتی هایی که از اسکرابر استفاده نمی کنند الزامی شده است. همچنین با پیگیری سازمان بنادر و دریانوردی و با تلاش و همت شرکت ملی نفت و پالایش، سوخت سبک و سنگین کم گوگرد برای مصرف ناوگان دریایی در پالایشگاه های کشور، تولید و از طریق بورس به صورت آزاد در اختیار شرکت های کشتیرانی قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.